Neurologisk migrän-utredning
Min famläkare har hela året hävdat att mina domningar i huvet och huvudvärken beror på FM. Även alla andra mysko symtomer har hon kallt skyllt på FM.
Nu hävdar läkaren på epm-utredningen att det kan vara migrän. Undet epm-utredn har det oxo kommit fram misstanke om annat än bara FM..Så teamet kommer föreslå mer utredningar och remiss till neurolog ang migrän.
Någon som gjort migrän-utredning hos neurolog och kan berätta hur det går till??
Jag har inte gjort nån utredning hos neurolog, men jag har diagnos migren och ögonmigren själv. Fick av vanlig läkare baserat på symptomen jag beskräv och att migrenmedicinen hjälpte typ.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har gjort en utredning på neurologen, och fick diagnosen: klassiskt migrän. Det är säkert 20 år sedan nu.
Jag fick göra ordenlig skallröntgen, för att utesluta tex tumör. Massa blodprover, och så fick jag föra dagbok över huvudvärken 3-4 veckor någonting. Och då skriva särskilt utförligt när jag hade huvudvärk och gradera värken på en skala 1-10.
Kommer inte ihåg om det var något mer, men i stora drag ser nog undersökning ut så här.
#2 Ok, Tack så mycket, 
Hoppas det blir lika noggrann undersökning på mig..
Jag har själv både migrän, så gott som daglig spänningshuvud-
värk, fibron och ryggskada efter olycka. Så jag är patienten som
läkarna helst vill få ut genom dörren illa kvickt.
Undrar om du har fått prova på någon migränmedicin som ex.
Imigran (den billigare varianten heter ju något annat).
Om det är ok om jag frågar, vad har du för slags huvudvärk ?
För mig är de klassiska symtomen ett lätt illamående och så
en "kniv" vid ena ögonbrynet.
Den vanliga huvudvärken är ju som ett band runt pannan.
Min neurologutredning (men det var för 10 år sedan) var att
träffa en mycket snorkig neurolog som ville att jag skulle
läggas in för att få min medicin utsatt (som läkaren i korri-
doren skrivit ut och jag höll mig strikt till rätt dos).
Men i dagens läge så är det ju lite annat.
Hur känner du av huvudvärken ? Kram från Anette
Hej Anette.
Jag har inte provat nån medicin alls än, det var nu i veckan som läkaren sa detta.
Jag har oftast ont som en platta mitt på huvudet, sen som kraftig ilning/skär i ögonbrynen och runt ögonen. Värk oxo från nacken. Illamående. Hela huvudet, tungan, läppar domnar som tandläkarbedövning och jag får flimmer i ögonen. Det "surrar" i huvet nästan hela tiden, ibland slår det lock i ett öra och då oxo tinnitus-men bara en kort stund. Ganska ofta blir det som en kyla/rysning i huvet med stickningar. Ibland svider det och bränner i ansiktet…Tror jag fått med allt nu, allt detta finns i hela huvet, inte bara ena sidan. Det har pågått då och då sen juli, nu nästan varje dag.
Jag har aldrig haft sådär ont i huvet så jag spytt eller behövt gömma mig i mörkt rum. Men det känns mycket obehagligt med denna domningskänsla i skallen…
Min syster har haft migrän i många år och hon har inte såhär..Så jag är lite förvirrad av de bud jag får från läkarna. Hoppas på att neurologen kan ge svar…

Jag har själv gjort en upptäckt efter att jag hade gått med en konstig huvudvärk, illamående och yrsel i nästan en månad att jag plötsligt hade högt blodtryck. 140/90, kollade med vid två tillfällen.
Nu idagarna gav det äntligen med sig, gick till distriktsköterskan och det visade sig att mitt blodtryck var som det brukade igen110/80.
Nästa gång jag har migrän ska jag kolla "trycket"!
Detta är kanske något du ska kolla upp! Jämföra när du mår bra och sedan när migränen kommer.
#6 Kollade blodtrycket hos läkarn och det var OK…
"0 När Imigranet kom, jobbade jag turligt nog på en Vårdcentral (läk.sekr.) så jag fick nys om den direkt när den kom. Jag hade tur och fick prova den i sprutform. Den funkade perfekt på mig. Provade nässprayen och tabletter också, men det fungerade inte alls.
Så sprutorna blev min vän under många år. Nu är jag i den åldern att migränen minskat avsevärt och när jag får "känningar" blir det inte så våldsamt som när jag var yngre. Jag klarar mig idag med receptfria Eesneo (?).

Kollade du blodtrycket under en pågående huvudvärk?
Har du konstant huvudvärk?
#9 Jag hade "måttlig" huvudvärk vid tillfället…
Ja, jag har huvudvärk så gott som varje dag, men inte lika mycket. Har jag mer on i nacke-axlar har jag oxo mycket mer huvudvärk och mår illa.
Så personligen tror jag det kommer från nacken…lr?
#1 Rita…jag såg i nån annan tråd att du stackare även har nackmigrän..Vad är det för nåt-kan du berätta? Jag har aldrig hört om det..
#10 "nack-migren" sa läkaren är en falsk migren, inte äkta saker, men dom har inget bättre namn på det just nu än just detta.
Det visar sig som rejäla spänningar konsentrerat på två punkter, just under kraniet där senerna fäster sig i kraniet. denna värken är att bli galen av, för det är inget som tar bort den föruten säkerligen morfinplåster eller sådan. Det lägger sig som en bygel av huvudvärk från dessa två punkter fram mot pannan, så det är ingen huvudvärk i hela huvudet heller, bara en smal stripa fram över kraniet och ner i pannan känns det som.
Vid massage direkt på dessa två punkter är det smärtsamt men skönt, och huvudvärken lättar, och under 2 minuter efter massagen tar slut sätter det i gong igjen.
Citodon, alvedon och migränmedicin hjälper inte ett dugg.
Det ända jag har just nu som tar en aning av udden av detta är voltarenen, om jag tar två kan det va så att jag kanske kan somna trots värken.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#11 Tack för en bra beskrivning…
Fyy, det där låter inte ett dugg kul nånstans 
Min huvudvärk är inte sån, det är nån blandning och olika varje dag…Fruktansvärt jobbigt…

Använder du någon medicin eller har du nyligen slutat med någon?
Är du kraftigt överviktig?
#13 Inga mediciner alls, provat många men slutat av olika anledningar. Helt medicinfri sen 2 månader.
Småmullig, men ingen direkt övervikt…..

Det tog nog cirka 2 månader innan sertralinet sattes ut på mig! Jag tror att det var därför jag var yr (svajade i huvudet ibland), illamående och en konstig konstant huvudvärk som jag aldrig tidigare har haft tidigare!
Jag tror också att det var sertralinet som gjorde att jag fick högt blodtryck eller så var det symtomen som gjorde de genom att de var stressande!
Ett tips!
Blöt en liten handduk och krama ur så mycket som möjligt, lägg den i en påse och tryck ur luften, lägg den sedan i frysen några timmar.
Tryck den mot huvudet, gärna någon timme, du kan använda en trång mössa så att den sitter på plats!
Skit snyggt!
Det får ner inflammationen och levern skonas!
Min huvudvärk är borta nu , hoppas att din också ger sig snart!
#15 Vilket himla bra tips, det där ska jag göra nu direkt. Tack så mycket!!
jag har spänningsmigrän och nån variant av nackmigrän, äter imigran ibland men det är inte alltid det hjälper, då viss värk kommer från musklerna i nacken ryggen och en viss del är migrän… antar att det hör till fibron, har perioder med huvudvärken, sitter som längst i 2 veckor i stöten men kan sen hålla sig borta några veckor, har gjort 3 CT rönken och tagit massa blodprov, det ända som var var att sänkan var förhöjd den li gger mellan 34-44, alla andra prover var bra!
Jag har ofta spänningshuvudvärk ,tar då Tigerbalsam i pannan,mellan ögonen och vid tinningarna ,fungerar bättre än någon medicin jag provat.