Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 6999 ggr
bluemary
0

Regler för sjukpensionärer ?

Jag kan tänka mig att vi är många här som får s.k.
sjukpension (det heter visst något annat som jag inte
minns). Läste här på forumet att även vi ska ut i arbets-
livet. Jag har själv varit det i 10 års tid nu.
Jag har ännu inte hört något från FK. Någon annan som
har gjort det som är sjukpensionär ?

fibro
0

Ja tyvärr, jag tycker man dagligen läser om folk med sjukpension(nu heter det sjukersättning) tvingas ut på jobb.

I alla fall de som fått tidsbegränsad sjukersättning, då ska de minsann ut och jobba igen. Då ska de stackarna arbetsträna och rehabiliteras och allt vad det är. Detta är katastrofalt för väldigt många, jag fattar inte att människor behandas så.

Jag känner personligen flera som gått med sjukersättning, både permanent och tidsbegränsad, där FK nu sliter i dem. Vad har hänt med dem??? Jo de tyckte det var bra att få föröka jobba igen, men klarade det inte, har bara fått mer besvär. Nu kämpar de med FK och blir bara sämre…

Bedrövligt vill jag säga…

bluemary
0

Gäller det även om ett läkarintyg om arbetsoförmåga + ett intyg
från arbetsplatsen att man inte klarar arbeta p g a värken ?

Och jag skriver som så många andra, vem vill ha oss, går
ifrån, lipar och åstadkommer 10%. Helt ofattbart.

fibro
0

Javisst Rynkar på näsan.

En bekant har alla papper och intyg om arbetsoförmåga, har haft permanent 100% sjukpension i 8 år, och ska idag börja arbetspröva..För det har FK bestämt minsann…

Ska jag säga vad jag tycker på ren svenska? Fy Faan…tycker jag!!

bluemary
0

Jo, jag säger detsamma. Men min man är väldigt förstående, han
vägrar att släppa ut mig i arbetslivet. Får jag inga pengar som
får vi leva på hans. Det går bara inte.

anki1
0

Det gäller inte om man har permanent sjukersättning. bara för de med tidsbegränsad.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

bluemary
0

#5 Jag hade också en känsla av att det är som du har skrivit anki.
Läste nyligen i Läkartidningen att det är precis som du säger.

Så då kan vi alltså vara lugna. Tack !

TjockaBerta
0

# 5, 6

Jag trodde inte permanent sjukersättning fanns längre, dvs livet ut. Även den ska omprövas då och då vad jag hört. En bekant till mig fick permanent sjukersättning på tre år(!).

>>>Malum domesticum<<<

kajsa-kavat
0

"7 Se där, permanent sjukersättning på tre år är inte permanent. Om den är permanent står inget datum. Eller har jag fel ? På mina papper finns ingen tidsbegränsning alls.

bluemary
0

På mina papper står det att det är permanent. Men jag
skulle tillbaka för kontroll efter 3 år. Men nu så har det gått
10 år……..Bortglömd ? Eller kanske att brevet ändå kommer
neddimpandes. Ska försöka att hitta artikeln som stog o
Läkartidningen om just detta.

mongu
0

Vad jag hört så gäller inte detta för de som har varaktig sjukersättning. Visst det ska följas upp men vad dom sa till mig så är det ett telefonsamtal. För att höra om situationen ändrats.

Sen är man alltid skyldig att tala om ifall man blir bättre och vill testa att jobba.

Det vore en önskedröm för mig. Men jag hoppas fortfarande att jag ska komma åter på nåt sätt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TjockaBerta
0

# 8

Du kanske fick din permanenta sjukersättning innan reglerna ändrades 1 juli 2008? Min bekant fick sin tidsbegränsade permanenta sjukersättning efter det datumet.

Eller så ljuger hon för mig.

Förr fick man visst permanent sjukersättning om arbetsförmågan var nedsatt fram till pensionsåldern nu är det livet ut som räknas.

>>>Malum domesticum<<<

kajsa-kavat
0

"11 Jo så är det nog, jag har haft sjukersättning i snart 5 år. Före det hade jag halv sjukersättning, och före det mångåriga sjukskrivningsperioder.

anki1
0

Även om det står tex 3 år på beslutet och att det är permanent, så behöver man inte oroa sig. Det kommer att ticka på tills man får ålderspension. En kompis hade så och när de 3 åren gått tog hon kontakt med FK och fick reda på att hon skulle ha sjukersättning tills hon skulle gå i pension.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[GunillaR]
0

jag har haft förtidspension/sjukersättning sedan 1998  och  har aldrig sett något som talar om tidsbegränsning. Jag tror inte de bryr sig om mig nu eftersom jag blir 63 nästa gång. Det skulle ju innebära att jag skulle uppnå pensionsålder innan rehab och annat tjafs är klart. Fast man vet inte när det gäller FK.

TjockaBerta
0

#14 Som sagt. Ditt beslut är fattat för 1 juli 2008.

>>>Malum domesticum<<<