Fattigt med sjukersättning
Förstår inte varför vi får så lite i sjukersättning. Jag
kan bara inte förstå hur den som är ensamstående
klarar sig. Vi har oftast jobbat över 20 år, man käm-
pade in i det sista. För jämför man med vissa andra
som får ut pengar så förstår jag inte varför vi som
har jobbat ska få så dålig ersättning.
64 % av lönen är inte mycket. Jag är ensamstående och kan konstatera att det är väldigt svårt. Man man lär sig med tiden. Det trista är att det inte går att förklara för släkt och vänner varför man inte kan vara med på olika aktiviteter och resor, att man helt enkelt inte har råd.
detär jobigt med ekonomin ibland. vi är sjukskrivna både min man och jag, min man har för tillfället dialys 4 timmar 5 dagar i veckan, han måste byta både lever och njurar, han har haft en njur sjudom som gjorde att han bildade mycket njursten.

Hoppas ni har kollat om det finns försäkringar som kan täcka litegrann. Själv har jag fått ut tidigare en engångssumma från en sjukförsäkring som jag hade via min man. Har man haft ett arbete ska man kolla om de är anslutna till försäkringar, finns en som man kan få via afa som de flesta lo-anslutna arbetsgivare är anslutna till. Den täcker upp det första året man är sjukskriven och får pengar utbetalt från försäkringskassan, man kommer då upp till sjukpenningen. Om man sedan efter ett år fortfarande har sjukpenning ska man ändå skicka in sjukintyg för om man senare får sjukersättning (sjukpension) så får man åter uppbackning på samma sätt under den tiden man har sjukersättning. De betalar även ut retroaktivt och ansökningsblankett ska finnas hos fackombud eller så tar man kontakt med facket. Alla har rätt till denna slant, även om man inte är med i facket men får då ingen hjälp med att fylla i blanketten , men man måste ha haft ett arbete som man blivit sjukskrriven från.
Hoppas detta hjälper någon
#3 Det där visste inte jag, att man ska fortsätta skicka in intygen efter ett år…
Mycke bra och viktig info, det tackar jag för och hoppas det hjälper andra oxo.
.
Varenda krona räknas då man är sjuk….