Tablettmissbruk
Har nyligen tittat på ett TV-program om detta med tablettmissbruk. Och det har även stått mycket om det i tidningarna. Men vad jag upplever vad som glöms bort
är varför man har hamnat i denna ytterst svåra situation.
Och målet tycks hela tiden vara att man ska ska bli
tablettfri.
Men vem vill egentligen stoppa i sig alla dessa tabletter ?
Man gör det ju precis inte för att det är gott. Man måste
ta ett halvt glas vatten och med en grimas så lyckas man
att få ner s* om man ska prata i klarspråk.
Många med smärtproblematik tar ju tabletterna för
att inte bli kvar i sängen. För att komma upp och orka ta
hand om sin familj. Eller sig själv. Eller både och.
Jag tar själv mycket starka smärtstillande för att just
komma upp ur sängen. Ta hand om min man som haft
stroke x 3. För att hålla hemmet någorlunda rent (men
det är rörigt så jag ibland inte öppnar när det ringer
på dörren).
Många anser att man i min situation har rätt till hjälp
från samhället i form av hemsjukvård. Men det är inte
så enkelt. Det finns inga pengar. Och så länge min man
har mig här hemma så är det kört vad gäller hjälp.
Svaret blir att med anhörig som står på benen så
hänger det på mig . Så sådan hjälp kan vi glömma.
Och då är smärtstillande räddningen för både mig och
min man. Utan den blev jag liggandes och han fick
sköta allt själv (hans balansproblem gör att han inte kan
gå utan min hjälp).
Och läkarnas rädsla för att jag ska bli beroende (eller som
jag som patient ser det, det är väl mer rädsla för att de
som läkare ska få skulden för att att ha gett mig för hög
dos som de av försiktighetsskäl sätter så lågt som möjligt.
Att jag behöver hjälp för att klara vår situation är något
som de har svårt att sätta sig in i.
Så det känns så tråkigt att det bara är frågan om missbruk
och att målet är att man ska vara tablettfri.
Att vi behöver smärtstillande för att klara familj och oss
själv glöms bort i dessa diskussioner.
Som sagt, man äter det inte för att det är gott……..
Jag håller med om att det här är ett problem.
Först skriver läkaren ut smärtstillande och sen ska patienten stå och skämmas för att han/hon blivit beroende. För det är ju så att det är en skam att vara beroende.
Men att vara beroende är inte samma sak som att vara missbrukare.
Men det hela tycker jag speglar sjukvården i ett nötskal. Först skriver läkarna ut för glatta livet och sen blir det ingen uppföljning och ingen som egentligen bryr sig. Den läkare som skrev ut första gången jobbar säkert inte kvar nästa år.
Sen är det ju inte bara läkarna utan det kommer ytterligare ett "skäms"-moment, nämligen när man ska hämta ut medicinen. Det beror på vilket apotek man använder, det finns personal som inte lägger sig i patientens förhållande till läkemedlet men tyvärr så finns det många "poliser" bakom apoteksdiskarna.

Bra att ämnet tas upp igen. Jag håller på att försöka avgifta mej själv pga att medicinerna har tappat lite av effekten, så jag har måsta höja dosen allteftersom. Jag har ätit tradolan i sex år varje dag med alvedon. Jag började för åtta år sedan att ta vid behov, men nu tar jag sex per dag+ alvedon och jag känner att jag skulle behöva ta fler, men det får jag ej. Därför har jag börjat minska med en tbl/dag och jag mår inte bra alls. Vet ej vad jag ska göra. Jag har provat så gott som allt, både mediciner, spikmatta, floating osv. Jag fick även testa cymbalta och hoppades att den skulle hjälpa, så att jag kunde sluta med tradolanet. Det känns som en ond cirkel. Utan medicin inget liv, med medicin, stor risk för beroende samt förstörd kropp. Kram Monica.

# 2 Du får inte ta bort Tradolan för snabbt. Hoppas du låter det gå ett tag mellan varje minskning.
I början kan man t.o.m. ta bort en tablett varannan dag osv. för att sen ta varje dag.
Om du väljer att ta bort en tablett på kvällen varannan dag låt säga i en vecka. Nästa steg så tar du bort den varje kväll i en vecka.
Efter det tar du bort en tablett på morgonen varannan dag i en vecka o sen då ta bort den varje morgon osv.
Då hinner kroppen vänja sig vid minskningen mot om man tar bort det för snabbt.
Sen kan detta med tidsintervall va väldigt personligt så där får du antingen prova dig fram eller ta hjälp av din läkare.
Hoppas du hittar nån bra lösning för just dig.
Kram Monica
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tack för tipset. Jag har tagit bort en tbl på kvällen i några dagar och känner att jag har nog haft för bråttom. Jag ska göra som du skriver att ta bort en tbl varannan dag så kanske det känns bättre.Kram Monica:)
Kan det va Fråga doktorn du såg? jag såg det häromveckan väldigt intressant
för mig är det nästan tvärtom eller hur man nu ska uttrycka det jag insjuknade i Fibro när jag va väldigt ung och för mig är det en ständig kamp att få ut smärtstillande trots att jag gång på gång säger jag är inte beroende jag behöver smärtstillande för att orka med vardagen och jag står på en löljigt liten dos av Tiparol 20 tabletter per månad hur blir man beroende på det undrar jag?
jag är rent ut sagt så trött på att all min energi ska gå åt att kämpa att orka med smärtan att bli misstrodd att hela tiden ha svårigheter att få ut mer smärtstillande
nu lät jag jätte egoistisk men jag är bara trött o less
visst måste läkarna hålla koll men dom måste väl oxå inse att har man en diagnos som medför kronisk smärta så svår så man inte ens kan jobba då borde man väl kunna få smärtstillande utskrivet så livet blir någorlunda drägligt eller?
(har svårt o få ihop inlägget då jag har är trött o har väldigt väldigt ont ikväll)
20 Tiparol/månad ? Det är ju rena rama vansinne !
Maxdosen är ju 600 mg/dag, men om man får 400 mg/dag
och tabletterna är på 50 mg. Vad är då 20 st ???
Nu är det ju som så att man får gå till vilken läkare och vårdcentral som
man vill. Du har ingen möjlighet att byta ?

Svar till #5. Nej jag har inte sett fråga doktorn. Borde kanske göra det, var det nåt om fibro? Jag har haft samma läkare på vårdcentralen som har succesivt skrivit ut mer och mer tradolan, samtidigt som jag har vänner som inte får så många tbl utskrivna pga beroende så det är nog väldigt olika vem man går till. Det är ju inte bra med varken det ena eller andra, lagom är bäst. Som det känns för mej nu efter att ha ätit tradolan varje dag i flera år o hållit på att öka dosen, så vill jag prova avgifta mej så att jag kan se om jag ev fått mer värk av tbl som en del säger, man vet ju aldrig. Hur man än gör så har man då provat i alla fall. Kram Monica.
Fråga doktorn handlade förra veckan om tablettmissbruk väldigt intressant
jag instämmer angående att min dos av smärtstillande är väldigt låg för låg
men en liten ljusning ska få komma till Gottfries kliniken nu i slutet på veckan jag hoppas så att dom kan hjälpa mig där
angående vårdcentraler så har jag bytt o bytt o bytt men det blir bara skit och jag uppfattas som en jobbig patient vilket det även står i journalen :(

#8 berätta gärna sedan hur ditt besök på gottfries var, har vart där en gång och ska tillbaka den 1 december och vill gärna veta vad någon annan tyckte om det.
har precis kommit hem ifrån Gottfries kliniken och det va tja sisådär säger jag han konstanterade återigen att jag har Fibromyalgi och att jag har IBS och informerade en massa om sjukdomarna jag försökte ta upp det här med smärtan att jag orkar bara inte ha så ont som jag har det och att jag tycker Tiparol dosen är för låg fick till svar att han tycker inte man ska höja utan att jag ska lära mig o leva med det min särbo tolkade det dock som att han ville veta mina provsvar innan han sa mer om detså jag vet inte riktigt frågade även om Lyrica eller Cymbalta men det tyckte han att vi ska vänta med
men det han tyckte vi börjar med va att höja dosen av B12 och så fick jag även folsyra utskrivet dessutom så ska jag ta Tryptizol till natten och det skulle förhoppningsvis hjälpa emot både värken och sömnproblemenmen jag känner mig en smula tveksam är rädd för en masa biverkningar har redan problem med ångest o nedstämdhet
jag fick även ta en hel del blodprov för att se hur B12 nivån ligger och D vitamin och så vidare
ska på återbesök om en månad
är jättetrött nu och kroppen gör så ont och jag vill bara gråta den vitigaste frågan som jag verkligen vill ha hjälp det är hur jag ska tackla smärtan det fick jag knappt något svar på men oki jag ska prova tabletterna och så får man se
men jätteskönt att en läkare lyssnar på en i alla fall och informerar och att man slipper känna sig lat och inbillningssjuk dessutom så fick särbon en massa information om sjukdomen det va positivt

Hej! Nu har jag sett Fråga doktorn på datorn. Jag skickade en fråga till dom, men ej fått nåt svar ännu. Blev lite irriterad av att det bara pratades om att ta bort medicin. Som om allt vore löst sen. Problematiken finns ju kvar. Smärtan försvinner ju inte bara för att man slutar med mediciner. Som den äldre mannen sa att det gick lika bra att lägga sig i badkaret när man hade ont. Jag skulle nog ha blottnat upp vid det här laget i så fall:) Hoppas det blir bättre för dej och att du får nån medicin som funkar. Kram Monica
#11 Det är just detta som du skriver att det bara pratas om att ta bort
medicinen. Tror dom att vi blir bra då ? Glömmer de bort att vi tar för att
vi har ont ?? Jag tror att det beror på att de har ingen aning om vad vi
får genomlida och hur vi har det.

# 12 Det finns faktiskt en sanning i detta med att dom bara pratar om att ta bort medicin.
Otroligt många runt om i vårt land (o i andra länder) tar medicin som inte hjälper alls. Då är det bättre att ta bort den.
Sen vad man ska ha istället det är en sak man måste få prova ut. För en del hjälper det säkert att kunna fokusera på annat. Men en del måste ha nån annan typ av medicin.
Vem som passar för vilket kan inte jag säga utan det måste provas ut. Kanske med hjälp av både sjukgymnast och psykolog och läkare.
Sen förstås kan ingen sätta sig in i hur nån annan har det. Men läkarna har mycket kunskap och vet mycket om hur vi mår och kan må.
Så en bra dialog med sin läkare är A och O när det gäller smärtbehandling.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Till dig Mongu……
jag anser att läkarna ofta inte har nån aning om vad dom pratar om utan endast tycker att äta smärtstillande ska man inte göra för man blir bara beronde
men dom ser inte hur jag mår att alltid ha ont just nu känner jag mig bara så låg att jag funderar mer o mer på att ta mitt liv för hur i helvete ska man orka ha såhär ont i vad 20-40 år till och enda läkarna säger är att lär dig leva med skiten vaddå jag har inget liv hur jag än gör så blir värken bara värre och värre och inte ens roliga saker är roligt längre för jag får så ont efteråt så det förstör det roliga
förlåt jag orkar bara inte vara positiv mår förfärligt och känner att läkarna kan ta o stoppa upp sitt lär dig o leva med värken nånstans
och sen oxå att vid många andra sjukdomar så är det inte tal om lär dig o leva med skiten utan där får man hur mycker smärtstillande som helst så det känns mycket som att har man rätt diagnos så får man hjälp och smärtstillande men har man inte det så skiter dom i en

Mosaik2!
Jag menade inte alls att trampa dig på tårna med det jag skrev. Så jag hoppas du förstår det.
Hör själv till de som tyvärr är tvungen att äta medicin, alldeles för mycket, men vad ska man göra?
Tråkigt att du inte får nån läkare som ser dig för det är jätteviktigt. Själv har jag turen att ha flera runt mig som tror på mig.
Hoppas du ska hitta nån som kan se dig som den du är utan en massa pekpinnar.
Försök att se det lilla positiva som troligen finns i din dag.
Kram och var rädd om dig!
Ha en bra dag! Mongu.

Jag var tablett beroende i många år,läkarna skrev bara ut mer fast dom visste att jag missbrukade Somadril Comp.Rädden för mig kom när de slutade sälja tabletterna,jag slutade tvärt,det ska man inte göra men det fanns inga andra som liknade Somadril.Jag mådde pyton en lång tid men nu har jag varit " ren " i ett år! Och det känns jättebra. Så kämpa på!