Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 3122 ggr
lakrits69
0

Arbetsträningsplats

Jag var på abf idag, vilken besvikelse…

Jag höll på att få panikattack gång på gång! Jag tror jag vet varför!, min situation blev trängd och hopplös och jag kände mig frustrerad. Jag kunde inte komma på någon lösning och vägrade att kapitulera.

Egentligen var det inget större fel på mannen men han var som en robot och bara jobbade per automatik huuuu det kändes som jag var i en sience fiction film, helt overkligt.

Han bara snackade runt runt om en massa resurser men hela tiden när jag ställde konkreta frågor slingrade han sig. Jag märkte att han blev bara mer och mer röd i ansiktet och tyckte jag var pain in the ace och började prata om att inga människor har väl några garantier, vem som helst kan ju råka illa ut och vem som helst kan bli arbetslös…detta fick jag veta när jag påpekade att 3 månaders arbetsträning lät väldigt lite och att jag behöver vara längre på en plats för att kunna bli trygg och därigenom  bli frisk/bättre. Sedan började han också fråga om inte försäkringskassan har fundering på att ge mig sjukersättning…tala om att myndigheterna bollar över en fram och tillbaka. Och inte nog med det påpekande han att han såg tydligt att jag behövde hjälp med min stresshantering *skrattar*

Vi blev inte alls ovänner även om det kan låta som det!

Vissa myndighter tror att man är lätta paket som har tappat all intellektuell förmåga som de slentrianiskt bara skickar vidare bara för att man har ett visst underläge (sjuk, arbetslös m m)

Jag blev helt klart ett tufft fall för honom idag med alla min direkta och krävande frågor!

Det han borde sagt egentligen var: -Du ! det ser jäkligt dåligt ut och jag kan tyvärr inte göra mycket för dig (utan att försöka att linda in det). Men de jobbar som skådesåelare och har fått sina roller av sina chefer som i sin tur har fått sina roller från regeringen, så allt ska se bra ut på ytan.

Vilket skämt!

Idag kom det till och med fram en dam som välkomnade mig när jag klev in på abf, jag blev helt paff och när hon frågade mig vad jag behövde hjälp med, tog jag ut tuggummit och frågade om de hade någon papperskorg! Behjälpligt rusade hon runt helt febrilt och letade efter den försvunna papperskorgen! Gud vad dumt och tokigt allt känns!

Fick klart för mig efter mycket om och men att de på abf inte har några färdiga arbetsträningsplatser, det har bara försäkringskassan och sociala.

Nu är det så att jag ska få rehabilitering i några veckor med ersättning från försäkringskassan och ska sedan börja att arbetsträna med ersättning men tyvärr är det abf som har hand om arbetsträningspraktikplats (= alltså jag får fixa det själv).

Tur att jag inte har någor skov av värk idag då hade jag nog börja att lipa på abf av trötthet.

Lite frågor som någon kanske kan svara på:

Var arbetstränade du? Hur länge fick du arbetsträna? Ordnade du platsen själv?Fick du stanna kvar där med lönebidrag?

Mysig höst på er alla!

/Lakrits