Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 5298 ggr
ovkyhn
2009-10-29 10:01
0

smärtutredning

Jag genomgår just nu en smörtutredning som varar i 3 dagar, det är fk som vill ha den därför att det inte är någon sådan gjord när handledaren på fk ansökt om sjukbidrag, jja har 25% sjukbidrag sen -04,ja är oxå sjukskriven 25% sen 2 år,ja jobbar nu 50%. dag har ja träffat läkaren han säger att fibro är en slaskdiagnos fibro finns inte och han ska göra mig frisk, jag har haft detta sen 15 år tillbaka. vad säger man ja har tränat hos sjukgym dom senaste 5 åren o inte blivit bättre.

nim2
2009-10-29 12:09
0

Jag har just varit på smärtrehab och fått en diagnos…inte fibro. Eftersom jag var där just för att kolla upp det så pratade läkaren om det. Det verkar som om fibro kommer att ingå i en grupp sjukdomar som har fel i det centrala nervsystemet, därför trodde hon att namnet fibro skulle fasas ut. Detta hjälper ju inte till att bli trodd heller, men kanske i en framtid tas det mera på allvar när den nya generationen börjar jobba. Eftersom den verkar vara neurologisk och inte reumatisk kanske något mätbart kan tas fram.

Nu kan det då hända om läkare läser om detta att de kan missförstå allt, fibro finns men kanske under en annan form. Tyvärr så kanske många kommer att bli lidande av detta, dessutom är ju många kvinnor. De brukar inte tas på så stort allvar.

Så finns ju den sortens läkare som inte kan förstå hur man kan uppleva saker, inte heller kan känna empati. Din läkare verkar vara en sådan.

Ska ha en återkontakt med min läkare till veckan och då ska jag fråga om detta lite mera….om jag inte glömmer…Oskyldig

ovkyhn
2009-10-30 13:13
0

Nu är utredningen klar och läkare sjukgym psykolog arbetsterapeft ssk har tillsammans konstaterat att min arbetsförmåga är fysiskt nedsatt 50% i allat  arbete, nu får vi se vad fk säger om ja får sjukbidrag eller inte .

TjockaBerta
2009-10-30 18:15
0

Hur får man till stånd en sådan utredning? Jag trodde inte de fanns längre. Man har talat om utredningar under 6 månader då man inte får någon ersättning.

FK har gjort två korta utredningar på mig tidigare och nu vill jag att de gör en till men min handläggare säger att de inte gör det längre.

>>>Malum domesticum<<<

nim2
2009-10-31 11:49
0

Jag fick min remiss från husläkaren, han ville ha ett andra utlåtande om vad det kunde vara för fel på mig. Denna remiss har fk ingenting med att göra utan den går till smärtrehab. Där har jag fått träffa läkare, socionom, sjukgymnast och psykolog under en dag, dagen efter får man träffa dem för att höra om de kommit fram till något.

Ett råd är att prata med husläkaren för att få en remiss till smärtutredning, för de finns utanför fk´s domäner också.

Utredningarna som fk gör är mycket dyra tror jag och de har väl inga pengar till det nu.

ovkyhn
2009-10-31 15:41
0

För mig var de så att FK ifrågasatte att det inte var någon smärtutredning gjord alltså ifrågasatte dom Läkarens intyg om att min arbetsförmåga var nedsatt 50%, läkaren skrev då en remiss för smärtutredning, detta finns på olika ställen i landet och är nog privata företag som FK ska godkänna.

nim2
2009-10-31 16:31
0

#5 Det är precis som du säger att fk kan begära utredning och anlitar då ett utomstående företag. Det gör de nog bara en gång, har själv varit med om detta via pila-projektet. Då var det undersökningar och sedan arbetsträning i tre veckolr på annat ställe med 75%  än i mitt ordinarie jobb på 50%. De kom fram till att min arbetsförmåga var 50%, som (efter lite skäll från min läkare) fk godkände. Denna utredning går mest ut på att undersöka arbetsförmågan och ger kanske ingen diagnos.

Den smärtutredning som jag var på nu tog min läkare initiativet till, han visste inte vad han skulle göra med mig Skrattande. Nu har jag då äntligen en diagnos, man ska aldrig ge upp.

Lycka till alla som ska genom detta.