Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2129 ggr
nim2
0

Inte fibro

Har nu varit första dagen på smärtrehab och pratat med alla, idag får jag veta om de kommit fram till något.

Läkaren var mycket brydd för hon tyckte att ingenting stämde ihop, men funderade på att det var något neurologiskt. Vid en test på insidan av mina händer visade det på känselbortfall, hade inte tänkt på den saken själv, men det blev helt uppenbart för mig nu. Hon "stack" med en nål och jag kände det inte som vasst. Likadant under fötterna. Hon sa också att jag inte hade något fel som gjorde att jag borde känna smärta, därför lutade det åt något neurologiskt.

Troligen kommer jag att få lyrica eller någon liknande medicin som ska lugna ner nervimpulserna, får väl se.

Hon sa något om att termen fibromyalgi håller på att ingå i en benämning som har någon benämning typ störningar i det centrala nervsystemet. Ska se om jag kommer ihåg att fråga om det.

Fick ta en del blodprov för att kolla om jag hade någon brist på B12, hade också på gränsen till högt blodtryck. Det har jag aldrig haft förut.

Håll nu tummarna i eftermiddag för mig, återkommer senare.

Rita-S
0

Vilken intressant information om termen fibro!
Det vill jag gjärna höra mer om.
Skal hålla tummar för dig!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

nim2
0

Nu har jag ett namn på mina besvär….polyneuropati. Det är en störning i centrala nervsystemet ,har inte satt mig in i det så mycket ännu. Har fått en epelepsimedicin som ska få nerverna att jobba långsammare. Ska även få remiss till neurofyslab som ev ska mäta nervimpulserna. sedan skulle jag ta upp med husläkaren om en remiss till neurologen för att kunna utesluta MS.

Rita…Jag glömde ju naturligtvis att fråga om hur termen fibro skulle bli, men vad jag kan förstå så beror visst även det på störningar i centrala nervsystemet.

Nu har jag i alla fall kommit fram till en diagnos och det känns skönt. Nu ska jag bara läsa mig till lite ute på nätet och återkommer när jag vet mera.

Rita-S
0

Om man kan säga "grattis" i en sådan stund.. grattis! Nu vet du vad det är i det minste, och sen kanske det finns nåt att göra med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida