Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 3697 ggr
fibro44
2009-10-20 01:11
0

Hur gör man?

Har 25% varaktig sjukersättning och har haft det i ca 2.5 år. Nu är jagg sämre igen och är helt sjukskriven i 2 veckor till men min sjukgymnast tycker att jag skulle jobba bara 50% eftersom jag gång på gång går in i väggen med jämna mellanrum ca 2månader och måste gå hem pga fibron och spondylos och tre kotor med pålagringar i nacken.

Jobbar som lärare biter ihop och jobbar så länge jag kan tills någon ofta en kollega säger åt mig att gå hem eftersom jag inte fungerar på jobbet eller hemma, blir helt slut och blir sängliggande i perioder. Psyket går i botten och det tar längre och längre tid att ta sig samman och orka släpa sig till jobbet.

Vart ska jag vända mig för att få hjälp att reda ut alltihop??? äter medicin går hos sjukgymnast och motionerar gör allt man säger åt mig men ORKAR inte ha det så här gång på gång.. Hur har ni gjort med sjukersättning osv. Ser att så många får strida så jag vet inte hur jag ska orka förklara? Tacksam för svar…

Höst hälsningar helt slut psykiskt och fysiskt lärare..

nim2
2009-10-20 09:14
0

Åh vad tråkigt för dig. Känner igen mig så väl i dig.

Har du någon bra läkare? När jag började vara sjukskriven hade inte jag det så det är viktigt att hitta någon som lyssnar först och främst.

Själv kom jag till smärtrehab för några år sedan och fick, efter en utredning där, gå en fyra lång veckors kbt-kurs. Det går ut på att lära känna sin smärta och hur man ska leva med den, att acceptera den. Ingen behandling ingick annat än avslappning, coping och anpassade möten med t ex arbetsterapeut, psykolog, socionom m fl. Det hörs lite flummigt men under dessa fyra veckor lärde jag mig att jag inte var den jag trodde utan en helt annan med andra förutsättningar. Fick hjälp med att tänka på ett helt annat sätt, att leva ett annat liv med tanke på den jag är i nuet och inte hur jag var för flera år sedan.

Detta har gjort mig lugnare och jag stressar inte upp mig i onödan och har klarat mig till i våras. Har 50% varaktig sjukersättning och är sjukskriven hälften av de andra 50%, försöker nu arbetsträna upp till normal arbtid igen. Nu ska jag tillbaka till smärtrehab för att bli utredd igen för min läkare ger sig inte ännu, tanken på fk har jag lagt åt sidan så länge. En sak jag lärde mig är att man inte ska jobba emot smärtan och stoppa undan den när man jobbar, sen om man lyckas hela tiden är en annan sak Skrattande.

Tack vare KBT-träningen insåg jag att jag var tvungen att sjukskriva mig för att inte gå  in i väggen.

A och O är att hitta rätt läkare, att få en bra handläggare på fk (jo,de finns) och andra bra personer inom vården. Detta låter ju så enkelt men är ju inte det alla gånger, men ge inte upp.

Gå gärna in på min hemsida nim2.zoomin.se och läs om min väg under knappen om mig.

Hoppas att allt löser sig till det bästa för dig och försök att hela dig själv och lägg ej akuta bekymmer med fk åt sidan för ett tag.

fibro44
2009-10-22 12:22
0

Tack för svaret!Jag har läst din hemsida och inser att jag ffortfarande tänker som jag gjorde innan jag blev sjuk och är hela tiden arg på kroppen som inte gör som jag vill. Du har nog rätt i att jag ska försöka få komma till ordentlig utredning. Just nu är jag sjukskriven av husläkare får receptförnyelse ifrån  smärtläkare i gävle som jag träffat en gång.., väntar på remiss till ortoped går till sjukgymnast på hälsocentralen och får behandling sträck av en annan sjukgymnast på rehab. Husläkaren bryr sig bara om nackskadan/spondylosen, sjukgymnasten fibron och smärtkliniken att jag får medicin.

Min chef har hört av sig via mail en gång, och jag vet inte om jag har haft samma vikarie eller olika så när jag kommer tillbaka till mitt lärarjobb ska jag ha lektioner med 11klasser bedöma ca 400 jobb göra skriftliga omdömen till 360 elever sen ska företagshälsovården komma in i kollegiet för att handleda så att arbetslaget ska fungera bättre. Jag jobbar 75% Hur i h…te ska jag orka?

Äsch jag vet att alla här inne på fibro har det likadant, jag behövde bara skriva av mig lite…

nim2
2009-10-23 00:12
0

Även om alla här har likadant så är det ju bara du som vet just din verklighet, ibland måste man få tycka att en egna villkor är pest…bara man gör det då och då.

Jag inser att jag har tur som har kommit till en vårdcentral där de pratar med varandra, sjukgymnast, kurator, läkare mfl. Synd att dina inte kan samarbeta för det hjälper en om man är tvungen att söka ökad sjukersättning.

Jag skulle då inte vilja byta arbete med dig, för att hinna allt det du ska är ju inte klokt. Kanske företagshälsovården kan vara till hjälp, kom också ihåg att om du blir sjukskriven länge så har arbetsgivaren ett ansvar att se över arbetet som scheman, tider, sysslor mm (rent allmänt).

Lycka till !Glad