Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 3697 ggr
fibro44
2009-10-20 01:11
0

Hur gör man?

Har 25% varaktig sjukersättning och har haft det i ca 2.5 år. Nu är jagg sämre igen och är helt sjukskriven i 2 veckor till men min sjukgymnast tycker att jag skulle jobba bara 50% eftersom jag gång på gång går in i väggen med jämna mellanrum ca 2månader och måste gå hem pga fibron och spondylos och tre kotor med pålagringar i nacken.

Jobbar som lärare biter ihop och jobbar så länge jag kan tills någon ofta en kollega säger åt mig att gå hem eftersom jag inte fungerar på jobbet eller hemma, blir helt slut och blir sängliggande i perioder. Psyket går i botten och det tar längre och längre tid att ta sig samman och orka släpa sig till jobbet.

Vart ska jag vända mig för att få hjälp att reda ut alltihop??? äter medicin går hos sjukgymnast och motionerar gör allt man säger åt mig men ORKAR inte ha det så här gång på gång.. Hur har ni gjort med sjukersättning osv. Ser att så många får strida så jag vet inte hur jag ska orka förklara? Tacksam för svar…

Höst hälsningar helt slut psykiskt och fysiskt lärare..

nim2
2009-10-20 09:14
0

Åh vad tråkigt för dig. Känner igen mig så väl i dig.

Har du någon bra läkare? När jag började vara sjukskriven hade inte jag det så det är viktigt att hitta någon som lyssnar först och främst.

Själv kom jag till smärtrehab för några år sedan och fick, efter en utredning där, gå en fyra lång veckors kbt-kurs. Det går ut på att lära känna sin smärta och hur man ska leva med den, att acceptera den. Ingen behandling ingick annat än avslappning, coping och anpassade möten med t ex arbetsterapeut, psykolog, socionom m fl. Det hörs lite flummigt men under dessa fyra veckor lärde jag mig att jag inte var den jag trodde utan en helt annan med andra förutsättningar. Fick hjälp med att tänka på ett helt annat sätt, att leva ett annat liv med tanke på den jag är i nuet och inte hur jag var för flera år sedan.