Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1552 ggr
bluemary
0

känsligheten

Undrar om jag var så här känslig innan jag fick
fibro - kanske att det var därför - vet inte.

Någon skrev en bra tråd om detta med att man blir
så trött efter att man handlat.Känner att jag blir
mycket sämre efter t ex telefonsamtal med perso-
ner som jag inte känner, ja överhuvudtaget kontakt
med andra människor. Om jag är skaplig innan så
infinner sig influensakänslan någon timme efteråt
och "batterierna" är helt slut.
Det bästa - om man nu kan använda det ordet - är
om jag går hemma för mig själv och inte har kon-
takt med någon annan. Inte för mycket TV, utan
hålla igång lite lagom.

På det här sättet så tappar man ju kontakten med
sin omgivning. Jag har försökt att köra på ändå,
att trotsa detta, men det gick inte alls.

Upplever ni samma sak, att man har blivit så
mycket känsligare när det gäller sådant som har
med andra människor att göra ? Kram till er
allihopa  /Anette

fibro
0

Bluemary..Visst är det så. Rynkar på näsan. Och inte bara i samtal/närvaro av såna man inte känner.

Många av mina tidigare "vänner" har tagit avstånd från mig nu för att jag blir så okoncentrerad, "hänger inte med" i långa samtal, glömmer saker, "tappar tråden" i samtal, behöver upprepningar, plötsligt blir så trött att jag bara måste vila.

Detta känns jättetråkigt, jag kan ju inte rå för detta, jag försöker allt jag kan att bättra mig, men vaf**n, det går ju inte…

Så visst är man mer isolerad nu än tidigare…

mo12
0

Hej! Jag känner igen allt du skriver. Det har blivit värre på sistone, med minnet och koncentrationen och uthålligheten. Jag har älskat att sitta länge och prata i telefon, men nu kan jag undvika att ringa om jag vet att det kommer att bli ett långt samtal och ju längre jag väntar med att ringa ju längra blir ju samtalet om ni förstår vad jag menar. Jag blir så fort trött att jag måste säga till mina vänner att fara hem pga min trötthet. det känns inte så bra. Jag hoppas dom förstår att det inte är något personligt, men man vet ju inte riktigt vad dom tänker. Jag är 50 år och har haft fibromyalgi i åtta år och har sjukersättning. Jag tycker tyvärr att mina problem med allt har blivit sämre med åren. Det vart lite långt det här och svamligt, men jag får skylla på att klockan är mycket.

Safirblomman
0

Hej! Ja, det är precis så för mig också, blir helt slut efter jag handlat, umgåtts med människor, särskillt sådana man intekänner så väl, men även nära och kära. Känner mig så tråkig, vill så mycket, men har inte orken.

lakrits69
0

Ja precis! Det kunde ha varit jag som skrev ditt inlägg!

Undra om de finns några där ute som faktiskt har blivit bättre? men de har väl kanske lämnat detta forum!??

Rita-S
0

nej det hoppas jag då inte! Dom måste ju stanna kvar som ett ljus i mörker för oss andra Tungan ute

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

fibro44
0

Kunde lika gärna ha handlat om mig… känner igen mig på pricken! Gäller i alla socialasammanhang fast jag tycker det är roligt och det är folk jag känner sedan länge…

marie39
0

Jag har mått likadant :(  det höll i sig i några år men det blev bättre.

Jag grät och isolerade mig, vännerna försvann men det var inget jag brydde mig om då, jag orkade inte.  Sakta, sakta så blev jag bättre, jag vet inte vad som var vändpunkten men en dag så kändes det mycket lättare. Så håll ut, det kan vända när som helst.

Många uppmuntrande kramar skickas med detta inlägg till alla som känner igen sig.

bluemary
0

Tack Marie, skönt att höra ! Jag läste precis nyligen på
en sida om fibro om just detta, att det kan bli så.
Måste gå tillbaka till den sidan och läsa igen.

Ännu ett tack !

bluemary
0

Tack Marie, skönt att höra ! Jag läste precis nyligen på
en sida om fibro om just detta, att det kan bli så.
Måste gå tillbaka till den sidan och läsa igen.

Ännu ett tack !