Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1624 ggr
AnnaKarin25
0

Hur fastställs fibro?

Hejsan!

Jag har nyligen börjat fått smärtor på lite märkliga ställen.. T.ex bröstbenet mellan brösten och vad jag tror är bröstmusklerna.

Har dock väldigt länge haft ont i ryggen, axlarna och nacken. Trodde först att det berodde på övervikt och ansträngt arbete. Börjar nu tro att jag kanske fått fibro?!?!

Om jag bokar tid hos familjeläkaren, hur kan han då fastställa att jag nu kanske skulle ha Fibro?

fibro
0

Hejsan AnnaKarin2.

Förhoppningsvis tar läkarn dig på allvar till att börja med. Tyvärr är fibro lie "skräpdiagnos" som de inte vill kännas vid. Helst ska ju andra sjukdomar uteslutas oxo. Annars kollar han de berömda "tender points". Det är 18 ställen med smärtpunkter, du ska känna smärta i minst 11 av dem.

I mitt fall lyssnade läkaren på min historia, undersökte och konstaterade fibro. Hon uteslöt ingen annan sjukdom, bara sa det är fibro.

Berätta hur det gick sen.

Lycka till och kram.  Flört

katchina
0

Hej!

Ny här…..

Har börjat misstänka fibro. Berätta vad de 18 punkterna är.

Varje dag har jag ont på olika ställen o känner

igen massor av symptom, men hur blir man säker

på att det är fibro o inte nåt annat?

Rita-S
0

Sen finns dom även uppnämda och med bild på artiklar här på våran egen sajt. Kika under "läsvärd" på första sidan tex.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida