Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketter: vårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 1919 ggr
TjockaBerta
0

Ny ansökan om sjukersättning

Efter ett misslyckat försök med arbetsrehabilitering har jag skickat in en ny ansökan om sjukersättning. Min gamla upphör vid årsskiftet. Jag skrev en bilaga som jag skickade med där jag beskrev varför jag inte kan arbeta. Jag känner att jag fick med hälften av orsakerna. Det kändes som om jag rabblar upp alla mina fel kommer de att tro att jag ljuger.

Även läkaren krävde att jag skriftligt beskrev varför jag är arbetsoförmögen med egna ord. Det ska följa med läkarintyget.

Idag ska jag läsa läkarintyget innan det skickas till FK. Jag tycker det är jättesvårt. Hur ska jag kunna göra en bedömning av ett läkarintyg. Jag har ingen utbildning i sånt. Om det är något direkt fel kan jag väl påtala det men i övrigt vet jag ju inte hur man ska formulera det.

I förra intyget stod det "att det krävs ytterst långtgående åtgärder om patienten ska kunna återgå i arbete" Jag såg inget direkt fel i det och sa inget om det men enligt FKs tolkningar betyder det att jag är rehabiliteringsbar och de satte omgående igång med arbetsrehabilitering. Jag kan väl ändå inte känna till nyanserna i formuleringarna. Ordet "varaktigt" skulle stått någonstans i intyget så hade jag fått permanent ersättning den gången. Det borde jag ha sett och vetat om.

Både FK och läkaren bollar över ansvaret på mig. Visst men då borde jag också få veta vilka riktlinjer som gäller och en kurs i hur intyg ska utformas. Hoppas min läkare gått den kursen nu för tidigare hade  hon inte den kunskapen tydligen.

Den här gången har FK lovat mig besked INNAN den gamla perioden upphör. Det är rekord.

P.S jag vet inte till vilken grupp inlägget hör. Jag föreslår igen att man gör en grupp där man kan publicera FK-relaterade inlägg.

>>>Malum domesticum<<<