Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 2524 ggr
Paddiz
0

Lyrica

I fredags hade jag telefontid hos min läkare och under samtalets gång rekommenderade han medicinen Lyrica. Han sa att jag skulle ta det lugnt den första tiden jag tog medicinen och nu undrar jag hur ni hade gjort.

Jag ska på kattutställning den 18-19 juli och vet inte om jag ska börja med tabletten nu eller vänta till den 20 juli. Läkaren sa att jag kunde bli yr, illamående, trött m.m men att jag skulle fortsätta med medicinen ändå då det kan bli så i början. Jag tänkte inte på att vi ska på utställning och frågade inte läkaren om råd. Kan inte ringa till honom då han gick på semester i fredags.

Hur hade ni gjort?

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

fibro
0

Vet inte faktiskt. Jag är oxo nyfiken på Lyrica, men är lite skrämd av bivekningarna. Jag har så lätt att få diverse "skit" från piller..

Berätta gärna hur de funkar på dig sen Flört

fibro44
0

Jag äter både Lyrica och Cymbalta och de hjäler fungerar bra på mig det har gjort att de värsta smärttopparna har försvunnit.

Lyrican som jag började med förra sommaren mådde jag inge vidare av de två första veckorna, yr och trött och mådde lite illa. Gick över och smärtan blev mindre så det är klart att du ska prova!

Lycka till på utsällningen!

Paddiz
0

fibro: Klart att jag rapporterar hur det går med Lyrican.

fibro44: Prova Lyrica ska jag göra men jag är mest tveksam till om jag ska vänta till efter utställningen. Troligen väntar jag - vill inte må illa, vara yr och vara trött på utställningen.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

alphinna
0

Vore jag som dig Yvette så hade jag nog väntat till efter utställningen. När jag började med Cymbalta så mådde jag jätteilla, visst det gick över sen men att vara på utställning kan inte vara någon höjdare när en mår illa…..

sunkan
0

jag tar lyrica kombinerat med tramadol retard 100mg , 200mg lyrica och 100mg tramadol morgon och kväll, funkar jätte bra mot värken, och hjälper mot både oro, ångest och depression.Har ätit dom nu i 6 mån, lite biverkningar i början som trötthet yrsel och depression nu märker jag ingetting. Funkar jätte bra för mej.   

ps. lyrica fungerar bäst om man kombinerar det med t.ex tramadol.

mongu
0

Lyrica har fått mycket uppmärksamhet pga att den har många biverkningar. Mycket mer än man nog anade från början.

Har själv ätit den men fått sluta pga biverkningar.

Samma med Tradolan/Tramadol/Tiparol/Nobligan och allt vad som nu är samma verksamma substans.

Det är en medicin som fler och fler läkare tänker till innan man får. Dels är den väldigt attraktiv på marknaden för de som missbrukar. Sen så är den väldigt svår att sätta ut.

Sen att Lyrica fungerar bäst om man kombinerar den med t.ex. Tramadol är inte sanning. Lyrica tar nervsmärta medan Tramadol tar de mera centrala smärtorna.

Fast det klart att har man båda delar så ger det ju ett bra resultat för patienten, men som läkemedel så gör den bra ifrån sig på egen hand.

Tramadol däremot behöver oftast kombineras med t.ex. Alvedon. Då tar Tramadol de centrala smärtorna och Alvedonet tar de mer ytliga.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

spoketlaban
0

Jag kommer nu börja att trappa ner på cymbaltan och och sedan gå över till Lyrica.