Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2428 ggr
Lena1971
0

Frågor om fibro

Slinker in för att ställa några frågor om fibromyalgi…

Jag undrar om man vet något om orsakerna till fm?

Och sen har jag hört fibromyalgi nämnas i samband med cancer eller cytostatika. Är det någon som vet mer om det?

Lena
(sajtvärd på Cancer iFokus, om någon undrar!)

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Rita-S
0

Tyvärr har dom inte än lyckats fastställa den eksakta anledning för fibro än. Dom mistänker det kan va fler anledningar, vilket ju självklart försvårar en hel del. Dom har lyckats satt Fibro i samband med annan kronisk värk, att en annan kronisk skada eller värk även kan triggra i gong fibro, dom har lyckats sätta fibro i samband med depretioner och ångest på samma sätt, detta kan även triggra i gong fibro. Dock finns där än inget sätt att peka ut den eksakta anledning till att var och en får fibro..

Själv har jag inte hört om fibro i samband med cancer eller cytostatika, men det skulle inte förvåna mig om även detta kan triggra i gong fibro.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

chalita
0

Hej Lena

Jag har fibro o har haft det  i 2 år nu.Läkarna sa till mig att det kan bero på stress,trauma av något slag,andra sjukdomar,deprission,skilsmässa,mm det är lite olika sorter det beror på och som sagt lite från läkare till läkare och hur mycket dem är insatta i den sjukdomen.Jag är ganska på läst när det gäller fibromyalgi så är det något du undrar över hör gärna av dig till mig.

MVH ChalitaSkrattande

fibro
0

Jag fick diagnosen i febr i år, men har nog haft fibron längre..

Enligt läkaren kommer mitt från stress och kronisk ryggskada.

Som Rita, tror jag oxo att att cancer och cytostatika kan utlösa fibro…

Lena1971
0

Ja, om stress, ångest eller depression kan utlösa sjukdomen så ligger nog många cancerpatienter i riskgruppen. Sånt upplever nog de flesta!

Jag hade fått för mig att särskilt cytostatika kunde leda till fibro, men jag kan ha förstått fel.

Tack för era svar!
Lena Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

angelica75
0

Att jag fick fibro är nog pga stress, trauma, dåligt förhållande, ångest. Har nu lämnat detta förhållande.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier