arbetsförmåga i hemmet
Hur skulle ni beskriva er arbetsförmåga i hemmet (sysslor), med barn och i andra aktiviteter
Total Oarbetsförmåga i hemmet skulle jag vilja säga. Lagar mat, plockar ner i diskmaskinen och in i tvättmaskinen gör jag. Sen får sonen plocka ur disken och dottern ur tvätten… dammsugningen sköter tvärdraget om
(alternativt mamma ibland)
Aktiviteter har jag hoppats att mina barn ska glömma ett tag till. Jobbigt nog att sjutsa dem till kompisar. Och egna aktiviteter får sträcka sig till ett uppryckt ogräs i veckan, nån liten fotopromenad och mycket läsande. Vedinbärning sker mycket långsamt i två bärkassar med några vedträn i varje. Snöskottning/gräsklippning…
Tja, snö smälter o gräs vissnar… så småningom… Tur man bor på landet utan krav
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
Hej.
Gudskelov klarar jag en hel del själv ännu…men det går sakta, och jag kan inte göra flera saker samma dag. Vissa dagar klarar jag inget alls själv.
Jag diskar (har inte diskmaskin), det blir en del trasigt, men, men. Men jag klarar inte plocka ur diskstället själv…
Dammsuger själv, men absolut inte alla rum samma dag…
Möblera om är uteslutet utan hjälp längre…
Tvättar själv, men kan inte hänga upp och ta ner tvätten själv..Vika är en mardröm. Strykning har jag slutat med…
Putsar fönster, men bara ett rum åt gången…i bästa fall..
Osv..osv.. Och allt tar sån tid att göra..
Mina barn är vuxna och utflugna, jag har min sambo och yngsta dottern som tillfälligt bor hemma, de hjälper mig med sååå mycket. Jag är lite orolig för hur det blir då dottern åker till London som au-pair…Jag vill klara så mycket själv, vill inte be andra om hjälp…
#2 litet tips (om man inte har FÖR trångt) istället för hänga tvätt på hög tvättlina, köp ett sånt där torkställ som man kan fälla upp o ställa på golvet. Då hänger tvätten i midjehöjd. Inte lika jobbigt för armar o axlar.
(Och köp ett stooort diskställ så behöver du inte plocka in i skåpen, då kan du plocka direkt från diskstället när du behöver nåt
)
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
Tack för tipsen! Joo, vi har sån oxo, men jag har så jobbigt med att göra grejer med armarna "framåt" tyvärr…Får lära mig tvätta i mindre omgångar kanske ;) Under vintern tumlar vi det mesta, så då kan sambon ta ner det, blir lite högt då tumlarn står på tvättmaskinen av utrymmesskäl…
Diskställ-tipset…Mycket bra tips. Om jag bara kan lära mig att det faktiskt inte gööör nåt att det alltid/ofta står disk där..Ska verkligen jobba på det, jag gilla verkligen det tipset ;)
Tack och kram 
Jag säger bara.. torktrumlare. Om man har möiligheten och platsen att ha en, så hjälper det oerhört mycket. Visst får man än vika det, men man släpper hänga upp det.
Sen är det rätt smidigt att stoppa en filt i en timme och sen krypa inn i den… mm, skönt!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.