Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2193 ggr
MrsSunshine
0

Psykologbesök

Har ett psykologbesök i morg, del i en smärtutredning. Ngt man ska tänka på inför besöket?

bluemary
0

Jag skrev för ett tag sedan och berättade om mitt psykologbesök,
vilket gjorde mig oerhört besviken. Problemet var att psykogen inte
ens visste varför jag var där. Diagnos ? ? ? Jag var i en riktig svacka
och satt mest och kämpade med tårarna. Jag skulle nog fråga:

Om man är intresserad av hypnos, om han har utbildning för det.

Om han är insatt i alternativa metoder (här var det jag som
fick berätta - stava - och psykologen som antecknade.

Man får ju bara gå ett visst antal gånger - om det finns någon som
kan ta över när man inte får komma mera.

Om man inte har råd att gå privat, om det finns några samtalsgrupper som han kan skicka vidare till.

Det var nog som jag hade önskat att få hjälp med. Ska fundera vidare. Lycka till !

chalita
0

Hej MRS Sunshine

Jag har också varit hos en psykolog i samband med att dem på smärtkliniken ska utreda vad det e med mig.
Jag kan säga så här man får träffa en psykolog för att dem tror att det sitter i psyket när man har fibromyalgi jag upplevde det som om att dem ej trodde på att fibromyalgi fins.

Men jag ger dig ett gott råd va envis och håll inte med vad dem säger till dig utan säg att du har ont och var du har ont.Du får hjälp med att träna basal kroppskänedom (lära dig att hantera din kropp o smärterna)sedan kan dem gör hypnos men det funkade ej på mig för att  jag tror ej på sådant.Psykologerna jobba med ditt psyke.ge inte upp utan kämpa på,det har jag gjort nu i 2år.

är det något du undrar över så hör bara av dig till mig.

MVH ChalitaSkrattande

MrsSunshine
0

Tack för svar. Jag fick berätta min sjukdomshistoria, fick sen några frågor om barndomen. Sen var det klart. Gav inte så mkt, men ska träffa henne en gång till för återkoppling.

bluemary
0

Jag har funderat på detta varför man skickas till en psykolog.
När jag gick så var det en halvtimme per gång så det blir
ju mest att man sitter och berättar om det som redan finns
i journalen. Så jag är lite skeptisk, vet inte riktigt vad de kan
hjälpa med. Kanske att någon annan har fått hjälp ?

chalita
0

Hej!

Jag kan berätta varför man får berättom sin barndom för att dem kopplar fibromyalgin med att det är därför man har ont dem tror att man mår dåligt  pg av att man kanske har haft det dåligt i sin barndom.

Dem vill bara hitta saker för att man inte ska kunna vara sjukskriven och om man går till psykologer så kan dem bota smärtan tror dem.Men jag har varit på en smärtteam i 1 år utan något som helst resultat.Skrattande

Kramisar Chalita

Ha det bra alla

Mamadragon
0

Men… hur tänker de då? Även om de skulle hitta nåt i min barndom som orsakar att jag har fibro nu, så kan de ju ändå inte gå tillbaks i tiden o göra de sakerna ogjorda Obestämd Då sitter man ju fortfarande och har ont…

Hos en del KAN det ju mycket väl bero på nåt sånt, det säger jag ingenting om, men jag hade en tämligen lycklig barndom, efter vad jag kan minnas iaf och jag har ändå ont ont ont. De kanske kan hypnotisera mig o se om jag förträngt nåt. Eller passa på att "plantera" in nåt dåligt minne när jag ändå är hypnotiserad Flört

Nä, då tycker JAG nog bättre om de psykologer som låter det gångna vara det gångna och tar tag i hur man mår NU. Men precis som med allt annat så funkar olika saker olika bra på olika människor, och många psykologer är faktiskt bra. Men det tar några träffar innan de lärt känna dig, två räcker ju inte på långa vägar. Och man vill väl inte att en fullständig främligt ställer diagnos o börjar rota i ens hjärna Glad

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

fibro
0

Obestämd Jag tycker det är lite weard asså…man ska ju leva i nuet för att få lugn och harmoni, sänka smärtan sägs det…Inte älta det förgångna och inte sia i framtiden..Ändå ska man då gå till psykolog och älta det gamla..Hur tusan ska de ha det??

mongu
0

Fast många gånger så har man mycket med sig i "bagaget" det behöver inte va från barndomen det kan lika gärna va hur man haft det i olika förhållanden, arbetet osv.

Därför är det bra om man kan få hjälp att bearbeta detta. Man mår faktiskt bättre efteråt.

Inte så att värken ger sig men psykiskt lättar det. Det blir lättare att ta nya nederlag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!