Funderingar över symtom/sjukdom
Jag har alltid trott att Fibromyalgi var en ren smärtsjukdom, att man hade extremt ont i stort sett hela tiden, i alla fall. Så fick jag nu höra talas om sömnproblem samt att värken kan vara lindrig och har efter det läst på lite grann…
Jag har aldrig tänkt tanken förut och har fortfarande lite svårt för att tro att det skulle vara fibro jag har, för min gamla bild av det sitter fortfarande kvar… Men men, det är väl alltid bra att se alla möjligheter och om inte annat kunna utesluta saker helt.
I alla fall, sen 10 års ålder har jag haft problem med knän och fotleder samt undersidan av fötterna. Fick lätt ont när jag sprang och så. Spelade på den tiden både fotboll och handboll, men fick som 13-åring lägga av med både och för att jag inte kunde springa alls… Läkare har kollat utan att hitta fel och sagt att det var växtvärk (något jag fick höra även som 16-åring…). Nu är jag 20, kan fortfarande inte springa mer än några steg innan smärtan kommer, går jag en längre bit eller på hårt underlag får jag ont av det också. Och som fast på 158 cm i längd kan jag nog garantera att det inte handlar om någon växtvärk här…
Kan tillägga att jag nästan alltid när jag springer får smärta i fotleden som känns precis som att man har trampat snett, fast utan att jag har trampat snett.
Axlar och nacke har jag väldigt ofta ont i också, blir extremt öm, men också väldigt spänd (inte bara spänningskänslor, utan jag är spänd, blir stenhård, får knutor osv).
Huvudvärk, yrsel och illamående kommer titt som tätt, huvudvärken kan man nog dock lätt förklara med att jag ser extremt dåligt och är sämst på att använda glasögon/linser…
Illamåendet kan komma utan anledning (vad jag vet) och ibland även av starka lukter (reagerar speciellt när jag är trött eller liknande, och framför allt i duschen av någon anledning, då kan jag reagera på produkter jag använder utan problem i normala fall). Dock har jag en morfar som är känslig mot starka lukter, så som parfymer och liknande, så det kan ju säkert komma från honom.
Får väldigt lätt ont i ryggen också, men det kan troligtvis bero på att jag kommer från en släkt med dåliga ryggar, där i stort sett alla har ryggproblem, så det är väl inget konstigt…
Sömnproblem är dock något jag lider av rejält. Sover extremt sällan ut under en natt. Jag drömmer precis hela natten och vaknar i stort sett tröttare än jag var på kvällen för det mesta… Vaknar lätt också. Men har inga problem med att somna bara jag är trött. Men går ju ofta och är trött hela dagarna pga det här också, sällan jag känner mig pigg. Hade en period för några år sen då jag väldigt ofta vaknade av att jag hade kramp i vaderna, men det var som sagt några år sen och har inte hänt sen dess.
Magproblem har jag haft i många år, får väldigt lätt ont i magen, magknip osv, om jag äter dåligt/konstigt (oregelbundet eller onyttig mat), dricker för mycket kaffe eller så. Är även extremt stresskänslig och får lätt ont i magen av att jag känner mig stressad också.
Infektionskänslig vet jag inte om jag är, jag får lätt urinvägsinfektion, men det är väl ganska vanligt… Blir väl lätt förkyld och så också, men ofta blir det ganska lindrigt, men istället långdraget… Dock kan väl det mycket väl bero på dålig sömn.
Blodtrycksfall kan jag få lite då och då, men kommer från en familj där alla har lågt blodtryck, så det finns det väl förklaring för… Även om jag har haft normalt vid alla koller, men det kan väl kanske bero på att jag nästan ständigt är stressad eller nåt.
Kan ju även tilläggas att jag lider av depression, ångest och nedstämdhet och lite sånt. Så min tanke har ju förut varit att sömnproblemen, huvudvärk, yrsel, stressen (även magontet av stressen) och så helt enkelt har berott på det. Och sen har mina knä/fotproblem helt enkelt varit nåt annat konstigt, och att jag helt enkelt haft känslig mage av någon anledning och därmed lätt får ont vid konstig kost. Och det är ju fortfarande en möjlighet. Men kunde ju vara intressant att höra vad ni tror, om det finns risk för att det kan handla om Fibro eller om det är för långsökt?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det kan absolut handla om Fibro, men det kan röra sig om annan eller andra sjukdommar också
Min läkare förklarade för mig att patienter mer fibro kan lida av andra reumatiska sjukdommar och av depressioner och liknande Så bäst vore det nog om du låter en läkare undersöka dig nogrannt
Dessutom så kan ju ofta Fibro utlösas av andra sjukdomar o värk. Men det kan vara svårt att hitta en läkare som ens är beredd att utreda om det kan vara Fibro, så testa flera om du vill vara "säker"
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
Så man kan alltså gå med såpass lite värk såpass länge ändå? För visst är det väl vanligare att man har betydligt mer ont, och mer i hela kroppen?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Du måste inte ha jätteont hela tiden, absolut inte. Nu är det tyvärr många här som har jätteont ofta. Men jag känner många Fibrisar, mig själv inkluderad, som faktiskt bara får de där hemska smärttopparna några gånger i månaden, men som går med en odefinierad oplacerbar småvärk hela tiden. Den flyttar på sig oxå den rackarn. Har man väl bokat tid hos läkaren för den där dumma svullna tummen så kan man ge sig den på att det är knät som ömmar o värker när du väl kommer dit
Men fortfarande är rådet över alla andra: Du måste söka läkare och eliminera alla andra sjukdomsmöjligheter. Om inte annat för att lugna sin egen hypokondri 
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
#4 Okej, men jag kan väl inte direkt påstå att jag får någon extrem oförklarig värk nån gång heller… Så då bör det väl inte vara fibro?
Har ju vart hos läkare och kollat, men ingen har hittat något fel. Dock har det väl visserligen aldrig varit nåt mer än "titta och klämma" undersökningar.
Var väl senast i början av året då jag hade fått en extrem värk i axlarna, speciellt i ena, som gjorde att jag knappt kunde lyfta upp armen över axelhöjd. Samt värk och svullnad i fingrarna som även kunde "hacka till" i lederna och "fastna" i böjt läge om man säger så. Så då kollade min läkare upp om det kunde vara artros(?) då min mormor har det, men det verkade det inte vara, utan hon trodde snarare jag hade fått nån muskel/ledinflammation av förkyldningen jag haft innan (jobbade i ett stall då och ansträngde kroppen rejält under förkylningen). Kan tilläggas att mormor även har fibromyalgi.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Värken behöver inte va stärk, det kan va fibromyalgi ändå. Allt du skriver om känner jag så väl igjen från min egen ungdom, när jag var på din ålder hadde jag som du. Sen vid 24-25 smällde det till i kroppen bokstavligen talat, jag tror det blev triggrat av städning. Men jag kan ju inte ställa en diagnos på dig, jag är ju inte läkare.. :)
Men, du har ju länge varit hos läkare och dom hittar inget fel. Hur ofta har inte vi med fibro hört det? "det syns ju inget på blodprov och röntgen".
Det är inte bevisat att fibro är ärftlig. Men det är heller inte bevisat att det inte är det. Det finns många som har fibro utan att nån i familjen har det alls. Det finns lika många som har mamma, mormor/farmor och/eller andra familjmedlemmer med fibro.
Jag skulle dock rekomendera dig att tala med läkare om möiligheten till om det kan va fibro. Om så är begjära remiss till en reumatolog eller en smärtklinik så du kan få den hjälp som går att få.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#6 Så jag ska undvika att städa menar du? Det gillar jag! 
Nej men jag ska väl kanske ta upp det med min läkare och se vad hon tror… Har turen att ha en väldigt bra husläkare som jag känner att jag kan lita på och tar det jag säger seriöst.
För vi har ju trots allt aldrig haft fibromyalgi på tal alls förut.
Mvh Alex
Värd för Ridsport