Tiparol Retard??
SKa börja äta den så snart jag trappat ut Gabapentin, ngn som har erfarenhet av den medicinen?
putt, några här inne har erfarenhet, de vet jag :)

Ja, den har jag ätit under flera år. Det gör att jag kan kapa topparna på min värk.
En del säger dom har väldiga problem med den men jag kan inte säga att jag känt av nåt sånt.
Visst lite i starten kanske men det har jag glömt nu, Sen har jag minskat min dos, Hade förut maxdos men har klarat av att minska till knappt hälften. Utan att få en massa konstiga utsättningssymtom. Alltså inga abstinensbesvär.
Så jag hoppas du ska få lika bra effekt av den som jag har.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Menar inte att på något sätt motsäga Mongu men jag har ett HELVETE med Tip retad.. Tip skall vara en medecin man ger folk för tillfällig smärta pga av att den är så oerhört beroende framkallande.. Så jag ber dig för din egen skull att var försiktig med dessa piller..
Jag har använt dom i 6 år och håller precis på att sluta med dom.. Det är ett helvete över det vanliga vill jag lova.. Sedan jag har börjat trappa ner min dos har jag börjat känna mig skarpare och även fått tillbaka mycket livs lust och är inte alls lika dämpad som jag vart tidigare.. Jag förlorade en viktig del av min själ till dessa piller och jag hoppas innerligt att du inte är lika "slarvig" som jag var.
Jag säger inte att du inte skall ta tabletterna om du behöver dom men var försiktig..
Lycka till
Silke
#3 det är ju inte att motsäga, det är att belysa även den andra sidan :)
#0 själv har jag ingen erfarenhet alls, men som du ser så finns det alltid nackdelar med det mästa av mediciner, inte bara fördelar. Så håll ögonen uppe för det negativa så du kan samråda med läkare i fall nåt negativt skulle dyka upp. Det gäller ju alla typer medicin, även alvedon och voltaren receptfritt på apoteket i övrigt
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag tror det var dom jag provade sist. Jag kände ingen skillnad i värken. Jag var nästan lika glad för det. När läkaren skrev han ut dom efter att ha granskat mig noga och fällt komentaren "du ser inte ut att ha alkoholproblem iaf".
Jag såg att biverkningarna kunde ge dimma i skallen. Mitt viktigaste verktyg är just hjärnan i mitt arbete. Så jag blev lite skraj.
Men på mig så hade dom ingen verkan alls, trodde jag fått sockerpiller.

#3 Jag tar det inte som att du motsäger däremot så reagerar vi alla så olika på mediciner.
Då jag vid flera tillfällen har slutat med den för att testa nåt annat så vet jag att jag inte har problem att sluta.
Sen är det sorgligt att det inte finns nåt som är helbra o som bara hjälper men det tror jag ärligt talat inte att vi får uppleva.
Jag är medveten om vad jag gör o har även kunskap via min utbildning. O självklart så äter jag inte nåt jag inte behöver.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Fungerar inte alls på mig!Därimot tipparol brus 50mg i sammband med 1grams Alvedon kan ge en bra önskad efekt ett par timmar om man har tur!

Jag mådde jättedåligt av Tramadol Retard, vilket borde vara samma som Tipraol Retard. Men det funkar bra med vanlig Tramadol och 1 Panodil som jag tar högst 4 ggr per dag.
Jag har slutat med den medicinen också. Hade för mycket biverkningar + att medicinen inte gav ngn effekt…

Har kunnat halvera dosen av Tramadol sedan jag för 1 år sedan började ta Klomipramin.

Ja Tramadol Retard, Nobligan R, Tiparol R Tradolon R det finns ett antal olika namn på samma medel.
Det att inte alla kan ha den o inte blir hjälpta är ju som det är. Vi är alla olika så vi reagerar på olika sätt.
Sen så klart att ingen av oss ska äta nåt om det inte hjälper eller om vi inte behöver.
Skadar inte att tänka över ev. mediciner emellanåt ifall det är nåt som inte funkar.
Ha en bra dag! Mongu.
tramadol är den enda medicinen jag testat som verkligen hjälper! har tagit den i flera år. har nu tramadol retard 200mg/dag. den tar ju inte allt men den får mig åtminstone ur sängen..
har inte upplevt några biverkningar, trött är jag ju ändå (har även me).:p
Jag tycker att det är den tablett som jag får någon hjälp utav. Det bästa fungerar det med retarden med en jämn dos i kroppen. Det var inga problem att sluta med den medicinen för min del heller. Har ett uppehåll nu för att känna av kroppen. Men i början när jag tog den så mådde jag illa och det tog ett tag innan det gav med sig helt.
jag har tagit mina första tabletter nu i helgen. Klåda, illamående, ruskänsla.. dimsyn… ja det mesta obehaglitl Men jag har mindre värk. Tycker kanske att man inte ska riktigt så här illa. Idèn är ju att man aka må bättre så att man kan klara jobb och familj…Ska prova några gånger till men vi får se….
jag har tagit mina första tabletter nu i helgen. Klåda, illamående, ruskänsla.. dimsyn… ja det mesta obehaglitl Men jag har mindre värk. Tycker kanske att man inte ska riktigt så här illa. Idèn är ju att man aka må bättre så att man kan klara jobb och familj…Ska prova några gånger till men vi får se….