Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: smärta-anhöriga
Läst 4970 ggr
Melot
0

Närstående till fibromyalgi-drabbad

Jag är ny på sidan och måste säga att det här verkar vara ett riktigt bra ställe för att få svar på sina frågor. Mycket bra initiativ av skaparna!

Jag testade söka lite om tips för närstående anhöriga till personer som lider av fibro men hittade tyvärr ingenting. Därför skapar jag en tråd här där ni som har sjukdomen kan berätta för oss andra hur vi kan hjälpa er.

Själv är jag 19 år med en 17-årig flickvän som visar ett flertal av symtomen för sjukdomen men inte fått det bekräftat än. Hennes mor har dock fått diagnosen fibromyalgi sen flera åt tillbaka. Även om jag nu inte kan dela min partners smärta på det sätt som jag vill så vill jag göra allt för att underlätta saker för henne.

Vad kan jag göra för henne? Vi bor tillsammans så städning m.m. försöker jag göra så mycket som möjligt själv medan hon hjälper till med det hon känner att hon orkar. Jag funderar även på att införskaffa en spikmatta. Vad mer kan man göra? Hon är väldigt självkritisk och ser sig som svag för att hon vissa dagar inte klarar av att vara i skolan, för att hennes ben knappt orkar bära henne och för att hon inte kan hjälpa till med städning lika mycket.

Snälla kom med alla förslag som ni har. Jag tror att det kan gynna många :)

Rita-S
0

Jag puttar först upp den artikeln jag skrev om anhöriga och fibro. :)
Välkommen hit får jag säga, det är underbart att se  en anhörig söker sig hit för att hitta tipps till hjälp. 

Du hittar nog en hel del i artikeln, men ni andra får gjärna pösa på med egna erfarenheter i denna tråden!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

fibro
0

Hjärtligt välkommen till oss.

Oj, vilken lycka för din flickvän att ha dig!! Vilket initiativ att komma hit! Och allt du gör för henne….Känns sååå bra att höra verkligen.

Man kan inte klona dig eller så… hahaha *skojar bara*

Fortsätt finnas där och hjälp till i vardagen bara. Överdriv inte, hon vill nog inte bli behandlad som att hon inte kan eller orkar nånting alls. De flesta av oss fibrisar vill försöka göra så mycket som möjligt själva.

Glöm inte bort dig själv heller. Det är lätt gjort, och det hjälper ingen av er. Se till att få vila och avlastning du med när det känns tungt, det vinner ni på.

Ta hand om varann, kram på er..Flört

Mamadragon
0

Välkommen! Jag tycker nog att du har gjort en bra start som det ser ut. Du bryr dig tillräckligt mycket för att söka info. En av de viktigaste sakerna tror jag är att visa att man bryr sig och att man förstår, fast utan att dalta. Det värsta jag vet är när nån behandlar mig som en krympling, då blir jag helt obstinat.

Peppa, krama, knåda, trösta och skratta -  så gör iaf min älskade gubbe Kyss

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Melot
0

Oj, jag hade inte väntat mig sån positiv feedback, det värmde verkligen! :)

Jag läste även artikeln som var skriven av Rita-S, den var väldigt hjälpande så jag har nog ett hum om vad jag kan göra. Då det redan finns en artikel så kan vi ändra ämnet i tråden lite så att det handlar om egen erfarenhet.

Vad brukar eran partner eller liknande göra för er när h*n ser att ni har det kämpigt? Ni vet, det där lilla extra bara för att man ska må bra.

Själv brukar jag försöka se till så att sängen är i perfekt ordning med ett glas kall cola och en bit choklad bredvid på nattduksbordet när jag vet att hon har haft en tuff dag. Så vad gör era egna respektiva? Kan bli roligt att höra och få tips! Glad

fibro
0

Min raring har möjlighet att jobba hemifrån, så dagar då jag mår x-tra dåligt stannar han hemma.

Mina sämsta dagar vill jag inte direkt umgås, och tycker det är obehagligt att vara ensam. Då känns det tryggt att veta han finns där…

Då pysslar och grejar han så jag inte behöver göra annat än "bara vara"….Han lagar all mat, serverar på fint dukad bricka i soffan/sängen…Han är uppmärksam på hur jag mår, om jag behöver nåt…

Det känns jätteskönt….Sen när jag mår bättre belönar jag honom med nåt,  tex bio eller restaurang.

mayolica
0

Din flickvän har tur som träffat en kille som byr sej och ställer upp,vet inte hur länge ni varit tillsammans men jag vet att det kan vara påfrestande i längden för familjen.

Att dom anhöriga har förståelse för sjukdomen tycker jag först och främst känns som det viktigaste. Jättebra att du är vaken och sköter städning och annat som underlättar,offta har man svårt att be om hjälp och gör saker som man inte orkar.

Fibromyalgi kan skilja ganska mycket för olika människor,sådant som någon mår jättebra av kanske är pest och pina för en annan.

Jag får jättebra hjälp av spikmatta och tycker absolut att det är värt att prova en,men jag skulle rekomendera att försöka få möjlighet att prova att ligga på en innan ni köper för det passar inte alla med fibro. Det finns oxå väldigt många olika mattor,dom enda jag har provat är chakti och yantra-mattan som jag själv har båda två kändes bra för mej.

Att bada i saltvatten mår jag oxå väldigt bra av,det mjukar upp i kroppen,minskar smärta och ökar rörlighet. Tyvärr finns det dåligt med saltvattenbassänger,det är offtast klor och det ger inte alls samma effekt. Jag bor på västkusten alldeles vid havet och passar på att bada så länge jag kan och än är det skönt i vattnet, på vintern har jag hällt havssalt i badkaret någon gång om jag haft mycket värk.

Reiki är oxå något som jag använder regelbundet och har mycket bra hjälp av.

Att röra på sej och försöka ha bra kondition är oxå en fördel,dålig kondition och fibro kan lätt försämra allmäntillståndert och sjukdomen i helhet känns så mycket värre. Men man ska vara försiktig med hård ensidig träning och att överanstränga sej.

Det är viktigt att hitta något sätt att röra sej på som man mår bra av,för mej är det att vistas utomhus i frisk luft och cykla ,simma promenera i naturen.

Stora städer, stress, avgaser, köpcentrum,gå på hårda golv och mycket assfallt,dålig luft ,dofter, mycket el,städning, sitta för länge vid datorn,ensidiga rörelser. är några saker som jag mår sämre av.

~ mayolica ~

Melot
0

Mycket bra svar det där! Saltvattenbad vore roligt att testa då vi bor rätt nära havet också. Kan nämna snabbt att spikmattan jag köpte heter "Svenska spikmattan SOFT" och är anpassad för personer med just fibromyalgi. Dock så har vi lånat ut den till hennes mor först så att hon ska få testa den och se om det lindrar. Vi funderar även på att börja spara ihop pengar till behandlingar hos Hannu Timonen åt både min partner och svärmor i hopp om att det ska hjälpa.

Reiki har jag aldrig varit så insatt i men det kanske lönar sig att läsa en del. Vi har försökt att bli lite mer aktiva i vardagen med motion dessutom så vi går varje dag en promenad på ca 3 km, kan det räcka?

Just nu är vi väldigt insnöade på just det här med Hannu Timonen. Är det någon som vet när han besöker Sverige nästa gång och hur mycket det kan tänkas kosta?

mayolica
0

#7 jag vet tyvärr inte vad Hannu Timonen utövar för slags behandling.

Tycker absolut att du kan läsa om reiki,här finns endel du kan titta på

http://www.anna-lena.se/reiki.html

Annan healing kan oxå vara effektiv,men reiki är en enkel och bra metod att använda som egenvård och är användbar på så många olika sätt.

Går även bra att använda tillsammans med andra behandlingar,bode alternativa och vanlig sjukvård.

det blev fel på länken så tryck på pilen i hörnet istället

~ mayolica ~