Forskning på egen hand
Ibland får jag känslan av att läkare sätter diagnosen fibromyalgi lite väl lättvindligt. Istället för att göra en ordentlig utredning för att utesluta andra sjukdommar, så sätts en fibrostämpel.
Eftersom det inte går att få någon vettig hjälp eller stöd på min vårdcentral, så har jag börjat klura lite själv.
Jag har börjat nysta i konstiga symtom som kanske har en annan förklaring.
Men jag behöver er hjälp för att veta om det är fler med "fibro", som har det likadant. Så jag är mycket tacksam om ni vill vara med och bolla lite ideér.
Feberkänsla verkar vara ett vanligt fibrosymtom. Jag drabbas ofta av feberkänsla när jag har överansträngt mig. Men jag har upptäckt att när jag känner mig febrig så har jag undertemp. Igår kväll hade jag 36,2 när det kändes som 39 grader.
Känner ni igen er i det här med låg kroppstemperatur?
OHH JAAA, det gör jag. Jag har som lägst temp när jag känner mig som mest febrig
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"

Jag har inte fått någon diagnos, ska till läkaren på måndag då det ska kollas om det är fibro. Jag har fått tag i en underbar läkare som verkligen har försökt med allt. Har haft en utmattningsdeppression och utifrån det har allt utgått, men i våras fick jag ett ordentligt skov. Från att smärtan och symptomen hållit sig på övre eller nedre halvan så slog det till i hela kroppen. Min läkare sa då att det måste vara något annat eftersom jag mentalt mådde bra, så nu ska det kollas.
Till din undran så har även jag feberkänningar och har haft det ända sedan ungdomen. Det kan även vara så att jag har lite feber på kvällen men på morgonen har jag normal temp. Kan även känna mig förkyld, men bara på ett litet tag är det ok igen.
Me har också feberkänsla när man överansträngt sig.

ja men det har jag oxå.. känns så löjligt när man tror att man har massa feber och så kollar man så ligger man i undertemp
// Nyfiken Jenny
Tack, för era svar!! 
Det är så lätt att man känner sig dum och inbillningssjuk, eftersom symtomen är så märkliga. Men det är hemskt tokigt för då tror jag att man går miste om viktiga ledtrådar.
Nu ska jag ut och leta information på nätet, kanske kan det gå upp ett och annat ljus.
Jag är jätteintresserad av ta del av alla möjliga teorier. Så hör gärna av er om ni vill dela med er av egna tankar och upptäckter.
Fibrosymtomen finns i en massa andra diagnoser…
Jag tvivlar ofta på att det är fibro jag har, inget annat uteslöts heller. Det var "stämpeln i pannan" bara.
#2 Att känna sig ordentligt förkyld och att det sedan går över onormalt snabbt känner jag också igen. Ibland kan det skifta på en timme. Det är också hemskt märkligt.
Jag tror att det kan ha något att göra med den sänkta kroppstemperaturen att göra. Har precis hittat något intressant på nätet om detta.
#5 Bekvämt och billigt. Stämpla och kassera…

De gånger jag tar fram termometern för att jag känner mig febrig har jag också undertemp. Om jag någon gång kommer upp i 37 gr ÄR jag faktiskt sjuk. Konstigt.
Beträffande diagnos vägrade jag acceptera den i många år tills jag kom på att det underlättar för alla parter. Jag måste inte förklara för alla hela tiden och FK kunde sätta en kod på mitt tillstånd. Om det sen är det eller inte struntar jag i. Det gör lika ont ändå.
>>>Malum domesticum<<<

Att man har högre temp på kvällen är ju bara helt normalt. Det har nog de allra flesta om de kollar sig under en tid. Tror inte det räcker att kolla nån gång bara utan man ska kanske se tempen under en tid.
Sen att man känner sig sjuk även vid undertemp tycker jag inte är konstigt heller. För visst blir man ruggig och frusen osv då med.
Det är så olika detta med temp.
Vet ni hur ni låg innan ni blev sjuka? Ni kanske normalt har en låg temp, vilket många har. Det i sin tur gör att om man har kanske 37,6 eller så, så är man sjuk. Lika sjuk som ens kompis kanske är vid 39 gr.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Orsaken till varför jag är lite nyfiken på era kroppstemperaturer,
är att jag tycker att hypothyreos och "fibro" har väldigt lika symtombilder.
Det fina i kråksången är att hypothyreos(underproduktion av sköldkörtelhormon) är behandlingsbart.
Jag håller på att samla lite mer information…

Det finns sätt att se om man har hypopyreos. Genom att få kolla sina sköldkörtelvärden.
Har du en hypotyreos så bör dessa värden visa det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#12 Det finns en typ av hypothyreos som beror på en mitokondriestörning. Detta relativt nyupptäckta tillstånd har benämningen hypothyreos typ 2. Det är en störning som inte går att upptäcka via blodprov.
Dr Mark Starr från USA, håller en föreläsning om just denna åkomma i Lund den 4 september.