Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2063 ggr
bluemary
0

Smärtkliniken en besvikelse

Så fick jag äntligen komma till smärtkliniken. Som jag väntat ! Men det blev inte riktigt som jag trodde. Hade hoppats att vi skulle få råd och tips av sjukgymnasten
På papperet så stod det "smärtrehabilitering".
 Men vi satt bara och pratade och pratade i 3 timmar
och så var det varje gång. Den ena gången så gick alll
tid åt att gå igenom vilka utbildningar och kurser som en
av deltagarna kunde söka och vi andra fick bara sitta
och lyssna på det hela. Blev ju precis inte bättre,
blev  helt förstörd och fick äta extra smärtstillande både före och efter. Har hört att det på smärtkliniken i Stockholm förekommer en massa aktiviteter som kan vara till hjälp i vardagen. Har ni fått hjälp och
blivit bättre efter kurserna på smärtkliniken ? Kanske att
jag missuppfattade det hela då det hette "smärtrehabililtering" och i rehabilitering så brukar det ju
ingå träning os v. Upplevde det hela som en samtalsgrupp istället. Verkar kanske otacksam, men det
hela innebar bara ännu mer smärta och ingen förbättring.

evaekroth
0

Hej!

Jag gick på smärtkl. i Nyköping i ca 1 år men jag fick inte den hjälp jag behövde, stjälpte mig mer i stället. Känslan var att de på började en process men visste inte alls hur jag skulle avsluta den.

Fick en läkare som jag hade haft ca 11 år tidigare, hon jobbade inom psykiatrin. det blev inget bra för hon satt och jämförde mig hela tiden på hur jag hade varit då och inte såg mig hur jag var i dags läge.

Tyckte de var otydliga hela tiden på hela behandlingen. Ja! jag kan berätta hur mycket somhelst om den tiden men idag har jag något helt annat i stället.

Går på något som heter hälsoverket, unikt för det finns i nte så många ställen som detta. De jobbar för friskvård och det är landstinget som har detta. Man får träffa likasinnande personer, sjukgymnast (en bra sådan), läkare, dietist, beteendevetare, psykolog mm. Qigong, matlagning, måleri, avslappning, antigympa, cafe, vatten gympa, styrketräning mm. Super bra.

Nu till hösten ska jag börja även på rörelse skola (bygga upp kroppen), går på kbt behandling. Har sjukersättning men kanske ska börja arbetsträna till hösten.

Kramiz

fibro
0

#1 Hälsoverket---det låter som nåt jag ska börja i oktober. Fast här heter det EPM (Enheten Psykosomatisk Medicin).

Kan du inte berätta mer, jag vill gärna veta vad du gör där. Skicka på PM om du vill.

teachingbirds
0

Hej!

Smärtklinikeerna tycker jag inte har något annat att komma med förutom att man ska "lära sig leva med sin smärta". Klistrar in en grej jag skrev i en gammal tråd.

Hej! Jag är 54 år och har haft Fibro i ca 17 år.

Jag skulle vilja råda dig att strunta i antiinflamatoriska tabletter och injektioner, det hjälper sällan på fibroinflamationer.

Sök efter laserbehandlingar istället och ultraljud, båda totalt biverkningsfria. Finns studier på båda två på pubmed.com Passa dig för kortisoninjektioner också, OM du ska få det så se till att du vänder dig till någon som verkligen kan ge injektioner på exakt rätt ställe, få kan det. Googla på cortison så får du ser var man INTE ska injecera det. Jag har precis köpt en Ultraljudsapparat på prne.se och går även och får Medicinska laserbehandlingar, båda mot inflamtioner. Svenska landslaget ger sina idrottsmän laser upp mot 3 ggr per dag men det talas det tyst om, staten är rädd för att vi ska få för mycket info kanske. Här hittar du det laser.se

kram och god bättring!