Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: prathörnan
Läst 1782 ggr
Linn
0

Det här med att jobba...

Funderar mycket på detta, framför allt nu det senaste. Jag jobbar i en blomsteraffär där det är ganska mycket att göra. Förra veckan jobbade jag själv och skötte butiken och alla begravningar och så vidare själv. Vilket innebar att jag var tvungen att ha ett mycket högre tempo än vad jag brukar och att det blev längre dagar och mindre tillfällen att bara sätta sig ner och andas i några sekunder.

Min arbetstid trappas upp och jag kommer snart att jobba heltid. Vid jul kommer jag jobba mer än så också och då kommer det vara riktigt mycket att göra. Sedan direkt efter jul ska min chef ha semester i tre veckor och jag kommer då sköta allting själv, alla begravningar, ev bröllop och inköp och så vidare.

Sedan efter detta så vet vi inte riktigt hur det kommer bli, om hon har råd att ha mig på heltid eller om det kommer dras ner i tid.

Känner redan nu att all min värk och framför allt min IBS verkligen gör sig påmind och plågar mig och jag fattar inte hur jag ska få det här att gå ihop. (Har fibro, IBS och kroniskt trötthetssyndrom)

Så jag funderar lite på hur det kommer gå sen, efter jul och de här tre veckorna när jag ska jobba själv. Om jag havererar, och inte kommer upp ur sängen, vad händer då? Jag är 20 år och har precis kommit ut i arbetslivet på riktigt (har jobbat i många år innan men inte så här mycket) och vet inte hur allting fungerar.

Hur fungerar det om man är timanställd med sjukskrivningar och allt annat. Kan man stämpla upp de timmarna som man inte kan jobba för att chefen inte har råd att ha en mer än säg exempelvis 75%. Kan man bli visstids sjukskriven (eller vad det nu heter) och ha sjukersättning under de timmarna man inte jobbar?

Misstänker att jag inte använt rätt ord lite här och var men hoppas att ni förstår vad jag menar ändå.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

fibro
0

Förvånad  Ojoj, av din beskrivning kan jag bara se att du far i väggen med en hög fart!!

Du är så ung, har redan jobbiga sjukdomar, mitt råd är att bromsa nu. Det säger jag i all välmening!

Jag vet inte hur de gör, för som jag förstår är det jättesvårt att "stämpla upp" till heltid idag. Är du 100% arbetsför blir det nog inte tal om sjukersättning eller sjukpenning…

Knepigt läge du hamnar i….

Mamadragon
0

Håller med Fibro;  BROMSA, tjejjen, bromsa medan du kan.

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Linn
0

Jotack, jag känner att jag är påväg i den riktningen jag också. Men jag vet inte hur sjutton jag ska kunna bromsa det..Och jag vill framför allt inte behöva bromsa det. Jag förstår inte varför jag som hittat mitt drömyrke och fått jobb (snart heltid) på en arbetsplats som jag älskar inte ska kunna orka jobba heltid…

Känner mig lite smått värdelös för tillfället. Hur går man tillväga för att se om jag är 100% arbetsduglig?

Det gjordes en utredning på mig nu i somras omhurvida jag kan jobba heltid eller inte. Men jag bara fortsatte att tjata om att jag absolut inte vill behöva dra ner på min arbetstid utan jag vill veta vad som är fel på mig och arbeta utifrån det istället… Men efter den här veckan med precis hur mycket stress som möjligt känner jag bara att jag kommer inte hinna med i det här tempot.

Men vad skulle hända om jag en dag inte klarar att ta mig upp ur sängen? Om jag bara ligger där och verkligen inte orkar? Då har jag ju havererat och slängt mig in i väggen… (misstolka mig inte nu, det är inget jag planerar att försöka göra, försöker bara komma underfund med hur allt sånthär fungerar.) Då borde jag väl få en sjukskrivning? Efter det då?

Linn

fibro
0

Det är svårt att förklara så det blir rätt, så kolla på FK:s hemsida under "sjuk".

Det står här:

http://www.forsakringskassan.se/nav/fe6fccca63cedfff4f8a9cd960a49195

Linn
0

Tack ska spana där. Behöver man vara medlem i FK för att ha rätt till sjukersttning eller liknande? Är med i a-kassan nu.

Linn

fibro
0

Obestämd   Men gumman, driver du med mig nu eller vet du verkligen inte????

Alla medborgare är med i FK automatiskt…Har du inte gett dem din årsinkomst t.e.x , kallas SGI (sjukpenninggrundande inkomst)??? Det är från det man får sjukpenning mm.

Jättebra att du är med i A-kassan…

bluemary
0

Hej Linn ! Jag arbetar inte alls och när jag läste din historia så trodde jag att jag skulle gå i bitar bara vid tanken på hur du har det. Men det ger ju ingen tröst precis. Men något måste göras, för som de andra skrev det här går bara inte…….Reagerade starkt på att din arbetsgivare skulle ta semester i 3 veckor och lämna dig ensam !
Känner hon till dina symtom och vet hur du har det ? Är hon insatt i din situation och ifrågasätter hon detta med att lämna dig ensam så mycket ?

Jag bara måste sätta ditt inlägg på "favoriter" (det låter ju helgalet men jag kan bara inte släppa detta….). Hurdan är din chef när det gäller förståelsen för din sjukdom ? En jättekram !

Linn
0

#6 Tyvärr så vet jag verkligen inte…. Skäms Jag förstår inte sånt här…

#7 Saken är den att vi kommer väldigt bra överens och i början trodde jag att hon hade förståelse för min smärta när jag berättade en del för henne… Nu vet jag inte riktigt. Men jag har vetat nästan sedan jag började jobba där att jag skulle ha hand om butiken själv för att hon skulle iväg på semester.

Linn

fibro
0

#8..OK…inte lätt att förstå allt sånt när man är ung…svårt när man är äldre med, så jag menade inget illa.

Du behöver iallafall inte bli medlem i FK, du finns redan där.

Så typiskt det där…först är AG sååå förstående, sen plötsligt förstår de inte alls. Och saker förändras ju, du kanske mådde mycket bättre tidigare, men FM är ju så förrädiskt, man kan aldrig veta hur man mår, kan ju skifta från timme till timme. Och de andra besvären du har är inte att leka med heller.

Jag tycker verkligen du ska tänka till nu. Tänk på dig själv, du ska hålla länge till. Ingen tackar dig för att du kör slut på dig själv…Jag tycker din AG ska ta in en till personal då hon är borta,  så ni kan dela jobbet. Jag menar, hur glad blir hon om du måste stänga helt x antal dagar för att du inte orkar??? 

Nää, tänk på dig själv nu, du ska vara rädd om dig, gumman….

Mamadragon
0

Precis, även om det känns dumt att behöva erkänna för AG (och sig själv) att man inte orkar så lönar det sig i längden att vara uppriktig med det. Istället för att lida i tysthet och kanske krascha. Du kan ju lägga upp det för AG som att du är orolig för hennes butik eller nåt.

bluemary
0

Hej Linn ! Vi är många som är oroliga för dej. Eftersom vi verkligen vet hur fibron fungerar så kan man ju till 100% sätta sig in i hur det kommer att bli. Om jag vore som du, så skulle jag säga till henne att ni bara måste prata igenom din situation. Jag har kanske fel, men jag tycker nästan att hon utnyttjar dej. Om hon verkligen förstår din situation, och vill dig väl så skulle hon aldrig, aldrig göra så här. Och som "fibro" skrev, om ni vore 2 som delade på det hela så skulle det gå mycket bättre. Får du en dag då du inte kommer upp ur sängen så kan du ju stanna hemma. Du håller vä kontakten med oss och berättar hur det går ? ? Jättekram !

fibro
0

#11  Jag håller med dig, det känns som att Linn utnyttjas..Blir det sen galet under semestern, får hon det hett om örona…Stackarn…

Linn
0

Jag kommer nog ha hjälp större delen av tiden. Men antagligen bara en en kvinna som håller på att utbilda sig och kan inte på långa vägar allt det jag lärt mig i butiken än. Så jag kommer bossa under tiden min chef är borta. Eventuellt kommer en annan tjej dit en eller två veckor också som har jobbat där tidigare. Hon slutade och började jobba i Norge istället så inget är säkert än hur det blir då…

Jag är verkligen jätte glad över att ni bryr er och visar er omtanke men jag vet bara inte hur jag ska kunna göra det annorlunda. (kan tilläggas att jag även har social fobi (fungerar dock bra med kunder) så jag har svårt att berätta hur jag känner och så vidare).

Känner mig väldigt uppgiven just nu och känner att jag måste lära mig hur allt fungerar med alla olika kassor hit och dit och alla papper och skit.. Och fibro, det är helt okej, jag har bara inte hunnit lära mig allt än… Jag vet liksom inte vad for olika sorters papper jag behöver eller vart jag ska vända mig och hur allt sånt här går till. Och jag känner att det är tyvärr redan på tiden att jag blir ordentligt insatt.. För som ni redan sagt, jag känner att detta är påväg åt fel håll men jag är i desperat behov av pengarna. Min sambo har redan betalt så mycket mer än mig så länge och tror dessutom inte på att min smärta är så illa som jag säger…

Det är bara så att det är väldigt mycket negativt just nu…

Bluemary, jag kommer nog defenetivt hålla er uppdaterade, känner att jag behöver stöd någonstans ifrån där folk vet vad jag menar…

Linn

Mamadragon
0

Vi är här och väntar med öppna armar, i den mån vi kan hålla dem öppna Glad

Linn
0

Flört Det tackar jag för.

Linn

fibro
0

Ja Linn, det är rent ut sagt skitjobbigt och svårt att sätta sig in i allt. Åtminstone min fibrohjärna har så svårt att förstå alla papper och rutiner och regler, och hela tiden ändras nåt…hopplöst.

När allt bara öser över en är det inte konstigt man blir negativ och stissig…vet varken ut eller in, var ska man börja nysta på allt..

Men som de andra säger, vi finns ju här för varann och det känns skönt…

Linn
0

Tack

Linn

bluemary
0

Hej Linn ! Vill bara skicka en hälsning. Har varit ute på landet i några dagar men tar inte med mig datorn dit eftersom det är så dålig anslutning, upp till 5 minuters väntetid. När jag nu kom hem igen så satte jag igång datorn direkt och gick in hit. Och som sagt, vi håller väl kontakten ! Kram igen !