Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 2466 ggr
Safirblomman
2009-08-20 13:49
0

Jobb!

Hej! Är en tjej på snart 35 år med fibromyalgi fick diagnosen när jag var 30, men har haft värk sedan 20 års åldern. Har även panikångest och social fobi.Jag har varit långtidssjukskriven i 10 år. Men anses nu  vara frisk och kunna ta ett jobb enligt försäkringskassan. Har överklagat men fått avslag. Det känns för jävligt. Ångesten  man känner över att bli behandlad som ingenting är för jävlig. Men man måste kämpa vidare för sin familjs skull.

Finns det någon som är i liknande situation?

Annekstrand
2009-08-20 14:24
0

Hej ja har har gjort som du med överklagat men ja har en halv sjukbirdag som dom inte kan ta men annars ska man ut och jobba men ja är 53 år har hållt på i tio år med försäkringskassan

fibro
2009-08-20 18:01
0

#0  Många är i din vidriga situation och jag blir bara så förb***ad varje gång jag hör sånt!!

Det är ju inte mänskligt det de håller på med….Människor behandlas som begagnade maskiner…laga provisoriskt bara så funkar det ett litet tag..ggrrrrrr…

Men på nåt sätt kommer allt att rasa, ska bli intressant att se vem som tar ansvaret då!! Regeringen eller FK eller ???…Frågan är bara hur många som hinner "stryka med" innan allt rasar…

Safirblomman
2009-08-21 14:40
0

Ja, det måste ju bli ett stopp på det här någon gång. Det är ju hela tiden en fråga om pengar säger dom som styr, men konstigt nog så finns det pengar till "vissa" saker som dom anser är viktigare än att vi här i sverige ska ha ett bra sjukförsäkringssystem, där man tar hand om de svaga och sjuka istället för att behandla dem som lägre ställda individer. Jag kann bara inte förstå logiken i det hela, är dom helt empatilösa? ( Svaret på den frågan vet jag ju, dom skiter i följderna, det är inte deras problem).

[Myy2000]
2009-08-21 14:52
0

Känner igen det där! Jag har en whiplash skada, fibromyalgi, och panikångest. Min läkare anser att det inte finns några möjligheter för mig att återgå till arbetslivet pga. mina hälsoproblem. Men försäkringskassan har kastat ut mig och kräver att jag ska arbeta heltid. Det är förjävligt!! Gråter

Safirblomman
2009-08-21 16:01
0

Hej Myy2000! Så ledsen för din skull, ja visst är det för jävligt.

Har du varit i kontakt med AMS, vad kan dom göra för dig? Själv försöker jag samla ork och energi till att ta kontakt , men inte orkat än. Ångesten är för stor. Ja det krävs verkligen att man är stark i en sådan här situation och vem är igentligen det. Jag önskar bara att människor som sitter och beslutar över andra människors liv i sådana här fall, att dom själva en dag blir sjuka och får se hur det är, det låter kanske hemskt, men det är så jag tycker.

[Myy2000]
2009-08-21 16:10
0

Jag har fått aktivitetsersättning tidigare, men är just nu sjukskriven för "graviditetskomplikationer". Arbetsförmedlingen skulle skicka ut mig på praktik till 100%, men jag har haft blödningar och sammandragningar så läkaren har sjukskrivit mig. Nu är det bara att hoppas att försäkringkassan är human, så de inte anser att jag arbeta ändå.

En lite korkad fråga, men vad är AMS?Obestämd

fibro
2009-08-21 16:45
0

Men hörrni, jag undrar…När de tvingar ut folk att jobba såhär…och personen inte klarar det, kan man inte sjukskkriva sig igen då..eller??

Då måste man ju gå hela rehabkedjan, och om läkarna då återigen kommer fram till att man helt enkelt inte kan jobba…fattar inte FK då…eller..???

#6…AMS är ArbetsMarknadsStyrelsen = Arbetsförmedlingen…Flört