Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1288 ggr
bluemary
0

"sjukpensionärer"

Hej ! Jag skrev ett inlägg och frågade om även vi
sjukpensionärer ska ut i arbetslivet igen enligt FK.
Någon rättade mig, det heter visst inte så längre.
Men jag hittar inget svar, undrar nu därför om allt
detta även gäller oss ? Har varit borta från arbets-
livet i 8 år.Tack på förhand!

fibro
0

Det var jag som svara. Det heter sjukersättning idag. Och JA, det gäller er oxo, FK vill ha ut alla i jobb….Jag har närstående som varit "sjukpensionärer 10-15 år, nu sliter FK i dem …

Mettan
0

GladDet är helt vansinnigt, det de håller på med. Själv har jag haft s k sjukpension i 12 år utan omprövning. Därför har de inte kunnat röra mej och nu trillar jag för åldersstrecket i oktober.

Men det är tydligen något på gång om just detta, för tydligen har FK varit lite för övernitiska, så folk har "trillat mellan stolarna" i det sociala systemet. Dessutom har ju hela Sverige varit i princip stängt från början av jun och troligen till och med nästa vecka. På sommaren är det ju inte ett dugg som fungerar egentligen, åtminstone inte när VI ska ha uppgifter från någon myndighet, men om DE ska ha uppgifterna, ska det vara nästan bums. Försöker de med något måste man begära omprövning och inhibition, vilket betyder att beslutet inte ska verkställas. Inhibition begär man hos sin länsrätt. FK brukar ha först omprövning och sedan överklagan och därför är det viktigt att begära inhibition hos länsrätten, så fort man har ett försök till beslut. Samma sak gäller egentligen sjukpenning också. Där har man också möjligheten att anmäla sjukdomen på nytt, så kanske man får en annan handläggare.

Mettan

fibro
0

Ja, nån måste ju kunna göra nåt, FK kan ju inte få hålla på och behandla folk på detta sätt. Det är ju horribelt…

#2  Hade ingen aning om inhibtion, tack för infot!!

Inte för att jag tror att jag ska behöva nyttja det nu, inblillar mig och önsketänker att jag ska bli friskare och kunna komma ut i arbetslivet snart igen…Men vet ju inte säkert…