Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2226 ggr
fibro
0

P-tillstånd ?

Är det några fibrisar som beviljats parkeringstillstånd??

Vissa dagar kan man ju knappt ta sig fram, skulle behöva rulator, käppar, rullstol, kryckor, ja vad som helst för att korta avstånd…

Mamadragon
0

Har tänkt på det jag oxå, men inte vågat fråga, vem det  nu är man frågar. Har iofs inte så jättesvårt att ta mig fram, men just att ratta runt på trånga parkeringsplatser har jag väldigt svårt med eftersom det oftast sitter i mina axlar/armar.

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

fibro
0

Jag ringde kommun och de koppla mig till någon ansvarig. Han ska skicka ansökningshandlingar. Han sa man ska ha läkarintyg oxo.

Ja det är ibland en mardröm att ta sig fram på parkeringar. Nästan omöjligt att vrida och vända och bända sig för att se överallt och ratta rätt…Jag har också mycet besvär med knäna och fötterna, troligen artros, får det kollat när jag gjort MR på ryggen. Så det är riktigt jobbigt många gånger att ta sig till och från bilen…

Ring och prata med dem, det förlorar du ju inget på…Skrattande

Mamadragon
0

Fast samtidigt så känner jag ju att de platserna (brukar ju bara vara ett par stycken) kanske behövs bättre till de som har det värre än mig och har stora rullstolar att krångla ur bilarna… Jag kan ju trots allt fortfarande gå för egen maskin, oftast.

Skulle känna mig lite fånig, när jag kliver ur bilen utan kryckor, rullator el rullstol. Det SYNS ju inte på mig hur ont jag har Skäms

Men längre fram kanske, om det blir värre. Eller  fixa tillstånd och bara använda det i absouta nödfall eller nåt. Om man nu ens kan få farbror doktorn att skriva ut nåt förståss.

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

mongu
0

Jag har P-tillstånd men då är det pga mina gångsvårigheter. Har ett knä som är opererat och som inte blivit bra. Därför har jag jättesvårt att gå.

Läkarintyg krävs och det ska va ett detaljerat sånt. Det ska stå med hur många meter man klarar att gå osv.

Man får också fylla i en del själv på ansökan som sen skickas in tillsammans med läkarens.

Visst det syns inte på mig heller alltid att jag har ont. För när det syns är jag oftast inte ute. Men ändå använder jag mig av de platser som finns just för att kunna klara mig själv.

Det är många tillstånd där man inte har rollator, rullstol eller kryckor men man kan ha mycket besvärligt ändå.

Så sök får ni se.

Man brukar få för vissa år. Första gången jag sökte fick jag för ett år tror jag sen för tre och nu för fem år.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
0

Är det någon som har koll på vad som gäller om man skjutsar någon annan som har problem? Jag tänker på till exempel när jag är ute med min mor som är svår reumatiker och har mycket svårt att gå. Om jag kör bilen, och hon är passagerare, ska hon eller jag ha p-tillståndet?

mongu
0

Det är hennes P-tillstånd. Det har ingen betydelse vilken bil man använder det i men den som har tillståndet måste vara med för att man ska få använda det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
0

#6 Tack för infon Mongu Glad