Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 11789 ggr
Mamadragon
29

Tradolan - biverkningar

Fick Tradolan Retard av läkaren ifall jag skulle få så ont att Alvedon o Celebra inte räcker till. Jag vet att de är beroendeframkallande o ganska starka så jag har inte vågat ta nån förrän idag. Var ju tvungen för att kunna fungera. Men nu 6 timmar senare så är jag yr, mår illa och känns allmänt obehagligt. Läste att det är vanliga biverkningar (fler än 1 av 10) men min fråga är: kommer det att bli så varenda gång jag tar dem eller "vänjer" man sig. Tänker ju verkligen inte ta dem mer än nödvändigt iofs, men ändå?

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Rita-S
0

Lite olika från person till person. Jag blev illamående av dom, sen tog jag rätt ofta, minst en gong i veckan, och mådde inte illa. Dock tyckte läkaren jag tog för ofta, så när jag tog "vid behov" blev jag illamående igjen, varje gong, och fick i slutändan sluta med dom.
Jag bytte då till Citodon i stället.
Men jag vet fler som tar tradolan sällan och inte mår illa av dom med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mayolica
0

För mej är det tvärt om,jag kan ta såna någon enstaka gång utan biverkningar.Men för några år sen tog jag såna varja dag en tid,efter ett tag så fick jag yrsel och mådde jättedåligt av dom. Sen tog det lång tid innan jag kunde ta dom utan att må dåligt,men efter att helt hållit upp en tid tål jag att ta en sån någon enstaka gång.

Så att bli beroende av dom skulle bli svårt för mej Skrattande Nu har jag ju inte heller såna utskrivet längre. Har en annan sort som jag inte får några biverkningar av.

~ mayolica ~

angelica75
1

Jag blev konstig i skallen av Tradolan

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Mamadragon
0

ja jag lär då ALDRIG ta dem igen. Jag mådde så konstigt så jag vågade nästan inte gå o lägga mig den kvällen, + att jag var yr i huvudet hela nästa dygn oxå. Efter EN tablett…

fibro
0

Gråter  Ja huuga för alla dessa piller…Jag skulle vilja ha nåt att ta då det är som värst, men tycks inte tåla nånting..Får jag inte massa biverkningar så protesterar magen….

[tantleen]
0

Jag fick tradolan för många år sedan,tog bara en tablett och blev alldeles yr och svimmfärdig,hade svårt att stå på benen, så aldrig mera för mig.

hellah
0

Jag provade en halv Tradolan retard som hjälpte bra mot fibrovärken. MEN alla biverkningar gjorde att mitt allmäntillstånd blev mycket sämre. Biverkningarna klingade sakta av, men inte förrän efter en vecka var de helt borta. Aldrig mer säger jag också! Jag tål inte heller Citadon.

leijasmatte
0

Hej.

Jag har alvedon forte och voltaren T som tar udden av huvudvärken som jag aldrig blir av med. när den är som jobbigast har jag även tramadol retard 150mg. Tog en sån igår när jag skulle sova och visst värken släppte lite, helt underbart men två timmar kunde jag sova sen vaknade jag och kunde inte somna om. Kände mig full och konstig hela dagen. Det var inget kul alls.

Tråkigt att den medicinen som hjälper något ska göra att man mår skit på ett annat sätt. Vad gör man. Har också provat Tradolan för ett par år sen men den hjälpte inget nämnvärt. Tyvärr. Hoppas du hittar något som hjälper dig.

Kram

mongu
1

Ibland kan det bero på vilken styrka man har på Tradolan R. Det finns ju från 75 mg o upp till 200 mg(tror jag)

Tar man inte regelbundet så får man mera känning av alla biverkningar.

Tycker det är lite konstigt att man får Retardtabletter som vid behovsmedicin. För de är långtidsverkande då är det bättre om man får de som inte är Retard.

Sen är det så att vid kronisk värk och även annan är det aldrig bra att låta smärtan ge smärtgenombrott.

Behandlas man med medicin är det bättre att ha nåt som man tar regelbundet. Dels för att man får bäst effekt. Smärtan hinner inte bryta igenom men också för att många av biverkningarna är såna som är i början av en medicinering.

Inte alla biverkningar men många av dom. Särskilt då dessa med illamående eller att man känner sig lite yr osv.

Sen är väl inte Tradolan inte den bästa medicinen. Tyvärr för alla den hjälper.

Men den är svår att bli av med då man får mycket utsättningsproblem. Sen är den också väldigt eftersökt i missbrukarkretsar. Eller bland ungdomar som vill testa olika saker.

Tror faktiskt att den ska eller kanske är klassad som narkotika, inte säker på detta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mamadragon
0

Eftersom jag har både ledvärk + muskelvärk, troligtvis lite psoriasisartrit inblandad, så får jag nåt som heter Celbra + Panodil/Alvedon 4ggr om dagen. För det mesta räcker de till. Tar jag dessutom mina sömntabletter som jag ska så brukar jag fungera. Sömn är ju A och O. Men när man trots sömntabletterena inte sovit på tre-fyra dagar så början man bli smått desperat av värken. MEN ska se om jag kan få nåt liiite mildare än Tradolan iaf Obestämd inbillar mig nästan att biverkningarna gjorde min värk värre.

mongu
0

Kan va så. Men sen verkar du inte va så säker på om TRadolan är det du vill ta och då tror jag att man inte uppnår så bra effekt.

Hör med din läkare om nåt annat. Det finns en del annat att testa så lycka till!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mamadragon
0

Jo, medan tabletten verkade så hade jag ingen värk, bara biverkningar. Det var SEN som värken blev värre än innan. Men nog ska jag höra med farbror doktorn minsann. Ska bara vänta på att han kommer tbx från sin lilla semester, vägrar gå till nån annan nu när man väl hittat nån som tar en på allvar.

mongu
0

Är du nöjd med den läkaren du har så håll fast vid honom. För det betyder så otroligt mycket att ha nån man känner man litar på.

Ha en bra dag! Mongu.

bluemary
0

Det är som Mongu skrev, Tradolan är numera klassad under
gruppen opiater, alltså morfin. Själv har jag oerhört dålig
erfarenhet av denna medicin. Jag åt den under några år och
blev illamående och fick yrsel. En dag skulle jag ut på stan
och kom bara runt hörnet så blev allt svart. Vaknade till en
stund i ambulansen och vaknade sedan upp 5 timmar senare.
Fick under sjukhusvistelsen träffa en neurolog som förbjöd mig
att äta Tradolan. Han sade att jag var precis inte den första
som råkat ut för detta om man står på Tradolan. Han ansåg
att det borde förbjudas med tanke på alla biverkningar. Jag
blev istället insatt på Oxycontin (morfin). När jag åt Tradolan
så kände jag mig illamående "förgiftad", tyckte inte om att
ta dom. Men Oxycontin ger inga biverkningar mer än ett mycket
starkt beroende. Och någon gång måste jag ju sluta och fasar
för det. Men jag tar en dag i taget och försöker att inte tänka
på det. Ville förstås inte skrämma upp någon med mitt inlägg.
det är det sista jag vill. Men vi alla reagerar ju förstås olika på
på mediciner så det är kanske bara en viss procent som råkar
ut för detta. Så det här var bara min erfarenhet.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Mamadragon
0

Förgiftad, precis! Exakt så kändes det. Nu vet jag hur jag ska beskriva för farbror doktorn Glad

hellah
1

Jag fick tradolan retard för att kunna sova hela natten, för jag vaknar vid 4-5tiden när jag tar Alvedon eller sömntablett. För mig är inte värken värst ( så länge jag tränar Tai chi/chi gong varje dag och vilar tillräckligt) utan tröttheten/mattheten.

Jag tog en halv 100mg tablett, man får inte dela 75mg tabletterna. Men om jag träffar på en bra läkare ska jag be att få prova Lyrica.

jaancari
0

Jag fick Tradolan i begynnelsen, när jag just fått diagnosen, men jag mådde så himla illa av dem! Kräktes för minsta lilla, blev yrslig och konstig.

Nu tar jag Tiparol OD tillsammans med Alvedon dagligen och det funkar jättebra. Det tar ung 2 timmar innan jag känner effekten, men sen håller den i sig tills nästan hela dygnet. Inga biverkningar, funkar bra som smärtlindring och den mildrar en del andra symptom också. Nu är det ju ingen mirakelmedicin, men den gör iaf så att jag kan komma ur sängen, och röra mig litegrannGlad

mongu
1

# 19 Det är samma verksamma substans i Tradolan som det är i Tiparol OD.

Så du får i dig precis samma ämne som du fick tidigare.

OD betyder att den är depotablett och räcker 24 timmar.

Ha en bra dag! Mongu.

jaancari
0

#20 Jag vet det, anledningen till att jag mår bättre är just det att det är en depottablett! De verksamma änmena frigörs långsammare och kroppen kan hantera det bättre.

Fö så kan det vara så att man kan tåla den ena medicinen, men inte den andra, trots att det är samma verksamma substans i dem.