Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3186 ggr
angelica75
0

EMG-Muskeltest

Nu har jag gjort första emg-testet. Fick elchocker i ben och armar. Då mätte de nerv kapaciteten ända till ländryggen. Kanske måste göra ett test till. Med nålar…bävar mig för detta.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

fibro
0

Förvånad  Vaddå, vad är det för test????

mongu
0

Kopierar från Karolinskas sida om EMG:

EMG - Elektromyografi

**Bakgrund
**Vid EMG registreras den elektriska aktiviteten i muskeln (skelettmuskulatur) med en nålelektrod. De elektriska signalerna som generas i muskeln påverkas dels av skador på nerven till muskeln, dels av sjukdomar som direkt engagerar muskulaturen.

Utförande
En tunn nålelektrod sticks in i den muskel som skall undersökas. Aktiviteten bedöms då muskeln är avslappnad, vid låggradig samt vid höggradig viljemässig aktivering av muskeln. Undersökningen medför ungefär samma obehag som vid blodprovstagning.

Vid diagnostik av perifera nerv eller muskelsjukdomar utförs vanligtvis såväl ENeG som EMG. Vid vissa frågeställningar räcker det dock med endera metoden.

Indikationer
Diagnostik av perifera nervskador (nerventrapments, rotskador, ALS, polio m m) och muskelsjukdomar (myopati, myosit, myotoni). Bedömning om reinnervation föreligger efter perifer nervskada.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

fibro
0

#2…OK, tack för bra info Flört