Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 8136 ggr
Paddiz
2009-02-26 18:27
3

Akupunktur

Har idag varit hos sjukgymnasten och fick då akupunktur. Detta är andra gången och jag känner mig matt och trött. Har oxå mer ont i kroppen men det känns mer som kramp överallt.

Tog upp det med sjukgymnasten idag men hon säger att det är för att jag är negativ till akupunktur.

Är det fler här som fått akupunktur för fibromyalgi? Har ni då fått mer ont efter behandlingen?

Går på Basal kroppskännedom och då ingår akupunktur.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Catarinas
2009-02-26 18:45
1

Jag fick akupuntur för min innflammation i skulderbladet. Jag tycker det funkar bra fem gånger sen klarar jag inte av smärtan mer, det blir värre för varje gång. Tycker att spikmatta fungerar minst lika bra för smärtorna.

Vissa säger att fibron blir värre med akupunktur men jag vet inte om det är så.

mongu
2009-02-26 19:06
0

Jag får akupunktur pga mina knäbesvär. Har fibro som utlösts av knäproblemen.

Jag brukar få en omgång på 10 behandlingar o sen en underhållsbehandling i månaden.

Det hjälper mig bra och nu denna omgången sätter hon nålar i ryggen och runt knä och foten.

Att jag blir trött och matt är tecken på att det jobbar i kroppen. Brukar va rejält trött samma dag men sen blir det bättre.

Men vi reagerar ju så olika på behandlingar så det som passar en passar inte nästa osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Paddiz
2009-02-26 19:38
0

Jag är skeptisk till akupunktur men jag ger givetvis inte upp efter enbart två behandlingar. Tycker bara att det känns trist att jag blir så trött + att det känns som kramp i kroppen.

Catarinas: Idag var som sagt andra gången och det kändes mer när hon satte nålarna. Har varit öm efter nålarna och hoppas att det går över snabbt.

mongu: Då går jag efter det som du skriver - att tröttheten och mattheten är tecken på att det jobbar i kroppen. Tycker bara att sjukgymnasten kunde upplyst mig om det.

/Yvette

LunaLovegood
2009-02-26 22:17
0

Jag gick på akupunktur för några år sedan sedan, långt innan jag hade en diagnos (tror dock att det var  början men det är en annan historia)

I allafall så sa sjukgymnasten till mig att jag var high sensitive vilket innebar att jag också reagerade starkt på akupunkturen och att nålarna bara ska vridas en gång under sessionen. När det gjordes fungerade det jättebra men lite trött blir man allt. Tyvärr säger nu samma sjukgymnast till mig att hon inte vill göra akupunktur på mig då det inte är medicinskt bevisat att  det har effekt mot fibro, jag skulle gärna vilja ha det igen…

mongu
2009-02-26 23:12
0

# 3 I alla fall säger min sjukgymnast att det är därför jag reagerar så

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TjockaBerta
2009-02-27 14:02
0

Under åren har det blivit en hel del akupunktur. Det är extremt obehagligt och gör jätteont hela tiden. Jag ligger och spänner mig så att det känns som jag ligger 10 cm över britsen. Jag vågar överhuvudtaget inte röra mig en millimeter förrän nålarna är borta.

Det är antagligen inte alls bra för mina muskler så jag tackar bestämt Nej! nuförtiden när jag blir erbjuden det.

Senaste förlossningen ville de sätta nålar på mig men jag sa att det var dj…vligt nog som det var och att jag inte behövde mera smärta.

>>>Malum domesticum<<<

hellah
2009-02-27 16:34
0

Jag är ny här, men har läst ett tag. Jag gick hos en bra sjukgymnast som ville prova akupunktur på mig, så det fick hon. Hon satte en nål, men det gjorde så ont att hon var tvungen att ta bort den nästan direkt.

Enligt en läkare på smärtrehab så funkar det för en del av oss med fibro, medan andra bara blir sämre. Så det är som vanligt, man måste själv känna efter och stå för det mot alla förståsigpåare ( inte det lättaste)

Däremot tycker jag att akupressur är väldigt skönt, dvs att massören håller ett lätt tryck med fingern på akupunkturpunkterna. Men det kostar ju skjortan tyvärr…..

mongu
2009-02-27 18:45
0

# 6 Det är ju förstås inte bra om du spänner dig hela tiden för då får det motsatt effekt.

# 7 Ibland kan det göra jätteont precis när nålen är satt men det ger sig med en gång. Fast det har hänt att sjukgymnasten fått byta och sätta nålen precis bredvid där hon tänkt. Då har det gått bra.

Det är så olika hur vi reagerar.

Ha en bra dag! Mongu.

Paddiz
2009-02-28 06:47
0

Är fortfarande trött och värken känns värre än vad den varit före akupunkuren. Känns precis som krampvärk.

Kommer att neka till fortsatt akupunktur då jag inte vill bli värre.

/Yvette

Tatsja
2009-02-28 07:31
0

Jag har fått akupunktur. Skulle prova 10 gånger, men fick ge upp efter 6. Fick värre och värre migrän efter varje gång och jag hade aldrig haft det förr i mitt liv. Sjukgymnasten jag hade, var det för svenska kanotlandslaget och erfaren inom akupunktur. Jag tillhör de som inte klarar det. Så jag kommer aldrig mer att ta emot det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

louksor
2009-03-09 16:46
0

Jag har testat akupunktur 2006, första gången var det totalt 10 behandlingar (1-2gånger/veckan) I axlar och på övre del av rygg gick det väl bra att sätta i nålar, men i ländryggen gjorde det för ont så det gick inte, var även svårt för sjukgymnasten att få i nålarna i ländryggen, så det blev bara behandling på övre del av rygg och axlar då, märkte ingen skillnad, hade samma värk efter behandlingen.

2007 testade jag igen med akupunktur, då gjorde det väldigt ont i hela ryggen när sjukgymnasten sätte i nålarna och även när de satt i, var även svårt att få i nålarna, testade 2gånger sen avbröt vi behandlingen då värken blev värre.

witch
2009-03-10 14:09
1

Jag har varit på riktigt akupunktur, alltså inte den sortens punktstickeri som sjukgymnaster sysslar med. Ska man ha akupunktur rekommenderar jag starkt att gå till en som är utbildad akupunktör!

Dock hjälpte det inte mig eftersom det var så extremt smärtsamt att jag inte kunde slappna av.. :( Men det är en behandling jag har stor tro på, särskilt vid skador. Är utbildad hästhomepat och akupunktör och det syns och märks verkligen att det hjälper på hästarna. Så at akupunktur fungerar har jag ingen som helst tvekan om.

mongu
2009-03-10 18:23
0

Sjukgymnasterna är också utbildade i akupunktur. Det är alla som ger det inom Hälso. o sjukvården annars får dom inte hålla på.

Ha en bra dag! Mongu.

[Myy2000]
2009-07-27 18:55
0

För mig fungerar akupunktur bra. Men första gångerna jag fick behandling var det av en sjukgymnast på vårdcentralen och det gick inte alls. Jag fick mycket värre värk efteråt.

Sedan gick jag till en välutbildad akupunktör, och då mådde jag bra redan vid första behandlingen. Men behandlingen riktades in på att balansera kroppen och hjälpa mig att slappna av, inte så mycket på smärt lindring. Kanske fungerar det bättre om man börjar i den ändan.

Angelita
2009-07-28 00:02
0

För mig fungerar akupunktur oavsett om det är en sjukgymnast eller välutbildad akupunktör.

Sjukgymnaster får bara sätta nålar för vissa problem, tyvärr. För många finns inget annat alternativ än en sjukgymnast eftersom det blir fördyrt att gå hos en akupunktör.

De sjukgymnaster som har satt akupunktur på mig har också satt nålar för att jag ska bli avslappnad, stärka imunförsvaret bl a. Vid vissa tillfällen har jag bara fått en behandling i veckan för att jag inte har orkat mer pga trötthet. Ofta har jag fått ondare de första tre gångerna, samma dag och ibland andra dagen efter. Jag tycker det är värt priset för att få smärtlindring och bättre rörelseförmåga. För en del personer fungerar akupunktur ena gången, men inte den andra gången.

Imorgon är det dax igen för en behandling och jag ser fram mot det. Då slipper jag ta extra värktabletter dagligen.

Paddiz
2009-07-30 09:35
0

Vet ej vad denna sjukgymnast har för utbildning när det gäller akupunktur. Hon håller mycket på med Basal kroppskännedom och liknande.

Jag vet bara att det inte hjälpte mig och jag kommer inte att vilja ha det igen.

/Yvette

kajsa-kavat
2009-07-30 19:13
0

Jag har heller inte blivit hjälpt av akupunktur för fibron. Har provat många gånger. Men det har funkat bra när jag haft andra värkproblem t.ex ryggskott, då tog akupunkturen helt udden av smärtan. Så vi reagerar olika, både på smärta och behandling.

TjockaBerta
2009-07-31 22:27
0

Själv gick jag bl a hos en kinesisk läkare som gästarbetade på KS i Solna. Hon om någon borde vara rätt utbildad. Det var lika obehagligt och gjorde lika ont. Jag skulle gå 10 gånger men den 7nde gången stannade jag bilen på motorvägen och storgrinade. Slappna av eller inte. Hur lätt är det när det inte känns bra. Akupunktur passar inte för mig.

>>>Malum domesticum<<<

Mamadragon
2009-08-01 00:19
0

Jag blir svimfärdig så fort nån kommer i närhet av mig med en nål så Akupunktur e inget för mig. Sjukgymnasten sa att han aldrig sett så många nyanser av grön/rosa/blekt i ett ansikte på en gång, som när han tog fram nålarna för att "jag skulle få vänja mig vid dom" Skrikandes Han har aldrig föreslått det nån mer gång sen dess

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

TjockaBerta
2009-08-01 16:35
0

# 19

Ja visst är det värre när de ska visa en nålarna eller hur fina ådror man har. Jag vill inte heller se. Hua!

>>>Malum domesticum<<<

leijasmatte
2009-08-06 06:37
0

Fick det i en serie behandlingar i början av smärtdebuten men inte hjälpte det. Kan inte tycka att det blev sämre heller men det spred sig ut i resten av kroppen. sen om det berodde på akupunkturen eller sjukdomens förlopp är svårt att säga. har fortfarande inte fått någon diagnos på detta som började år 2000-2001.

Kram