Fibromyalgi/kraftiga sammandragningar vid gravidi
Jag har haft fibromyalgi ända sedan jag var barn. Nu har jag börjat fundera över om det finns något samband mellan förtidsbörd och "fibro".
Vid varje graviditet har jag haft problem med kraftiga sammandragningar, med livmodertaps påverkan. Mitt första barn föddes v. 36 och mitt andra v.33. Nu är jag gravid för tredje gången och har precis samma problem som vid de tidigare graviditeterna.
Finns det någon fler här som har haft samma problem eller känner till något om "fibro/sammandragningar".

Ingen aning. Det kan ju va att detta är normalt för just dig. Vi är ju så olika och reagerar olika. Många har mycket sammandragningar tidigt andra inga alls.
En del går tiden ut och över det andra får för tidigt varje gång.
Så det är nog svårt att säga vad som är "hönan och vad som är ägget" vad gäller detta.
Intressant att höra om flera har liknande erfarenheter.
Har annars för mig att jag hört eller läst att de med fibro brukar må ganska bra under sin graviditet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
I övrigt mår jag väldigt bra, mycket mindre värk än annars. 
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet att komma med, men en kompis till mamma hadde samma problem som dig. men hon hadde ingen fibro.
Hon hadde så problem att hon aldrig kom längr än til typ 4de eller 5e månad förens fostret blev driven ut, trots läkarnas kamp, så hon slutade med att forsöka bli gravid och fick ta till sig fosterbarn och adoptivbarn i stället tyvärr.
Annars har jag inte hört nån av dom gravida eller fibro-mammorna jag har talat med nämna nåt om just detta faktisk. Inte att jag har talat med hundratalls mammor men et par är det ju.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.