Jag vill sova!!
Nu har jag inte sovit på tre nätter, väldigt väldigt lite iaf. Jag är jättetrött och som påföljd mer ont förståss.
Har alltid haft sömnproblem, det räcker med att det blåser, är fullmåne (el mörkmåne), o blir jag väckt så somnar jag inte om osv osv
Jag fick sömntabletten Apodorm 5 mg (Nitrazepam) utskrivet för nån månad sen, men den verkar inte fungera speciellt bra…
Kan ni ge mig nåt förslag på vad jag ska "önska" mig för sömnmedicin istället? Är livrädd för att bli beroende oxå naturligtvis
Men samtidigt så har min barn ingen användning av en mor som lider av konstant sömnbrist heller…
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
Nej det är absolut inget roligt!
Har du provat tala med läkaren om insomningsmediciner?
Fördelen med dom är att dom har en relativt kort värknad, et par timmar typ, och skal fungera som "hammare i skallen" i principen, ta ett piller medan du sitter i sängen och somna sött.
Min mann som har periodisk insomnia får den typ tabletter utskriven, och han har då ingen värknad morgonen efter. Det är ju önskvärd att sova naturligt och inte kjemisk, även om kjemisk får duga om man inte får till på annat sätt.
Sen finns där ju en hel rad saker du kan göra för att forsöka triggra sömn, men detta är saker som tar tid. Att ha fasta rutiner på kvällen man aldrig frånviker från teks. Att skapa en trigger.
Jag tex, har en sömn-trigger i mina öron.
Jag måte sova med öronproppar annars kan jag glömma det, gubben snarkar som sjutton.
Nu efter några år upptäckte jag att jag somnar så himla snabbt.
Jag kan va vaken som bara den, men innom en kvart efter jag har stoppat öronproppar i öronen så somnar jag lika förbaskat!
Jag lärte om hur lära kroppen att respondera på triggers i skolan, Pawlov ni vet, "om ni är riktig sugna på att göra läxor en dag, kan ni trycka på en punkt, gör ni det varje dag en tid kommer kroppen göra dig i läx-läsar modus vid att trycka där" sa läraren. Det är detta som
har hänt för mig :)
Men detta tar ju tid. För att sova NU lyder det som du behöver tala med läkare om lite hjälp till att somna . Jag skulle nog talat med läkaren om innsomningspiller i framsta hand.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hur lång tid verkar de sen då, för jag har minst lika lätt för att vakna när jag väl har somnat
Proppar går dock inte, blir jätteyr i huvet. Snarare så att jag sover bättre om nån snarkar i huset 
Får försöka få tag på farbror doktorn som sagt. Han brukar dock ställa motfrågan: "men vad är det du vill ha då" och då är det ju bra o få lite alternativ att svara med
Som jag skrev, et par timmar värkar dom. Ordentliga sovtabletter fungerar ju längre, men jag är iaf riktig groggy dagen efter av dom sen
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Kanske en kombination av insomningstablett och sömntablett. Det kan va bra att ta till nån gång ibland. Inte äta jämt.
Av insomningstabletter kan jag känna en skarp bitter smak i munnen dan efter. Men inte så jag är påverkad utan bara otäck smak.
Sen vad det blir är ju inte din sak att berätta för läkaren. Om du säger att du behöver nåt mer för att kunna sova så ska han ge dig förslag och inte tvärtom.
Lycka till!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
jo naturligtvis är det hans sak, men han brukar ändå vilja bolla lite för o "ringa in" mitt problem o önskemål så att säga. Han hör till de där läkarna som gärna lyssnar på sina patienter och till och med blir lite glad om man läser på osv "Han kan bäst om sjukdomar o mediciner med ingen känner patientens sjukdom så som patienten själv" brukar han säga.
Sen har det nog tyvärr lite att göra med att jag har svårt att släppa den "kontrollen", som det innebär att sova djupt. Dessa sömnproblem uppkommer oftast när jag har barnen hemma hos mig, och jag är ensam vuxen i huset. Inatt sov jag som en liten gris, då barnen har inlett sin pappavecka och jag drog till särbon. Iofs MED sömntablett, men det verkar som att de funkar bäst när jag vet att nån annan vuxen kan ta över "ansvaret" på natten
Men jag kan ju inte gärna hyra in nån nattvakt 
Dumma, dumma kontrollbehov, det kanske finns nåt medel mot DET istället??