Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 2328 ggr
evaekroth
0

Medicin

Tips på mediciner för mig som har fibromyalgi. Det enda jag äter är Cipralex för ångest och dpression, Lergigan för sömn och Alvedon för värken men det hjälper inget alls…

Virvla-
0

Hej! Jag har prövat olika mediciner,inget har hjälpt än.Starka smärtstillande har ingen mer verkan på mej än alvedon. Men det är så olika på oss med fibro. För vissa hjälper det.Du får prova dej fram Glad

fibro
0

Har provat en del men inget som varit bra..då kan ja lika gärna vara utan Rynkar på näsan

Annekstrand
0

Hej ja har fått tabletter som hjälp något och det är Tiparol Retard 75 mg det äter ja två om dagen sedan på kvällen tar ja Saroten 10 mg ångest och dpression när ja lägger mig så tar ja Propavan 25 mg ja tar en men ja kan ta två om ja är jätte trött och har ont sover då hela natten

alphinna
0

Käkar Cymbalta och Alvedom forte, gjort detta nu i 2 mån. Tidigare var det Tradolan och det hjälpte bra men huga det är ju beroendeframkallande.

Har dock probl med sömnen, är ju aldrig trött sen nya med. Pigg och allert som ett huggormsyngel i morgonsol, fast i mitt fall blir det kvällssol Glad fått med för det nu också, undrar om en kan få med för och vakna också kanske??

mongu
0

Det är svårt att tipsa om läkemedel. det är så individuellt vad som passar.

Hoppas du ihop med din läkare kan komma på den bästa kombinationen för just dig.

En del är inte alls hjälpta av mediciner utan av andra saker, yoga, taktil stimulering o en massa annat.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

leijasmatte
0

Hej. Har tyvärr inte fått någon diagnos men har provat det mesta.

Från Alvedon upp till Tiparol,

Antideppressiva-SSRI och Tricykliska,

Propavan, Nozinan, Imovane och Cymbalta.

Tyvärr hjälper inget nåt vidare. Har tagit sömntabletter för att få sova men det kommer och går. Nu använder jag nästan dagligen Alvedon Forte och Voltaren T mot min huvudvärk som aldrig ger sig. Ibland även Tramadol Retard 150 mg om det blir för jäkligt. Hoppas du hittar något som hjälper.

fibro44
0

Äter cymbalta 60mg och Lyrica 100mg samt tryptizol 10mg per dag. fungerar bra jag sover bättre och orkar lite mer… Begär att få komma till en smärtklinik det hjälpte mig!

evaekroth
0

#7 jag har gått på smärtkliniken men hade en tokig läkare som stjälpte mig mer än hjälpte, tyvärr. Har haft otur med läkare som inte förstått. Gick på målarterapi där  för att jag ville pröva något nytt som jag har suttit i terapi under ganska många år men hon som skötte det där var mycket oprofisionel i sitt arbete och elak. Hon kunde sitta och skrika på en för att jag mådde så pass dåligt i min ångest och klangade ned på min mamma roll. En gång ringde jag dit för jag mådde så pass dåligt då skrek hon på mig i telefon att hon hade viktigare saker för sig. Och jag försökte förklara för min läkare att jag hade sådan ångest att det kändes som jag inte visste om jag ville leva eller dö men då fick jag bara till svar att nu blir det bara bättre. Det gick så långt att jag fick läggas in på psyket och då ringde hon mig och sa att det är ju bra att du hittat dit. Nä! det stället ger jag inte mycket för i alla fall inte i min stad. Fick inga mediciner eller något, det enda svar jag fick att nu blir det bättre o bättre och jag blev bara sämre och sämre med allt.

Kramiz EvaCool

fibro
0

Men fyyy så du behandlats, man blir ju mörkrädd!!  Förvånad

Är du säker på att det var riktiga läkare/psykologer du hade att göra med, inte nåt de bara slitit in från gatan…?  *IRONI mot vården*

Sånt där ska man f*n inte behöva ta, hur mycket bättre blir en människa av sånt!! Du gör väl anmälan hoppas jag?? Kanske inte hjälper dig som enskild patient, men det måste ju komma någon till kännedom om så underkvalificerad personal…

Och så ska du då försöka få tillit till nästa läkare…äehh, fyy vad jobbigt..

evaekroth
0

#9 det är 1 år sesan jag gjorde att avslut med dessa människor på smärtk.. Jo! jag hade kontakt med patientnämden pga ett annat ärende med en annan läkare och då tog jag upp detta att man blev kränkt i dessa möten och hon sa att hon gärna ville vara mitt personliga ombud om jag inte gjorde ett avslut där.

Denna läkare jag hade på smärtk.. hon hade jobbat på psykiatrin innan och hade faktiskt varit min läkare en gång i tiden. Hon tog mig hela tiden för en person som jag hade varit 11-12 år tidigare och det sa jag åt henne ett antal gånger att jag inte var samma person som då men men… Under den tiden jag gick där och ett tag efteråt jag mådde så dåligt av den behandlingen jag fick där. Min läkare sa vid ett tillfälle när vi hade träff med min handläggare på FK att jag hade en kraftig störning, detta slängde hon ur sig helt plötsligt.

I efter han har jag träffat fler personer som har haft med henne och göra även hon som höll i terapin, de säger som mig.

Tråkigt att dessa personer arbetar på ett sådant ställe när de inte ens har kunskapen….

Ja! jag skulle kunna berätta en hel del om sjukvården…

fibro
0

Ja, ofta undrar man ju var vården tar personal ifrån. Även jag har drabbats av urkass psykologer och andra läkare. Och att de får vara kvar trots upprepade klagomål är för mig en gåta…

Det är ju ändå människor de har att göra med, de har väl utbildats till att hjälpa och inte stjälpa. Men ofta känner man sig bara mer sjuk efter ett besök hos läkare, för denne har gjort eller sagt nåt man inte förtjänar. De har väl ändå själva valt yrket, och då ska väl vanligt bondförnuft och trevligt bemötande ingå…tycker jag..

Men så är det inte, näpp, man blir bara mer förnedrad Gråter