OT Ät mindre kött!
Det är resultaten från en studie om medelhavskost och Livsmedelsverkets förslag om miljösmarta matval. Kött ökar risken för cancer och är det livsmedel som påverkar miljön mest. Hur kom man fram till detta? Läs här:
Ja hääregööd, vad får man INTE cancer av idag?
Jag har svårt att tro på alla nymodigheter alltså. Tror inte det är bra med bara grönfoder och annat trams.

De matvaror som kan orsaka cancer varierar ju snart från vecka till vecka. Så den biten har jag lagt på hyllan. Sen om maten har någon betydelse för sjukdomen vet jag inte har inte den kunskapen. Jag tror att det är väldigt individuellt, en del tycker dom blir bättre med vegetarisk mat och en del andra inte…..
Jag skulle inte ha några problem och bli vegetarian faktiskt, gillar den maten.
*kastar över böner till fibro och börjar mata…*
yes! Middan klar..och bönor är ju gott, kan ta lite sallad från landet oxo, riktig festmåtid
- Hörrö sambo, de blir bönor till middag! *gastar*
- Inte nu igen, piper han.
Moahahahaha
Ät med sunt förnuft, bli inte fakatisk åt nåt håll är mitt råd. Ät det du mår bra utav, men överät inte. Lagom räcker.

#2 skulle kanske besöka vegetariskt i fokus. Du verkar ha noll koll på vad vegetarianer äter.
Tråden handlade inte om att bli vegetarian utan att äta MINDRE kött för miljöns skull.
Den som vill läsa mer rekommenderas "Mat, miljö, rättvisa. Köttkonsumtionens påverkan på miljön och den globala livsmedelsförsörjningen." av Jens Holm
Jag är helt övertygad om att kosten påverkar hur man mår. Läs gärna "Ät dig frisk med grön mat" av Kåre Engström och Ola Johansson. Kåre är leg.dietist och Ola är veg. kock.
Vaddå? Nu förstår jag inte..
Vad i allsin dag har köttätande med miljö att göra?
Förklara, jag vill verkligen veta.

*5 Som jag tydligt skrev i mitt inlägg *jag har inte den kunskapen* Sen att jag skrev att jag inte skulle ha några problem med att bli vegetarian, betyder inte för den skull att jag skulle ha noll koll. Tråden handlar ju om mat och då kan faktiskt även vegetarisk mat inkluderas…..
Förstår inte din anmärkning att jag inte har någon koll

#6 Om du klickar på länken i mitt första inlägg och läser det som står om livsmedelsverkets undersökning få du veta hur köttkonsumtionen påverkar miljön. Längst ner står mer läsning. Den ena länken heter miljösmarta livsmedel. Där finns beskrivet vilken miljöpåverkan bl.a. köttkonsumtionen har. Du kan också läsa boken jag rekommenderade ovan och klicka på länken nedan för mer information.
http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/faktabas/Veganism_konsument/livsmedel
Det handlar bl.a. om energiåtgång och markanvändning, kraftfoder, vatten, kväve och övergödning, avföring och gödsel, växthuseffekten och regnskogsskövling och jorderosion.

#7 Förlåt!!!! Jag menade naturligtvis #3
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!

*9 Näää vet du va, bara och komma och be om ursäkt så där eller hur det nu var. *skrattar* självklart, sluta rodna nu eller är det solbränna kanske.

#10 Jag tycker det var pinsamt. Kan tyvärr inte skylla på solbränna
Själv får jag mer värk om jag äter mindre kött och mer grönsaker, så detta hoppar jag inte på själv. Jag måste äta så jag själv mår bra, och då utgår det mästa av kolhydrater för min del, annars har jag kronisk diarre, magkramper, illamåendehet. Tyvätt.
Jag tycker oavsett att man kan äta miljöbevisst utan att utesluta nåt spesifikt i riktig stor grad. Att välga ekologiska produkter producerat nära hemmet oavsett om man äter kött, fisk, grönsaker eller vad det nu är, det är mer miljövänligt än att äta regnskogskossa och afrikanska frukter fraktat från Afrika exempelvis. Anser jag iaf.
Vi skulle nog alla kunne tänka lite mer på miljön i vårat matval, men jag tror inte lösningen är att sluta äta det eller det bara för att.
Men visst kan vi alla tjäna i längden på att tänka lite mer på miljön, även i matvägen. Och lika viktig är den fria viljen att själv välga, så det inte blir nån tvång åt något håll. Eller hur? :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

*11 äsch strunt i det nu….Här regnar det så jag är så glad så det kan ni inte fatta. Tjoho

*12 Javisst kan vi tänka miljö i våra val när det gäller mat, men det är också en ekonomisk fråga. Kravmärkta och ekologiska varor är ju mycket dyrare. Så ofta är det kassan som får avgöra.
#14 jo det är bra mycket dyrare så många på sjukpenning får vända varje 50öring. Jag tycker det är riktig tråkigt, men jag förstår ju vart priserna kommer från då jag både har utbildning och arbetserfarenhet från lantbruket och produktion av alla sorter gårdsvaror. Det ändrar ju inte på att många faktisk inte har råd..
Men om man inte har råd med att köpa kravmärkt kanske man kan köpa svenskt iaf, och spara miljön lite för transport eller annat. Vi började där jag och gubben innan våran ekonomi tillät oss att köpa kravmärkt, vi började med at iaf köpa svenskt/skandinavisk eller till nöd nåt från Europa innom samma distansen som norge/sverige sträcker sig exempelvis. Jag köpte inte nöt från regnskogarna, eller från andra kontinenter, jag köpte då heller inte grönsaker eller annat från utsidan av europa, och när vi då hadde ekonomien att köpa kravmärkt började vi omedelbart med det.
Men, var och en måste själv beräkna vart dom kan bidra själv om dom vill bidra, man måste ha råd med maten med.
Stopp här nu va. Trampa jag på en känslig tå?? Jag har koll, men tycker all grönfoderhysteri gått för långt.
Och förresten. det är inte så miljövänligt med grönfoder heller…
Lugn nu alla, diskutera lagom och lugnt nu.. ingen tjänar på tjafs.. :)
#17 Okeii, jag lyssnar och tar till mig. 
Tack snälla :D

#12 Ingen kan tvingas att äta någonting. Det måste bygga på fri vilja annars blir det inte genomfört. Helt klart har transporterna betydelse för miljön. Vad det än är bör det vara så närproducerat som möjligt.
Än en gång inlägget handlade om att äta mindre kött. Inget annat.
#14 Nämner en viktig aspekt. Den ekonomiska. Tyvärr är det ju så.
#15 Det är ju en god idé att försöka korta transporterna.

*20 Ja tyvärr så är det ganska så mycket dyrare och handla kravmärkt osv. Vi kan ju i alla fall se till och handla svensk som Rita skriver.
Satt här och tänkte på transporter av livsmedel, och att vara vegetarian. Helst skulle man ju då äta svenskodlade grönsaker för och komma undan transportbiten ur miljösynpunkt. Jodå jag vet att inlägget handlade om bara minska köttintaget men det ena ger det andra *skrattar*, halkade in på länken livsmedel….
#21 det finns många sätt att tänka på miljön på, det finns nog et sätt för oss alla, även dom som äter kött tror nog jag :)

#21 Javisst.Vissa grönsaker är sämre ur miljöhänseende än andra men markåtgång, utsläpp av växthusgaser och vatten förbrukningen är större vid köttproduktion. Transporternas negativa påverkan på miljön kan förbättras genom att köpa närproducerat.
Nedan följer naturvårdsverkets lista över klimatanpassad mat
http://www.naturvardsverket.se/sv/Klimat-i-forandring/Konsumtion-och-klimat/Klimatanpassad-mat/
och livsmedelsverkets miljösmarta matval
http://www.slv.se/upload/dokument/miljo/livsmedelsverkets_%20miljosmarta_matval_till_EU.pdf
Djuruppfödning bidrar med ca 18% av den globala uppvärmningen. Det är mer än hela transportsektorn.
http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/faktabas/Veganism_konsument
Vattenåtgången för att producera 1 kg nötkött är 100 000 l som jämförelse behövs 500 l/kg potatis och 900l/kg vete.
På denna länk finns miljönotiser kring maten http://veganisverige.blogspot.com/search/label/Mat%20och%20milj%C3%B6
Här kan du läsa mer om varför vi ska äta mer vegetariskt och mindre kött http://www.vegetarian.se/
#23 men det är fortfarande inget som passar alla, därför kan inte en vegetarsida hävda att "alla borde" osv.
Själv orkar jag inte sätta mig inn i huruvida vegetar, vegan eller kött är bäst för miljön, jag måste i första hand äta så jag själv är frisk.
Jag orkar inte heller ta till mig allt det där.
Som sagt kommer nya råd och rön veckovis, man hinner inte lägga om kosten förrän det är dax igen.
Nä, jag håller mig allt till min varierade husmanskost, det mår jag bra av.

*23…Jodå jag var inne och läste på länkarna, känner bara att ekonomin styr så mycket så att jag måste i första hand gå efter det. Sen ska jag vilja, inte måste för då faller det direkt.
Sen ska jag väl erkänna att om jag skulle bli helt vegetarian så skulle jag bli det för och rädda djuren, tycker synd om dom, i andra hand miljön. Men å andra sidan så är det ju så att om jag inte vill käka upp Rosa i lagårn så kommer ju Fibro och käka upp henne, ja se där, va hade jag för och tycka synd om henne??? *skrattar*
Men jag gillar vegetarisk mat helt klart.
Jajamen, du har så rätt, hon åker på grillen DIREKT, nam-nam.
Läser inte ens länkarna, vet ju vad jag gillar och mår bra av, jäpp.
Jag gillar både vegetariskt OCH kött. Och jag tror vi behöver kött, inte bara grönt, jag är väl gammalmodig. *flinar stolt*
Om vi nu säger att vi utrotar köttdjur, vem ska då hålla våra landskap rena så det inte bara växer igen överallt?? Är det bra för miljön?? Ska kanske jordbruksmaskiner skövla och rensa, odla och skörda, är det bra för miljön, (tänker avgaser etc)?

#26 Självklart måste viljan finnas där annars händer ingenting men om man inte ens orkar/vill veta något man inte redan vet då händer ingenting #27. Tack och lov är tillräckligt många människor intresserade av en utveckling för att bry sig om att lära sig mer/annat än det man redan vet.
#26 Jag har valt det vegetariska av etiska skäl men detta inlägg handlar om miljön som inte heller är oviktig varken för djur eller människor.
#27 När det gäller öppna landskap är köttätandet ett dåligt argument. Numera har vi betesrätt för kor men det var ett starkt motstånd mot det från djurägarna. Just nu agerar mjölkbönderna för att slippa betesrätt för mjölkkorna. Det är för jobbigt.
Om det var så viktigt med betande djur kunde ju djurägarna låta sina djur vara ute längre tid på året (än de två månader de måste) och även låta djur som inte har betesrätt vara ute.
Varför måste man äta upp djuren som betar? De kan ju vara landskapsvårdare ändå. Det är ju så viktigt eller hur?

*28 Miljön är viktig inte tu tal om det men jag tror att man måste ha intresse gärna ett brinnande för att slåss för det. Miljön är en stor fråga och jag känner att med mina bristande kunskaper så är jag inte rätta personen att diskutera, jag kan bara tycka utifrån min kunskap och erfarenhet
Du verkar vara insatt och påläst och det du skriver är självklart intressant men mina futtiga tankar ter sig ganska malätna ut i detta sammanhang. Jag får återkomma när jag har mera *kött* på bena……

#29 Alla barn i början. Är man inte nyfiken får man inte veta nåt. Det är en god början. Alla tankar och ideér är bra om viljan till utveckling finns. Var man hamnar beror ju på var och en.
Nu var det inte riktigt så jag menade..Om köttdjur inte rensar i våra landskap/vår miljö växer allt igen var det..Alltså sa jag inget om köttätandet denna gång! Utan syftade på miljön!
De djurägare vi känner har mer än gärna sin boskap (alla betesdjurslag) ute vår till höst. Tar sen in dem för vintern…
Och sen då, om de inte går till slakt och mat, vad gör vi med dem då tycker du? Begraver eller eldar upp dem överallt, är det bra miljötänk??
Som det är idag har inte folk ens råd att ha stora boskap, mer och mer försvinner då vi inte utnyttjar våra egna resurser. Köttet importeras ju och DÅ blir miljön verkligen lidande.
Sen finns det inte råd att hålla efter där djuren naturligt gjort det, Så snart har vi bara betong överallt…inte ens en grönsak…

Jag trivs bäst i öppna landskap,nära havet vill jag bo,
några månader om året, så att själen kan få ro.
Jag trivs bäst i öppna landskap, där vindarna får fart.
Där lärkorna slår högt i skyn, och sjunger underbart.
Där bränner jag mitt brännvin själv, och kryddar med Johannesört,
och dricker det med välbehag, till sill och hembakt vört.
Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo.
Jag trivs bäst i fred och frihet, för både kropp och själ,
ingen kommer in i min närhet, som stänger in och stjäl.
Jag trivs bäst när dagen bräcker, och fälten fylls av ljus,
när tuppar gal på avstånd, när det är långt till närmsta hus.
Men ändå så pass nära, att en tyst och stilla natt,
när man sitter under stjärnorna, kan höra festens skratt.
Jag trivs bäst i fred och frihet, för både kropp och själ.
osv skrivet av Ulf Lundell
Den här sången säger en hel del tycker jag, trallar vidare ut i köket och sätter på en balja kaffe
Stämmer bara sååååå väl 
Men tyvärr ett minne blott snart 

#31 Det är bra om djuren får gå ute. Om inställningen är att djuren ska vara landskapsvårdare får de ju vara det på livstid. Då behövs ju inte den produktion av djur som är nu utan de som lever omhändertas tills de dör av ålder,Det är ju vi som bestämmer vilka djur som ska födas. Det måste säkert till en omställning eftersom det blir ett systemskifte men det går nog om det finns vilja. Lantraserna är ett gott exempel på en bra kombination av miljövård och god djurskötsel. De har också ett historiskt och genetiskt intresse med sig. Finansieringen kan säkert vara en kombination av statligt stöd och andra inkomster. Det krävs lite fantasi och idérikedom.Det är bra för landsbygden. Redan idag kan de som har lantraser få bidrag för det men jag gissar på att det inte är så mycket.
#32 Nu trivs ju jag väldigt bra i skogen
.

*34 *skrattar* jahaja skogen var det.
Jag trivs bäst i täta skogar ,nära granen vill jag bo,
några månader om året, så att själen kan få ro.
Jag trivs bäst i täta skogar, där vindarna inta kommer fram
Där lärkorna slår högt i skyn, och sjunger underbart.
Ja typ 
Det räcker, det räcker, vi har föstått…

*36…
#37..haha