Kolla här!! OM SJUKERSÄTTNING
Sjukersättningen granskas hårdare
Från och med i dag finns en ny myndighet, Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, som ska fingranska sjukpenningen och andra delar av socialförsäkringen.
- Vi ska inte vara en myndighet som jagar bidragsfuskare, vi ska kontrollera att myndigheternas system fungerar och att de som har rätt till ersättning får sina pengar, säger generaldirektören Per Molander.
Tanken är att socialförsäkringen ska granskas mer djuplodande än tidigare.
- Vi vill kunna följa individer för att se effekter av olika lagändringar, som sjukpenningreformens höga ambitioner om återgång till arbetslivet. Vad tjänar människorna när de börjar arbeta igen? Vad hade hänt om rehabiliteringsprogrammet inte funnits? Är detta en samhällsekonomisk besparing? Sådana frågor vill vi besvara, men vi blir begränsade i vårt arbete i början och kan bara syssla med vissa typer av data.
Orsaken till begränsningen är lagen om personuppgifter. Per Molander har därför bett regeringen att utreda en registerlag utformad för ISF. Om allt går smidigt kan lagen finnas om ett år. Per Molander vill inte att ISF ska fastna i siffervärlden. På uppgiftslistan står även arbetsmiljön.
- En fråga som vårt arbete måste kretsa kring är bedömningarna av arbetsförmågan som Försäkringskassan gör. Hur är arbetsplatserna utformade? Vad gör arbetsgivarna för de äldre arbetstagarna?
Det som ISF så småningom publicerar lär skapa debatt.
- Den som kommer med en negativ studie blir inte populär, men har man det här arbetet måste man kunna stå för resultat som ifrågasätts.
Källa: Dagens Nyheters nätupplaga 2009-07-01
Vad säger vi om detta??

Jadu vilken tur att vi nu kommer och bli kollade så att vi verkligen har rätt till våran sjukpenning. Alltså jag måste i ärlighetens namn säga att *jag fattar nada*. men om jag fattar så ska det alltså bla bli lätt och komma åt personuppgifter efter den lag dom vill ha igen, men va bra då *inte* isch
Det kan ju bero på värmenojja men jag tyckte nästan det lät lite som att det KAN komma fram fakta som ger oss upprättelse oxå..
"Vi vill kunna följa individer för att se effekter av olika lagändringar, som sjukpenningreformens höga ambitioner om återgång till arbetslivet. Vad tjänar människorna när de börjar arbeta igen? Vad hade hänt om rehabiliteringsprogrammet inte funnits?"
"En fråga som vårt arbete måste kretsa kring är bedömningarna av arbetsförmågan som Försäkringskassan gör."
Det KAN ju tänkas visa sig att det blir försäkringskassans läkare som får smäll på fingrarna
Tror jag backar lite o avvaktar innan jag dömer ut den myndigheten 
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"

*2 ja så kan det vara kanske, okey jag avvaktar också. Tänk om det visar sig att det kan vara något bra för oss, vore ju liksom inte en dag för tidigt.
Jag vill nog oxo inbilla mig att det kan komma nåt positivt ur detta för oss sjuka
. Hoppas, hoppas
Alltså, det kan ju knappast bli värre. Så jag tror också att det nog blir positivt för oss.
Sara
Det kan ju faktiskt vara så att de som bestämmer har lagt märke till alla överklaganden som kommit in mot försäkringskassan 
men det märks väl som sagt om nån månad el två
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"