Amalgam/kvicksilver
Har ni som jag funderat på det här med lagningar i tänderna amalgam. När man läser om biverkningar liknar det mycket fibromyalgi.
Kanske man borde ta ett prov och se om man är förgiftad.
http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp
Catarina
Ja, det stämmer at många får kronisk värk och huvudvärk av amalgam, något som även omtalas i våran artikel om amalgam och problemen anslutna till detta.
Själv har jag en lagning i plast i mina tänder, inget amalgam där inte. Tur det iaf.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag hade en hel del amalgam i munnen och skyllde givetvis på amalgamet att jag mådde som jag mådde. Ingen trodde på det utom jag. Det var då när det var som mest debatterat om amalgamet. Hur som helst så kostade jag själv på en totalsanering. Det kostade mig massor, men inte blev värken ett dugg bättre. Så i mitt fall hade amalgamet ingen inverkan alls på fibron, men jag blev snyggare i munnen ha haha
Så här var det för mig, hur det sedan är för andra kan inte jag säga.
#2 är det länge sen du företog saneringen? Jag har läst det kan ta ÅR förens allt är renad ut av kroppen om man har förgiftning av amalgamen
"3 Ja, jag höll på med det under några år i mitten på 80-talet, så det är länge sedan nu.

#2 jag gick också på det där. Jag sanerade munnen i början på 90-talet. Ingenting blev bättre av det. Snarare tvärtom. Jag hade hur mycket problem som helst med tänderna efter det. USCH!
Nu så är jag beredd på att ducka i skyttegraven:)
Min "gubbe" har under många års tid forskat om amalgam
och även skrivit en bok om vad de kommit fram till.
Och det var att amalgam inte ger några besvär, utan dessa
beror på så mycket annat. Han trodde själv på att amalgam
var orsaken till många besvär och ville bevisa att så var
fallet. Men efter flera år så var resultatet att amalgam har
inget att göra med alla de symtom som man lär få.
Under min tid på en stor mottagning så var det flera av de
andra sköterskorna som totalsanerade sina tänder men helt
utan effekt, och de blev förstås oerhört besvikna, det hela
hade förstås orsakat oerhört mycket smärta och stora utgifter,
flera hade fått ta stora lån. Så dessa avråder förstås.
Jag själv vet inte vad jag ska stå, så jag håller mig neutral.
Men jag hoppas förstås av hela mitt hjärta att alla som har
problem, så även vad gäller problem med el, ska få hjälp.
Jag låter kanske skeptisk men vad ska man tro vad gäller
framtiden och hjälp för alla drabbade ?
Min man har nu gått i pension efter 4 infarkter och
arbetar ej längre med detta. Jag hoppas nu att ingen känner
agg gentemot mig p g a detta, p g a egen fibro så vill jag
förstås fortsätta vad med på denna sida. Innan vi gifte
oss så forskade han även kring fibro (jag fick det senare)
och har kunnat konstatera att det är fel på smärtsystemet
(jag hänger inte riktigt med hans resonemang, men han
har en bra förklaring till vad som har hänt i kroppen).
Som sagt, hoppas att ingen tar illa upp för mina rader !
Jag har två i familjen som sanerade och blev bättre efteråt, så jag vet det kan hända att man är riktig kjänslig för amalgamen, men jag tror inte det är riktig så vanligt som media har blåsit upp det för några år sen.
Men tro inte du kommer bli utslängd för att du ställer dig neutral i frågan Vitwraight :) Lägger man fram sina synpunkter med vanlig folkskick finns där inget fel vid att va oense i en fråga :D

Jag hade lite tur. Jag var tvungen att dra ut tre tänder med de största lagningarna i. Det var mera lagning än tand (Det var väl därför de inte höll) och blev på så sätt av med mycket amalgam.
Bortsett från att tänderna inte gör ont längre kan jag inte säga att jag märkt någon skillnad. Ska tilläggas att jag har kvar några mindre lagningar.
>>>Malum domesticum<<<

Jag har sanerat och blivit enormt mycket bättre. Mitt ex sanerade och är därvid vid liv idag så jag tror och vet att detta är bra.
Att munnen skulle vara enda säkra förvaringen för kvicksilver tror jag inte på.
Utbrändhet är det många som blivit diagnostiserad för men som majoriteten troligen är just kvicksilverförgiftade.
Att sanera är en kostsam och mycket långsam process. Det märkte jag när kvicksilvret frigjordes vid saneringen trots specialutrustning och erfaren sanerare. Blev enormt dålig direkt efter men med tiden har det blivit mycket bättre. Tog minst 3-4 månader mellan var tand vilket är det minst rekommenderbara tid för sanering.
Så jag rekommenderar verkligen att sanera. Bara man tar det mycket långsamt. Åtminstone så att barnen slipper få med sig kvicksilver via mamman vid en graviditet.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

#10 Det tycker jag är jättebra!