Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 6680 ggr
[tantleen]
0

Fibromyalgi+extraslag och hjärtklappning

Hejsan!

Jag har haft fibromyalgi i ca.10 år.

Har tagit tryptizol 45 mg,men har för ca 6 månader sedan gått ner till 40 mg.

Valde att gå ner i styrka(hade tänkt gå ner mera) pga dimmsyn och viktuppgång.

Nu har jag fått problem med extraslag och hjärtklappning.

Är det någon annan som också har eller har haft dessa besvär.

Har gjort utredning på hjärtat och allt såg bra ut,förutom "ofarliga" extraslag.

Funderar på att öka igen till 45 mg,vill inte pröva någon annan medicin.

Är det någon  som äter tryptizol och i vilken styrka samt vilka biverkningar har ni fått.

Tacksam för svar.Kram lena

Ha en underbar sommar

Gunbritt75
0

Hej

jag har haft fibro i ca 10 år jag har börjat få mkt xtra slag nu i år.I vila inte vid ansträngning min dr har kollat valnigt ekg och det var bra han vet inte varför man har det eller om det beror på fibron.  Man kan ha naturligt upp mot 1000 xtra hjärtslag per dygn berättade han det kan ju vara så att man är mer uppmörksam på sin kropps reaktioner.

Det är obehagligt men tydligen ofarligt.

mvh Gunbritt

fibro
0

Jag har inte haft fibro länge alls, men känner att hjärtat rusr ibland. Ibland så jag nästan tappar andan. Och jag tar bara Voxra.

[tantleen]
1

Jag glömde att tillägga att jag också blir lätt andfådd,Tex:bara av att gå upp för trappan i mitt radhus(är 48 år)

Har gjort spirometri som var bra förutom att jag har astma som jag tar medicin emot.

Men det kanske tillhör fibromyalgin?

Tack för alla svar.

Kram lena

fibro
2

#3. Japp, andfådd oxo. Av gång i trappor, backar osv. Har nyligen gjort spirometri och det var bättre än det borde för att vara rökare sa läkarn.

Men mina besvär beror nog på att jag inte slutat röka helt än.

Jag är lika ung som du Flört

[tantleen]
0

Skönt att höra att man inte är ensam.Flört

Blir ju givetvis orolig när hjärtat slår extraslag och att hjärtat "rusar till"+ att man blir andfådd av ingenting.

Är också rökare och det gör väl sitt till.

Funderar ändå på att öka tryptizolen,för jag hade inga symtom från hjärtat när jag tog 45 mg.

Ja,det är ju helt otroligt vilka konstiga symtom man har,listan blir hur lång som helst………………..Gråter

Kram.lena

fibro
0

Jaa, det känns som en såndär "never ending story" , poppar upp nytt hela tiden

alphinna
0

Nejdå Lena du är inte ensam om dina problem. Men man blir alltid lite extra orolig när det är hjärtat som börjar spöka….Ja att ha FMS är en ständig påminnelse om att man är sjuk, men man får försöka och se det positiva ändå, för visst finns det ljusglimtar i vardagen. är så lätt och förbise dom……

[tantleen]
2

Glad"Never ending story"Håller med till 100%(fniss)

Visst finns det ljusglimtar(tack och lov) annars skulle man inte orka leva dag ut och dag in med kronisk smärta +alla andra symtom.

Ser fram emot husbilssemester och hoppas givetvis på en underbar sommar…………………….

Ha det så gott alla "fibbisar"

spinelli
0

Jag har inte fått nån fibro diagnos än ,men har ofta hjärtklappning precis som du , testade tryptizol men fick väldig muntorrhet av dom så fick sluta att ta dom.Nu testar jag cipramil men dom har inte hjälpt nått mot värken , iallafall inte än. 

Längtar också till semestern nu , känns som om det behövs.

Kram från Spinelli

Bettan49
0

Glad Tror mycket kan vara att du endast gjort en liten justering med Tryptizolen. Den är ju lite jobbig att sätta ut. Har själv satt ut den och ersatt med Cymbalta.

Vet mycket väl att jag hade väldig hjärtklappning bara  av att dra ner lite varje dag.

Rökare jag med. Men läkaren sa det var en typ av avstinens.

Du kan nog vara helt lugn. När värdena visar bra annars.

Men se det som en biverkning "nedtrappningen". Det går över om några dagar.

Kram håller tummarna för dig.

[tantleen]
0

Ökade (5 mg)tryptizolen i går kväll till 45 mg,tänker stanna där,och se om hjärtat lugnar ner sig.

Även små justeringar kan göra mycket,så jag hoppas att det "vänder" snart.

Som jag skrev tidigare så hade jag inte extraslag och hjärtklappning när jag tog 45 mg,men efter att jag trappat ner till 40 mg(för 6 månader sedan ),så har jag haft det dagligen.

Även om jag vet att det är ofarliga extraslag  så ta det på psyket att hjärtat har ojämn rytm dygnet runt.

Jag håller också tummarna Flört

Tack för allt stöd,skönt att höra att man inte är ensam.

Kram Lena

alphinna
0

*11 Hoppas att det blir lite lugnare för dig nu när du har ökat dosen. Klart att det blir jobbigt när hjärtat inte slår som det ska. Det ska gå som en klocka och inget annat.Ha en härlig dag

Agnetha

[tantleen]
0

Helt otroligt,men sant!Glad

Mina extraslag har helt upphört idag efter att jag trappade upp tryptizolen ifrån 40mg till 45 mg.(på 3 dagar)

Det verkar som om det är den dosen jag ska ha,sover bättre(djupare) samt att smärtan i hela kroppen har lindrats.

Tror att hjärtat blir "stressat" av att jag sov sämre och att värken var starkare.

Kram på er alla "fibbisar"

[tantleen]
0

Nu har det gått några dagar till,och jag har bara väntat på att extraslagen och hjärtklappningen skulle börja igen.

"Men icke sa nicke",njuuuuuuuuuuuuuter .Glad

Helt otroligt att ökningen¨på 5 mg,gjorde verkan,för vad kan det annars vara ??

Huvudsaken är att jag mår bättre.

Ha det så bra……………………i värmenCool

mongu
0

Kanske det för din kropp gick för snabbt med nedtrappningen. Nu är inte 5 mg så mycket men är kroppen van vid det så reagerar den.

Bra att det ordnat sig för det är obehagligt att ha dessa extraslag-

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

alphinna
0

*14 Så himla roligt och läsa att du slipper dina besvär nu. Ja lite kan rätta till mycket….Hoppas nu bara att du fortsätter och må gott

Ha det gött du med i värmen, själv kryper jag tillbaks till frysen

[tantleen]
0

Ha,ha,ha….

Ja,det är gränsfall vad man klarar av

Har fläktar på i hela huset och nätterna är fruktansvärda.

Tänk att det aldrig ska vara någon måtta:antingen höst eller tropisk värme.

Tack för tipset;Ska se om det finns någon plats i frysen.Flört

Ha det……………………

alphinna
0

*17 Ja det är ju det som en kan bli skogstokig av att inte vädergudarna bestämmer sig. Denna värme är inte bra för mitt humör *skrattar* inte hundarnas heller. Blir så jäkla trångt i frysen, har fått lagt mig i facket för isklamparna nu *suck*

Jadu tantleen håll i dig bara så du inte blåser bort och så kastar jag över Kalis kyltäcke till natten…..Glad

[tantleen]
1

Har nu rensat i frysen och hittat en plats bredvid hjortronen, påsen med blåbär får bli min kudde och laxen mitt täcke.

Känner också att mitt humör blir lidande och då är jag ändå en "glad prick" i vanliga fall.

Min chihuahua älskar värme men min papillon har det jobbigt,han ligger mest i skuggan.

Väderprognosen ser inte så lovande ut,fortsatt vacker väder.Gråter

Ja,man blir aldrig nöjd……………………………;-)

alphinna
0

*19 moahahahaha Vilken härlig säng du har fixat. Sen har du ju mellanmålen fixade med, hjortron som är så gott *mums* det var evigheter sen jag åt det.

Ja det är synd om djuren i värmen, jag har gjort lite fryst godis till dom. Dom får isbitar med korv i. Det kan dom roa sig med ett bra tag, dom tuggar inte utan slickar bara på biten tills den är slut.

Jahaja fortsatt fint väder, hugaligen Förvånad

[tantleen]
0

Ska genast gå och fixa lite svalkande hundgodis,tror banne mig att jag gör några till mig också,men med annat innehåll.Flört(känner mig inte så korvsugen i denna värme)

Ha det……………………..

Cool