Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettsmärta-anhöriga
Läst 3014 ggr
Haztparken
0

Hjälp till min mamma

Hejsan alla :D

Jag har inte fibromyalgi men min mamma har tyvärr det. Jag är knappt 14 men försöker hjälpa min mamma att hitta saker som gör det lättare i hennes vardag.

Tycker det är jätte tråkigt att se hur hon knappt kan resa sig ibland för sig rygg vill bara ta över smärtan för att slippa se henne lida. Men eftersom jag inte kan göra det får jag försöka hjälpa henne på annat sätt.

Jag är inte så jätteinsatt i detta men skulle uppskatta hjälp med t.ex. hemsidor med bra saker som hjälper.

Kan berätta att hon går hos sjukgymnast som masserar och jag tror hon gjorde akupunktur på henne nån gång. Sedan en familj vi känner deras mamma där har nog också de och hon utbilda sig till massör så hon gör det hemma hos sig så mamma går dit också.

Hon har ganska stort problem när det gäller sängen, hon vaknar jättetidigt för att ryggen gör så ont att hon inte kan stanna kvar. Hon har också sagt att hon vill prova en spikmatta.

• Vill ha hjälp med hemsidor som innehåller bra madrasser som är till för dåliga ryggar eller så.
  • Något hon kanske kan luta sig mot? Hon brukar ha svårt att sitta still länge.
  • Hemsidor/affärer med billiga spikmattor eller saker som hjälper.
  • Kanske tabletter?

Skulle uppskatta eran hjälp och det skulle nog min mamma också. Undrar också om fibromyalgi är ärftligt? Som om det finns risk att jag kan få det eller min storebror.

Tackar i förhand för svar :)

Mettan
0

Flört Det var en hel del du undrar över och det är inte så konstigt. Får kanske börja med att spalta upp dina frågor lite.

• Ärftlighet: Det finns lite olika uppgifter om det, men det verkar, som om det faktiskt är ärftligt. Det finns familjer, där nästan alla kvinnorna har fibromyalgi, och andra familjer, där det bara är EN som har fått det. Här på sajten har Rita lagt upp en del filer, som jag har skrivit. Om du kan hitta dem här, så kan du ladda ner dem. Annars kan du skriva till mej på spottymamma-medlem@yahoo.se, så skickar jag dem till dej och din mamma.
  • Fibromyalgi kan dyka upp på grund av många orsaker och ibland verkar det inte finnas någon rim och reson i det hela.
  • Det finns nog inte någon som har exakt likadana symptom och besvär som någon annan, men det finnsvissa gemensamma symptom, solm MÅSTE finnas för att sjukdomen ska klassas som fibromyalgi.
  • Värk är väldigt tröttande, och vid fibromyalgi har det blivit en störning i sömncentrum i hjärnan, så man känner sig aldrig utvilad.
  • Dessutom är det inte nog med att man har ont alltid med värk som flyttar på sig, utan det finns ganska många även inom sjukvården, som anser att fibromyalgi inte finns.
  • Ett ganska bra sätt att hantera sjukdomen är att försöka  aktivera sig varannan dag. Alltså att vila och ta det lugnt vissa dagar.
  • Men en av de värsta sakerna med fibromyalgi (FMS) är nog att omgivningen ofta är totalt oförstående och tycker att man bara är lat.

Allt detta kan du läsa om i filerna och om du går in på www.smartguiden.se

så finns där information som är ganska koncentrerad, att ladda ner. Tror att det fortfarande är fritt medlemskap i 3 månader, men är inte säker.

Däremot kan jag inte ge dej tips om spikmattor, eller sådant, men det finns säkert andra här, som kan hjälpa till med det.

Hör bara av dej och fråga på, om du vill veta mer.

Mettan

Mettan
0

Jag var inne och tittade på Smärtguiden och här kommer länken, där du kan hitta information.

https://www.smartguiden.se/

diagnoser/001fibromyalgi.asp

Mettan

Haztparken
0

Okej tack så mycket :)

Ska kolla in sidorna och läsa på!

Hon köpte en spikmatta idag så hon får se om de hjälper, hoppas =)

alphinna
0

Tänk vilken gullig dotter din mamma har *ler* Dagens ros till dig. För att du är så omtänksam och försöker hjälpa din mamma.

TjockaBerta
0

Det var verkligen mycket rart och omtänksamt av dig. Det hjälper nog din mamma mycket att du har den inställningen och tänker på det sätt du gör. <3

>>>Malum domesticum<<<

Haztparken
0

Tack :)

Jo jag älskar henne väldigt mycket så det är svårt för mig att bvara se på. Ville skicka henne till ett spa för något år sedan och letade men hittade inget å hade inte råd. Men nu i år sa jag vad jag hade försökt och hon sa att tanken räknas. Men man vill ju ändå skicka dit henne..

Får hoppas att spikmattan hjälper och så när jag äntligen ska köpa min hund när jag ska börja gymnasium får hon gå med den ofta för hon gillar att gå promenader, de är ju bra för ryggen också, och då är det alltid roligare med då t.ex. hund :D

Mettan
0

FlörtHoppas också att spikmattan hjälper. Det finns också en annan sak, som hjälpte mej och det är en vibrationsplatta. Varuhusen Jula har en för hemmabruk och den kostar 1.495:--. Själv gick jag hos en sjukgymnast som hade en sådan. Gick varannan dag och det var toppen. Tyvärr ligger just det sjukgymnastcentret i industriområdet och ingen buss gick dit, så vägen dit och hem tog kåln på mej och gjorde att jag tyvärr inte kunde fortsätta.

Mettan

Sara
0

Jag rekomenderar att hon söker upp en fibromyalgiförening i närheten. Där kan hon både få bra tips och prata av sig.

www.fibromyalgi.se

Sara

Mettan
0

Glad Här kommer en länk

http://come.to/fibromyalgi

Den går till en hemsida om fibromyalgi. Man har också en mailinglista här

http://uk.groups.yahoo.com/group/fibromyalgi/?yguid=290245423

Jag är själv medlem i den mailinglistan och har varit sedan mitten av mars 2003. Listan har gett mej väldigt mycket. Tidigare var jag medlem i en fibromyalgiförening här på min bostadsort, men det var lite för jobbigt att vara på mötena varje vecka. Det jobbigaste var att sitta stilla i ca 2 timmar. Tröttheten ställde till mycket också. Men även om man är med i en mailinglista, kan man ju vara med i en lokal förening. OM man kan kombinera detta med t ex fibromyalgi iFokus, så finns det i stort sett alltid någon, som kan peppa en.

Mettan

Haztparken
0

Okej ska berätta för henne.

Har redan berättat en massa som ni sagt och hon prövar de och kollar :)

voranna
0

En sån fin dotter du är-blir rörd…Stor kram och hoppas din mamma får lindring av spikmattan.Jag har själv beställt en så få se vad jag tycker sen.Berätta gärna om du vill hur det går för henne.Önskar er,hela familjen,en bra sommar och var rädd om dej!

Haztparken
0

Tack ska berätta hur det går :)

Har ni varit på spa/vill åka dit?

Om ni har varit där, tyckte ni det hjälpte?

[tantleen]
0

Det är viktigt hur madrassen är som din mamma sover på,särskilt eftersom hon har så ont i ryggen.

Själv har jag en Tempurmadrass men dom är ganska dyra,Jysk har ganska billiga madrasser som liknar tempur.

När jag har riktigt ont i ryggen,så har jag en magnetdyna som jag sitter eller ligger på,och den är jätte bra.(smärtan lindras efter bara några minuter)

Köpte den för många,många år sedan tror att den heter" Nikken",du får söka på nätet så kanske du hittar den.

Ja,du är verkligen en underbar dotter,så omtänksam.

Lycka till och ha en  härlig  sommar./Lena

[tantleen]
0

Ps.Läste på min magnet dyna och den heter.Kenko seat plus och är som sagt köpt hos Nikken.

Haztparken
0

Okey ska söka och titta vore bra om vi kunde skaffa en sån till henne.

Jag vet inte om det är deras madrass? För kanske ngt år sedan köpte dom en ny säng som skulle vara bättre för mamma, den är ganska hög så att hon slipper resa sig så mycket på morgonen då de gör ont i ryggen, fast ja vet inte om dom har samma madrass kvar? Ska fråga.

Kul att ni kommer med svar och saker, uppskattas mycket :D