Kombinationen Tryptizol + Cymbalta
Hejsan
Jag har fibro sedan 5 år tillbaka, i dagarna var jag på besök inför Smärtrehab i Sandviken. Den läkare jag träffade där berättade att det allra senaste i fibrobehandling är Tryptizol + Cymbalta och vid behov Tradolan. Enligt henne så är kombinationen av Tryptizol + Cymbalta smärtstillande för fibrodrabbade!
Jag blev först lite skeptisk iom att jag alltid ätit smärtstillande, Pronaxen, alvedon och tradolan.
Nu är jag intresserad av att få kontakt med er som har det som behandling och era erfarenheter!
Hej
Har du provat kombinationen Tryptizol + Cymbalta? Hjälper det? Vilka biverkningar blev det?
Jag har först provat Tryptizol och det funkade helt suveränt direkt mot fibrosmärtorna trots att jag åt minsta dosen. Men biverkningarna kom snabbt. Sexlusten försvann och jag blev fruktansvärt hungrig. Jag är redan överviktig som det är, så det blev inget bra.
Nu provar jag Cymbalta. När jag kom upp i rekommenderad dos 60 mg. försvann fibrovärken. Värken i höfterna och ena foten, som förmodligen hör till en annan sjukdomsbild, brydde jag mig inte om. Jag mådde gott för första gången på flera år. Och så kom naturligtvis biverkningarna!!!! Jag kunde jobba med hushållsarbeten som jag länge inte kunnat utföra, men då sov jag synnerligen dåligt. Sexlusten försvann m.m. Jag fick biverkningar ur flera grupper. Därför har jag gått ner till 30 mg. Det är inte lika effektivt, men jag sover mina 10-12 timmar igen (suck). Antingen väljer man halvpest eller halvkolera.
Maudlena

*1…..Jag har nu testat Cymbalta i 1 månad 60 mg och värken är mycket bättre, Tar också Alvedom forte….Biverkningar kommer jaaaa men dom är hanterbara….sexlusten försvinner men vadå, hade ingen innan så det gör inget hahahaha (singel och fågelfri och vill så vara)…..Jag har också som du sömnstörningar, är ju aldrig trött, kan inte somna förrän vid 3 tiden på natten och så upp vid 7 men är inte trött då heller…..
Pratade med läkaren idag som skrev ut lite för och sova på så jag skulle komma in i sömnrytmen….aja får väl se hur det går. Man får mycket gjort när man inte behöver sova, men kroppen blir inte glad
Går du upp i vikt på Cymbalta????
Alpinna!
Jag är så okunnig på denna typ av sidor. Tänkte svara på det du skrivit till mig. Undrar om detta kommer fram till dig. Vi ser väl
Min kraftiga viktuppgång beror nog främst på att jag inte kunnat motionera. Jag har fått ont i mina höfter och en fot så pass mycket att jag har svårt att gå överhuvudtaget. Under vintern gick det åka skidor men sommaren är lite svårforserad per skida. Nu hoppas jag att Cymbalta inte spär på mitt fläsk. Kanske blir höfterna bättre så jag kan börja cykla.
Nu har jag provat Cymbalta endast en månad, än så länge, så "utvärderingen" får vänta ett tag.
Hmm…Du sover för lite
och jag sover för mycket
. Aldrig blir det någon ordning på oss människor. Orkar du jobba utanför hemmet?
Maudlena

*3…..Du fixade det galant….
Jo men så är det ju, att kan man inte motionera så ökar man i vikt. Då hoppas jag verkligen att Cymbaltan inte gör så att du ökar. Jag har ju inte ätit det längre än dig så än så länge kan jag inte heller säga hur det kommer och fungera…..
Nääääää vi får nog hålla med Herr Strindberg när han sa….*det är synd om människorna* när vi inte får sova det vi behöver, varken för mycket eller för lite…..Jag fick sjukersättning -02. Jobbade innan inom psykiatrin och det fixade inte jag. Man behöver vara frisk för att orka med och hjälpa andra som är sjuka. Man förändras ju också som person tycker jag när man har FMS…….har du funderat nått på det????
Agnetha
Jag dröjde med svaret…jag har sovit

Det där med att förändras som person är också en knepighet. Efter 10 år (sedan diagnosen…sjuk har jag varit längre) har jag fortfarande INTE accepterat att jag faktiskt INTE klarar att arbeta. Min kraft är försvunnen. Kunskaperna försvinner eftersom de inte underhålls. (Skräcken) Mitt sociala liv har inskränkts och jag tycker att det är skönt!!!??? Mitt roligaste nöje förut var att lyssna på folk, umgås med nya och lära mig nya sätt hos människor….nu känns det jobbigt. (undantag..per dator går det bra
)
Mitt roliga arbete med ekonomin på vårt företag, finns 150 m från min bostad. Nu vill jag inte ens gå dit och hämta posten. Jag skäms väl en hel del för att jag inte ens orkar jobba de 5 timmar som jag får jobba för försäkringskassan. (jag är sjukpensionär? sedan 1.5 år, och orkar inte tänka ut vad det heter numera…varaktig sjuksskrivning eller nåt liknande)
Nu återstår den viktigaste biten….ATT BÖRJA LEVA IGEN på ett nytt sätt. Att inte fortsätta gräma mig över att jag inte kan göra det jag gjort tidigare. Det här har du kanske redan klarat av? Berätta gärna om hur du har haft det i din process och vad du har kommit fram till hittills.
Maudlena
#5 ..Jag har oxo så svårt att acceptera min nya situation…Inbillar mig att jag snart blir bra igen och kan börja jobba…Vill inte inse fakta….inte än..
Löjligt…samtidigt känner jag att inget kommer att bli som förut…Nåt har hänt som inte går att ta bort…och värre blir det--heeeela tiden. Men jag hoppas kunna jobba liiiite iallafall, med nånting..
Skriker tjurigt: Och jag vill inte lära mig leva ett nytt liv, jag trivdes bra med det jag hade…!!!! 

*5…Det var en redig sovmorgon *skrattar* Är du pigg nu???? hehe
Jodå jag har kommit över tröskeln att gräma mig och fråga varför…Jag har varit en sån person som alltid ställt upp för alla, erbjudit mig att hjälpa till vad det än var frågan om….Utåtriktad person som alltid tog tag i saker direkt, kunde ha flera bollar i luften samtidigt…men nu
Har jag ett helt annat liv och älskar det. Jag har alltid vänt det negativa till något positivt, ja försökt i alla fall och för det mesta så lyckas man. Man får lära sig att se möjligheterna. Jag lärde mig att säga nej, att städa bland alla måsten och sen lära sig att leva mer för dagen….Helt plötsligt kunde jag ju göra det jag tyckte var roligt, gå kurs, föreläsningar, och annat spännande….Det jag tycker är jobbigast med FMS är denna orkeslöshet, men då har jag gjort så med min vardag att…..Förmiddagar har jag energi och vill göra mycket, så då ser jag till att göra det jag behöver hemma, då behöver jag inte få dåligt samvete sen på em när orken tagit slut. Jag tillåter mig då att titta på TV, sätta på en film, gå ut med hundar, fika hos någon ja vad som men bara det jag vill……..Jag tycker om mitt liv nu. Jag är skild sen 14 år tillbaka men gillar mitt singelliv. Har dotra som bor granne med mig…sen några nära vänner.
Agnetha
Jag åt Cymbalta i över 6 månader och den passade absolut inte mig. Gick upp i vikt fast jag inte åt något. Mådde konstant illa, sov mindre än jag brukar. Är ju van att bara sova 4 timmar, men nu blev det bara 1. Fick nog alla biverkningar som man kan få. allt enligt läkaren, som snabbt tog bort den från mig.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Hej ursäkta mitt sena svar men jag har legat på sjukhus av andra anledningar.
Jag har ej påbörjat behandlingen än men vill veta om andra testat den kombinationen och hur det fungerat.
Jag åt Cymbalta i 1 1/2 år förut men ej i kombination med Tryptizol.

*9…tråkigt och höra om din sjukhusvistelse, hoppas du är bättre.
Jag förstår inte varför man ska äta båda dom sorterna tillsammans? Trodde i min enfald att det var ungefär samma preparat. Fick du någon förklaring? För mig är det som att äta Treo och Alvedon men jag kan ju ha fel, har säkert det *ler* i vanlig ordning

Enligt läkaren på Smärtrehab är just kombinationen bra för fibromyalgidrabbade, jag är inte så insatt i varför. Enligt henne ska det vara det senaste för oss. Jag ska på återträff V35 då ska jag var mera frågvis. :-D

*11 ja var det, för det skulle vara intressant och få veta varför.