Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1954 ggr
fibro
0

Mötet över nu *puh*

Skrattande     Men JAAAAAAA!!!
FK säger att jag ska bli frisk till senast feb 2010!!! Va häääärligt!! 

Hoppas ni fattar min IRONI i det där…Obestämd

Nu är det över, avstämningsmötet…Nu ska jag bara gå här och "skrota" till september, då börjar EPM. Det ser jag fram emot och tror kommer hjälpa mig mycket. Det håller på minst 12 veckor..
Sen får vi se hur jobbduglig jag är..Men är jag då fortfarande 100% sjuk så ska jag bli frisk till feb-10, för sen är det ajöss med sjukpenning.

Fick oxo klart för mig att jag säkerligen inte kommer att kunna behålla mitt jobb hos nuvarande arbetsgivare pga väldigt speciella krav på oss arbetstagare. Hade jag redan på känn, kom inte som nån överraskning direkt.

Fick oxo förklarat det där med att Fibro inte gäller som diagnos. Det gäller inte som diagnos för att få sjukersättning, så var det.

Känner mig lite avslagen nu…. Rynkar på näsan

Paddiz
0

GRATTIS till ditt besked om tillfrisknad *ironi* Jag själv blir frisk den 1 oktober 2010. Frågade handläggaren varför de inte kan tidigarelägga min tillfrisknad men hon tyckte jag skulle vara glad över att jag får fler månader på mig att bli frisk.

Tänk om det verkligen hade varit så att FK kan bestämma hur länge vi skulle vara sjuka - då hade jag bett dom om att jag aldrig skulle bli sjuk.

Kram Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

fibro
0

#1 Hahaha, tackar *flin*

Jadu, jag frågade om jag inte kunde få vara lite frisk och börja provjobba NU, men det ville de INTE söddö, nej-nej. Allt ska vara på DERAS villkor ju.

alphinna
0

Jag kan inte fatta att inte *fibro* accepteras som en diagnos, om det nu har gjort det tidigare? På ditt sjukintyg nu fibro, står det *hypokondriker* då eller?

Jag tycker vi ska slopa VC och vissa delar av sjukvården och skicka pat direkt till FK:s läkare för dom kan ju verkligen sin sak, jag beundrar dom mycket. Tänk er att få först ett datum för första sjukskrivningen sen får du också reda på när du blir frisk till och med på dagen, ja nästan. Vilken otrolig kunskap dom besitter

*suck och stön och lite till*

fibro
0

#3 Jasså, du är igång nu Skrattande

Ska bli kul att se vad som står när det kommer…Och om FK godkänner det då.

Ja vad ska vi med andra till när vi har de eminenta FK-läkarna. De behöver ju ens inte träffa patienten, de skriver bara nån diagnos "som duger".

ack,ack du tunga värld

alphinna
0

Det är ju godkänt som en *kriteriesjukdom Fibromyalgi* står försäkringskassan i det fallet utanför vad alla andra vet och kan? äsch går och sätter på en balja kaffe istället innan jag drämmer T-bordet i skärmen.

fibro
0

#5. Ja det är ju jävligt konstigt alltså. Varför får så många den diagnosen då? Varför heter vår sjukdom så? Man undrar ju.

Min läkare sa åt tanta från FK att läsa i nåt om fibrokriterier och godkända diagnoser, men det avfärda hon md ett fnys. Minns inte var hon sa det stog om det.

Släng på lite extra så kommer jag över.

TjockaBerta
0

Konstigt! Det var ju FKs utredning som ställde fibro-diagnosen på mig.

Vad är EPM?

>>>Malum domesticum<<<

fibro
0

#7. Var det länge sen? Hon sa att tidigare fick många sjukersättning för fibro.

Enheten för Psykosomatisk Medicin=EPM

Man träffar ett team med läkare, sjukgymnast, psykolog och utreder hela kroppen utifrån-in, uppifrån-ner. Så ska man kartlägga hur mycket och med vad man kan tänkas jobba. Man lär sig att acceptera och hantera sin nya situation, att leva med kronisk värk i olika situationer, helt enkelt hantera sitt nya liv. Fysiskt och psykiskt. Man utreder möjligheter, inte bara omöjligheter.

Verkar jättebra, för mig iallafall.

TjockaBerta
0

# 7

Jo i och för sig var det ett tag sedan. Sen har jag andra diagnoser som jag har haft sjukersättning för. Det är inte bara fibron.

Det var bara så att den person jag träffade på FKs utredning ABSOLUT ville att jag skulle ha fibro så till slut lät jag henne ställa diagnosen.  Det var på den tiden jag fortfarande vägrade vara sjuk (!).

OK då förstår jag. Jag har gjort två sådana utredningar som du beskriver fast det har varit olika privata aktörer som utfört dem.

Nu ska jag börja arbetsträna och se vad jag kan och inte kan göra. Det är ytterligare ett privat företag som ska göra det. Ett utbildningsföretag! De har bl a skolor.

Konstigt att de ska få tjäna pengar på våra sjukdomar. Man tycker att vården är den instans som är bäst lämpad för att ställa diagnos och för att ombesörja rehabilitering.

>>>Malum domesticum<<<

fibro
0

#9.   Ok.

Ja visst är det otroligt att det ska göras pengar på ALLT. Det är ju skrämmande.

alphinna
0

Min Fibromyalgidiagnos ställdes av Smärtkliniken. Undrar hur FK gör i sådana lägen när dom får in ett intyg från dom där det står den diagnosen? Då måste dom ju idiotförklara den enheten med. Det är 8 år sedan jag fick den

Måste nog ta och skriva och fråga dom på FK varför jag går hemma med sjukbidrag när jag inte har någon diagnos

fibro
0

#11. STOPP!! Är du från vettet säääring, då snor de det ifrån dig i rödaste rappet!!

*nu är det fryst i skallen påna*

alphinna
0

*12 Lugn bara lugn. Jag har tinat upp skallen sakteliga (haft migrän idag) Klart som sjutton jag ska fråga, gör det via mail och sen vet ju inte dom vem jag är. Behöver väl inte skriva dit personnr heller. Frågar man inget får man heller inget veta.

Snor dom sjukbidraget får jag väl flytta in hos kossera hemma hos dig. *skrattar* mysigt

fibro
0

#13 Undrar jag vad det är som egentlien lockar och drar. Leo vad har matte för sig?

Ja så kan du ju göra, maila anonymt, smart av dig *osant smicker*

*å herregud, stäng alla dörrar och fönster..överallt, lagårn med*

Sara
0

Jag blir så förbannad! Hur kan de säga att fibro inte är en diagnos?!

Man skulle slå dem gula och blå och sedan ge dem en ordentlig influensa så de känner hur vi har det.

Sara

fibro
0

#15. Jaa. Och en sjuhelsikes tandvärk. För så känns det oxo ibland.

Låta dem stå på ett gäng glas..blandat med småsten. Och inte låta dem sova på 8 dygn. Osv, osv, osv

Vore lagom åt dem

alphinna
0

Men Sara då, du låter en aning aggressiv, det är du väl inte eller? Glad

Jag är smart fibro att du inte har lärt dig det än. Därför passar jag hos kosserna. Gud så mysigt vi ska ha det. Låsa dörrar är ingen ide närå. Skickar bara in Kali efter nyckeln *nemas problemas*

fibro
0

#17 …då behåller jag Kali..japp. Ska vi mysa i min säng.. jupp.

Sara
0

# 17 I normala fall nej men när det kommer till FK så blir jag bärsärkarilsk. Flört

Sara

alphinna
0

*18 Ja gör det, men för att du ska få någon lugn och ro så måste jag tyvärr meddela att jag och Leo har packat klart……så efter att jag skickat mailet och fått svar så kommer vi kanske. Så trevligt vi ska ha det *skrattar gött*

fibro
0

#20 Förvånad