Hur orkar ni ??
Alltså….jag fattar inte hur jag ska orka leva med denna dagliga/nattliga värk resten av livet…Gå upp till värk och lägga sig med värk…vissa dagar, som idag, kommer bli ett rent he****te igen…
Så…hur i allsin dag orkar och klara ni detta, ni som haft "dygnet-runt-värk" i många år av olika slag och vet att ni aldrg blir helt värkfria??? Hur orkar ni??? Hur gör ni???
Jag är inte alls säker på att fixa detta resten av livet…..

Vad har man för alternativ? Det som gäller är att försöka hitta det som är rätt för "just mig".
Mindfulness är en bra metod att hantera sin tillvaro med. Värme en annan, mediciner för en del men inte alla osv.
Jag tror det finns lika många metoder som det finns värkare, i alla fall bra nära lika många.
Så försök att testa lite olika och få fram det som funkar bäst för just dig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Vila är viktigt för att orka. Just nu har jag möjlighet att vila på eftermiddagarna och då gör jag det. Då blir det drägligt.
>>>Malum domesticum<<<
#1…finns alltid 1 idiotsäkert alternativ…men så är det det sista oxo…
Mindfulness är????
#2…Joo, sant. Men om man har så j****la ont även i vila, så man inte vågar vila då???

tja, frågan löd väl "hur gör ni" ?
>>>Malum domesticum<<<

Man måste acceptera sin värk, att den finns där och kommer att vara en del av dig. Inte låta värken ta över ditt liv och styra dina val utan tvärtom, du styr…….Att lära sig och leva här och nu, städa bort en massa måsten, hitta dom här ljusglimtarna i vardagen, för dom finns.
Alla hittar ju sina olika metoder där värken lindras. För min del är vila inget alternativ utan *röra på mig* lindrar, i min egen takt. Hitta de saker som får dig på bra humör, då du kan glömma värken en stund….
Det sista alternativet du skriver om är ingen bra lösning *nepp*

"Mindfulness handlar om sinnesnärvaro. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick. Vid mindfulnessmeditation utvecklar man färdigheter i just detta. Meditationsformen har har sitt ursprung i zenbuddismen för över 2000 år sedan men har på kort tid också blivit ett viktigt inslag i hälso- och sjukvård."
Kopierar från mindfulness.se det kommer upp en hel del när man söker på det.
# 3 Jag tycker inte att det som du kallar för idiotsäkert alternativ är ett alternativ.
Sen så gäller det att försöka arbeta med att acceptera den situation man har hamnat i. Det är inte lätt men det går. Det tar tid men det går.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
**Tänk vad alla är kloka här**
#6…Mycket intressant…Ska genast kolla mindfulness.se

*3….sant Jag är ute mycket med mina hundar och det ger mig lindring. Lärt mig att leva här och nu…..och sen har jag städat bort en massa måsten……Lärt mig att acceptera min värk, jag styr den och inte tvärtom. Jag tror också att humor hjälper mig. Beror ju också på hur du är som person faktiskt, Men största hjälpen har jag av mina hundar…jag kommer ut i alla väder.
#8…Ååhh..vill ha hund jag med…Måste bli av med hundrädslan först bara, då får jag vilken hund jag vill säger min sambo…**undrar varför. Vill inte HAN umgås med mig? hmmm** Jag tror ju det är jättebra, för som du säger måste man ut i alla väder oxo..
Men allra först måste jag acceptera att det är så här och envis som jag är så har jag såååå svårt för just det. Men det är ett måste jag måste acceptera..**weard d blev då**
Utan humor vore det kört sen start….
#6…Kollade det där, intressant. Har du själv provat? Vad tycker du isåfall, funkar det??

Ja, att acceptera är nog det svåra, det hänger ju mycket ihop med att man lätt blir depprimerad, man måste helt enkelt acceptera att man är sjuk, våga säga nej och våga vara stark, att kunna be om hjälp, att berätta för de man lever med om man har en bra eller dålig dag. Hitta sitt sätt att vila, mitt sätt är sjukgymnast, akupunktur och mys med barnen.
Ibland kan man känna att den man lever med inte ska behöva höra allt gnäll, osv, men då kan man vända sig till VC för att få träffa någn att prata med, gråta hos och släppa ut all frustration…..
Det är ju inte bara vi med fibro som lider, omgivningen lider också, att höra oss, se oss och försöka förstå oss när vi har ont… Ingen som inte har en konstan värk kan förstå det minsta hur det är,,, även om de säger : Jag förstår att du har ont men,,, Nej de kan inte förstå eller sätta sig in före de själva har konstant smärta. Därför måste även vi har förståelse för omgivningen att de faktiskt inte vet, och vi kan inte bli arga på de för det.
Hoppas verkligen du hittar en väg fram i livet, för att det ibland känns som att det borde vara bättre att det tar slut så finns det mycket mer i livet, men vi måste också tillåta oss att ha en deppig period för att kunna bli glada gen,
Lite långt men hoppas ni orkade läsa =)

Det där med att omgivningen ska slippa gnäll, har jag löst genom att vara med i en låst mailinglista på yahoo. Jag har en själv också, som heter Hur mår du, eller vark@yahoogroups.com. På Hur mår du skickar jag ut mycket information via nyhetsbrev och även annars. Men det viktiga är att när man gnäller, finns det alltid någon, som skickar en tröstekram. Listorna är låsta, så det är bara medlemmar som kan läsa oc h skriva. Jag har varit med på dessa listor sedan mars 2003 och startade Hur mår du? i augusti samma år.
Detta med låsta mailinglistor känns bra och är ett komplement till ett öppet forum. Om någon vill veta mer om detta är det bara att maila mej på spottymamma-medlem@yahoo.se, så svarar jag gärna. Jag är medlem i 2 fibromyalgilistor och administrerar Hur mår du, som inte bara handlar om fibromyalgi, utan även om läkemedel och andra sjukdomar plus lite samhällsinformation. Hur mår du? är ett komplement till de andra listorna jag är medlem i. Det är bara att höra av sig, så lämnar jag adresserna till de olika listorna och talar om hur man gör för att bli medlem.
Ett öppet forum, som detta är jättebra, men tyvärr måste man vara lite försiktig, eftersom vem som helst kan läsa vad man skriver och utnyttja det. Därför är det bra att komplettera med låsta mailinglistor.
Mettan
#10…TACK!! Det där var riktigt bra skrivet!!
#11…Mailar dig….

12…..skriv åt mig med. *flinar glatt*

#9 Ja jag har användning av Mindfulness. Kom i kontakt med det genom min läkare på vuxenpsyk. Det är jättebra tycker jag.
Köpte en bok där det följde med en cd.
Så jag kan rekommendera detta.
Ha en bra dag! Mongu.

Värken lär du dig så småningom att leva med,det är värre med tröttheten./Susann

*15…..Jag håller på dig jadåååå. Orkeslösheten är mycke värre. Att man måste tvinga sig till allt. Jag har energi på förmiddagar men sen så försvinner den som en avlöning……
#16…å den försvinner snabbt i regel…
Jo trött,seg orkeslös….finns nog inge värre…vill så men orkar inte…
kram på er raringar…allihoppppa

*17…..eeehhhhhh raring ???? det va som …..*flinar sött*
#18…**att hon inte fattar att jag ljuger…hahahahhahahahaha**
#14…Ok…En bok med cd..var köpte du det?? På mindfulnes hemsida fanns ju bara massa cd…
Ska nog köpa det, detta verkar RIKTIGT intressant…Borde du göra en egen tråd om 

För att orka med all värk har jag olika sätt för att lösa det. Jag mediterar ibland med hjälp av olika inlästa metoder eller bara med stilla musik. Tidigare använde jag mig av självhypnos och avslappning. Ibland läser jag, tar naturbilder med kameran, handarbetar med mera, för att distrahera bort smärtan. Sedan får jag inte glömma alla smärtstillande medicinerna jag har.
Det jag tror man får göra då man får något som gör att man ska leva med hela livet, är att hitta det som är bäst för en själv. Det som är bra för mig är inte alls säkert bra för dig. Det är bra att fråga andra om råd, för då får man olika verktyg att prova. Sedan är det tillåtet att tycka synd om sig själv en period, för att sedan komma igen.
Mindfulnes har jag inte testat full ut, men jag funderar på att göra det. Det verkar vara mycket intressant.

# 20 Jag skickar dig ett pm med var jag köpt min bok med cd.
Ha en bra dag! Mongu.
#20… Hääärligt, tack o tack…