Pinsam fråga, men....
Nu tänker jag fråga er nåt pinsamt, som man inte gärna pratar om…Men som kanske fler undrar över…
.
Det gäller kisseriet..
.
Känner ni fibrisar av att ni har svårare att "hålla tätt"?? Det vill skvätta i tid och otid?? Som inkontinens….??
Sånt känner jag av, och värre blir det då jag har mer värk och är mer trött…
Eller är det bara åldern????

Pinsamt eller inte så är det ju ett problem med att inte kunna hålla riktigt tätt…..Jodå jag är också drabbad av det. Tror inte att det har med åldern och göra faktiskt….så gamla är vi väl inte. Även om inkontinens kan dyka upp i ganska tidig ålder men jag kopplar ihop det med FMS….
Har inte kollat på listan symtom om kisseriet finns med……

• Täta toalettbesök, liknar inkontinens
Jodå det finns på listan över symtom som du ser ovan…….
Själv har jag varit förskonat för sådana problem, men jag har hört om några fibrisar som fått detta problem efter dom innsjuknade med fibroen. Om det har en sammanhang är kanske svår att veta, men jag skulle gissa på att vi får muskelproblem även på dom musklerna, några av oss? Om det blir värre när du även mår sämre så värkar det iaf riktig logisk.
Så gör knipövningar för att stärka musklerna, det kanske hjälper?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
"1.. DU…alltid DU…det känns tryggt 
Jag kopplar nog ihop det med fibro jag med…hade inte såna besvär tidigare…inte alls lika mycket och ofta iallafall..
Törs nte kolla listan mer…man har så mycke då

*3…..ja att köra *knipövningar* som tant Lanefelt lärde ut är nog inte alls dumt….
*4…Klart du ska läsa listan, det är lika bra och konfronteras med alla symtomen direkt så man vet vad det är man har. Först då kan du börja bearbeta och acceptera…..
#3 …Jag pratade om detta med gyn för någa veckor sen, fick göra såndär miktionsmätning i 2 dygn…såklart ska de nu ha semester så allt avstannade nu, ska dit i höst igen…Jag fck iallafall Inkontinensskydd kostnadsfritt från landsinget vilket är jättebra….
Men de visste inte heller om det har med fibron att göra eller är "vanlig" inkontinens…
Hjälp finns iallafall att få, så jag ville provocera fram denna tråd så att fler ska våga ta kontakt och söka hjälp..
#5 …kniiiiiip…javisst det är bra, men hjälper inte fullt ut…
Jag vet gumman, jag vet….känns bara så slutgiltigt att acceptera..
Men jag jobbar på det…

*7 Dutti kicka…..

Problemen som ni beskriver är lika mina, men jag har diskbråck mellan L5 och S1. Det fungerar inte med knipövningar för mig heller. Mina problem uppstod i och med att jag fick diskbråcket.
Jag säger inte att era problem beror på att ni har diskbråck, utan de liknar mina. En sköterska på sjukhuset frågade mig om jag hade fibro innan de fick röntgensvaret, så sjukvården verkar veta om att problemen finns om man har fibro.

Jo du här har du en till "fibro" som verkligen har problem med kisseriet,
Vet inte hur många gånger per dag o natt jag får springa på toa.
Använder Tena trosskydd måste för jag hinner inte alltid komma fram till toaletten. Visserligen är det bara ett trosskydd av papp men det håller o hjälper.
Det kom när jag fick min fibro för 17 år sedan så jag kopplar ihop det med fibron. Men alla får ju inte denna tråkiga biverkning.
Lycka´till Fibro känn dig inte ensam
Åh gud vad lycklig jag blir av att läsa detta!!
Trodde det bara var jag som sprang så ofta att jobbarkompisarna kallar mig kiss-Lisa 
glad midsommar föresten 
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"

*11…..Glad fortsättning på Midsommar på dig med…
Nejdå du är inte ensam om att ha dom här problemen. Motion får vi i alla fall *skrattar*….
#9…Hmmm…jag har ju ett litet diskbråck…men jag hr fått mer problem vartefter fibron kommit…ett samband kanske…
#10… Jamen duuu, visst är det frustrerande…gå ut ur toa o vända typ…Du vet väl att du kan få Tena kostnadsfritt???? Deär ju sviiiindyra o köpa själv…ett tips bara..
#11…Åååå va taskigt smeknamn…Du är verkligen INTE ensam, och enkel hjälp finns…fast det är så pinsamt att söka för, men såååå värt det ;)
#12..Inget ont som inte har nåt gott med sig…heter d ju :)

Jag blev opererad för inkontinens i februari 1995. Då fick jag veta att det var min astmamedicin som påverkade det hela.
Allting var jättebra efter OP men 1999 kom det tillbaka och det berodde på mina Normorix, som är en tablett mot högt blodtryck med urindrivande komponent. 1993 fick jag psytiothens plus en urindrivande tablett vid sidan om. Numera har jag Diovan UTAN den urindrivande komlponenten och tar bara urindrivande när det behövs, vilket inte är alltför ofta. Numera slipper jag springa på toa endast ett par gånger om dagen och ändå dricker jag mycket, speciellt om kvällar och nätter.
Här kommer några av de vanligaste symptomen, som jag har listat. och täta toalettbesök finns med i listan.
Mettan
----------------------------------------------------
-Vanliga symptom vid fibromyalgi
· Värk på många ställen, eller så flyttar den omkring
· Trötthet/kraftlöshet
· Sömnproblem- vaknar inte utvilad, många uppvaknanden
· Stelhetskänsla
· Närminnesstörningar
· Koncentrationssvårigheter, svårt att hitta orden
· Yrsel och/eller balansproblem
· Huvudvärk
· Irriterad, stora svängningar i humöret och kort stubin
· Mycket känslig för all stress, s k Psykisk stresskänslighet
· Domningar och/eller stickningar, främst i armar och ben,
men även andra ställen
· Problem med slemhinnor i ögon, näsa mun och gyn
· Svullnadskänsla i kroppen
· Känslig för lukter
· Känslig för ljud
· Feberkänsla, ibland kokande känsla i hela kroppen, men man
har ingen feber
· Ömsom kall/varm, svettningar och frusenhet
· Colon irritable-symptom, vilket innebär mag- och
tarmproblem
PDF skapad med pdfFactory demo version, registrera dig på www.jsk.nu
Fibromyalgi
Vanliga symptom - lista
· Täta toalettbesök, liknar inkontinens
· Rubbningar av hjärtrytmen och/eller andningssvårigheter,
som är tillfälliga
· Illamående
· Klåda på kroppen
· Vadkramper, speciellt nattetid (1 tsk salt i ett glas vatten,
vid sängdags hjälper)
· Ofrivilliga muskelryckningar
· Nedstämdhet, som är kopplad till hur intensiv värken är
· Dimsyn och svårigheter att fixera blicken
· Kalla fingrar och tår
· Infektionskänslighet och särskilt mot herpesvirus
· Diffusa hudreaktioner (inte hittat någon förklaring till vad
som menas)
Källan är Robert Olins bok "fibromyalgi", som utkom 2002 och skrevs i samarbete med Ulf Schenkmatis.
--------------------------------------------------
Rita har lagt ut samtliga filer här, men om Du inte hittar dem, maila mej på spottymamma-medlem@yahoo.se, så skickar jag dem. tyvärr går det inte att skicka alla filerna via yahoo eller spray, så använd gärna en annan e-postadress till Ditt svar. Hotmail går bra.

Vill bara tala om att numera behöver jag inte kolla upp var det finns en toalett. Jag klarar mej ganska många timmar. Dina besvär kan mycket väl bero på slapphet och då är en operation bästa utvägen.
Sjäv var jag de första patient, som läkaren opererade med bara lokalbedövning, så jag låg där och lyssnade på Vikingarna
och hostade när det behövdes, för att läkaren skulle se att det höll tätt. Det blev bara EN enda natt på lasarettet och sedan fick jag åka hem. Men inuti var det samma sak som vid den tidigare typen av operation, så jag fick inte bära mer än 2 kilo under 6 veckor. Jag handlade, och mina grannar och vår fastighetsskötare bar upp varorna till mej.
Jag mår fortfarande jättebra, så om du blir erbjuden operation, ta emot den med uppsträckta händer. Det hjälper verkligen.
Mettlan
#15.. Jättetack för att du berätta om operation och hur det går för dig nu!!!
Jo jag har sett att det står bland symtomen. Guuuud vad skönt att slippa "toa-mani"som jag kallar det…
Redan innan jag åker nånstans måste jag alltid kolla var det finns toaletter!!! Dubbelkolla att jag har ett gäng skydd med…Alltid vara rädd att inte hinna till toa eller att det läcker igenom…Alltid vara rädd för att hosta, nysa, skratta, bära nåt…
Gyn pratade hasigt om operation, vi ska ta upp det i höst igen då jag ska på vidare utredning…
Jag tänker absolut ta det om jag får frågan…
Jag gör nu kniiiiipövningar och blåsträning, men tyvärr ingen effekt…