Feldiagnostiserad?
Hej! Jag fick en whiplashskada i höstas och har efter det fått smärtor i kroppen, främst armar/händer/ben/fötter. Fick diagnosen fibro för några månader sedan. Har stadigt fått mer smärtor i fingrar och fotleder. På mornarna är jag svullen, ådrorna syns väl, på båda händer, mycket stel i fingrarna och smärta. Smärtan är i de övre fingerlederna. Framförallt höger fotled har smärtat kraftigt sista veckan, så att jag har problem med att gå. Viss värmeökning känns ibland, men ingen svullnad som jag kan se. Är det någon av er som har liknande smärtor eller kan jag vara feldiagnostiserad? Kanske är det RA? Proverna jag tog i våras visade inget, men är inte övertygad om min diagnos.
Hej nixu.
Jag är oxo ganska nydiagnostiserad med fibro. Känner som du av smärtor sådär som du, men får ingen direkt svullnad. Mitt lillfinger däremot ser ju inte kul ut, det är en aning svullen och har börjat böja sig i toppen!! Ser ut som en krok snart….jätteont i lederna oxo…
Det är så svårt med fibro, man får j så mycket symtomer som finns i andra sjukdomar oxo…Så jag undrar oxo om jag inte förutom fibro även har annat, typ RA eller artros eller nåt…
Jag ska följa den här tråden och se vad andra svarar dig, kanske blir även jag klokare…
Hej fibro, jag skrev till en läkare på en annan sajt som tyckte jag skulle röntga mina händer. Han var tveksam till min diagnos. Ska bara övertyga min läkare om att skriva en remiss…
Har någon kollat på ditt lillfinger? Svullnaden tyder på inflammation.
/Nina

Symtomen på Fibro är ju väldigt många och upplevs olika, vi drabbas ju olika också. Många har väldigt ont i sina fötter och kan knappt gå vissa dagar. Det är ju det som är det svåra med fibro att vi upplever det så olika och kan ha så olika symtom…Det jag tycker är värst med fibro är denna orkeslöshet…..
Har du bara problem från fingrar och fotleder?????
*1……jag har också som du i fingrarna men fått diagnosen Artros. Det har ju inget med Fibro och göra….
Jag har ont i underarmar och vader också, nästan som kramp. Det blir mycket masserande, tigerbalsam och TENS. Min stackars sambo får massera mig varje dag. Jag är så lyckligt lottad att han är så förstående. Jag är oerhört känslig utmed skelettet, precis som om det är benhinnan i vader/underarmar som smärtar. Jo,jag är sjukt trött och orkar inte göra mycket utan att bli helt utslagen. Bara att tänka och skriva här gör mig helt slut, så till nästa gång:
HA EN SÅ UNDERBARA MIDSOMMAR SOM MÖJLIGT!!!
Hälsningar Nina
#3..Ja jag vill mena det
…Alltså att det är så olika symtom…Och det känns ju som det dyker opp fler hela tiden oxo.. Och så tycker jag att vilka nya symtom man än får nu så skylls det på fibro…Som just fingrarna…det tror jag inte ett ögonblick har med fibron att göra, det är artros eller ra tror jag..
#4..Jaa..nog tycker ag det låter som fibro..men som sagt…du kan ju ha nåt annat OXO..tyvärr
Ha en härlig men regnig midsommar du med 

*5….ett tag var det till och med så illa att diagnosen Fibromyalgi togs till när man i själva verket inte visste vad pat led av…..
Eftersom hjärnan har blivit smärtöverkänslig och att den därför feltolkar signaler från kroppen:Det finns emellertid inget fel i det område på kroppen varifrån signalerna kommer. Smärtan sitter alltså inte där den känns!!…..
Därför gäller det ju att den läkare man går till KAN FMS
#6.. Men hur tusan får man tag på en sån läkare??? Var letar man??
Jag skulle verkligen vilja prata med en KUNNIG FMS-läkare…

Jag tog reda på det genom att gå till chefen på den VC jag var listad på. Om det inte hade funnits någon så hade jag bett om en remiss till någon smärtklinik….nu hade jag tur att det fanns en
#8…turgumma…
Jag kanske ska avvakta då…ska ju på smärtenheten i höst och vara med i EPM…

*9 ja då kan du vänta tycker jag. Det är så himla viktigt att läkarna förstår. Den förra jag hade var inte riktigt navlad, det var den jag anmälde…..Han var verkligen inne på att man var en *sveda värk och brännkärring*……
Vad är EPM 
#10.. "Enheten för Psykosomatisk Medicin"
Målsättningen är att Du skall få en bra och begriplig utredning med diagnos, förslag till åtgärder och behandling.
Man går där under ett antal veckor, enskilt och i grupp. Det är ett team av läkare, sjukgymnast, terapeut, reumatolog (tror jag det var)…Jag ser verkligen fram emot att gå det här.

*11 vilken höjdare det måste vara att få gå där. Du blir ju alltså genomgången från knopp till tå…..
#12..Japp, det hoppas jag. Får man hela paketet kollat och beroende på vad som hittas, hoppas jag på att få "verktygen" att lära mig göra det bästa av tillvaron…