Sjukbidrag - arbete ????
Jag var på läkarbesök idag, min årliga kontroll för blodtrycket. Men som vanligt talade vi mest om min Fibro. Jag har haft sjukersättning heltid i 3 1/2 år, och försäkringskassan har aldrig hört av sig, min ersättning är inte tidsbegränsad.
Nu sa läkaren att försäkringskassan kan riva upp beslutet när som helst egentligen trots att det inte är tidsbegränsat. Jag blev såklart både rädd och orolig. Hur ska jag kunna gå och jobba som jämt ändå är sjukskriven ?
Har någon varit med om att ett sån´t här beslut rivits upp ? Och vad har i så fall hänt med dig då ? Jag menar med jobb.
Enligt försäkringskassan kommer inte beslut om ej tidsbegränsad sjukersättning att rivas upp. Men man vet ju aldrig hur det kan bli i framtiden.
Händer det mig så får jag gå till socialen, jag fixar inte ett arbete.
Sara
#1 Ja, många socialfall kommer det att bli.
"1 Glömde tacka dig för inlägget, tala om att vara tankspridd. Jag har nog trott att nya reglerna gäller alla.

Enligt de nya reglerna så tar mina sjukskrivningsdagar slut någon gång i november -09 och jag har precis fått påbörjad behandling med laser och ultraljud samt ett mkt lätt träningsschema. Så nu är det tydligen så att jag ska skrivas in å det snaraste på arbetsförmedlingen så att jag ska hinna arbetsträna mm innan dessa dagar är "slut" Hade ett jätteskov förra veckan som gjorde mig helt sängliggandes och sömnlös i flera dagar och jag har fortfarande ej hämtat mig, så man kan ju stilla undra VEM i hela friden som vill/kan anställa en sån som mig…?
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
"4 Min ersättning är inte tidsbegränsad, men skulle den rivas upp och jag tvingas ut på arbetsmarknaden säger jag lika som du, VEM vill ha en så´n som mig ? Jag är ju ändå sjukskriven hela tiden, nästan.
//kajsa-kavat

Det var en läkare som skrämde mig från vettet också. Hon sa att såna som jag skulle vara tvugna att gå till socialen efter att vi tvingats sälja allt vi ägde. För det visste hon. Denna läkare visste inte ens vad jag hade för form av sjukersättning, ändå uttalade hon sig.
Det är inte alls läkarens roll att spekulera i försäkringskassans åtgärder. För det är ren spekulation. Enligt min handläggare på försäkringskassan hade denna läkare helt fel. Det är olika bedömningsregler beroende på hur länge sjukperioden pågått och beroende på diagnos så klart. Även historiken spelar in.
Försök att tala med någon som har det här som arbete och som är mera insatt i reglerna än en läkare.
Men rädd blir man!
>>>Malum domesticum<<<
Jag har aldrig hört att dom skulle börja att riva upp ersättningen för människor som haft förtidspension i många år,är det verkligen så.
Kan förstå om dom stoppar personer som har fuskat och är fullt friska och jobbar svart .
~ mayolica ~
Fk omprövar ibland. Enligt de nya reglerna (från 20080701) ska det tydligen ske vart 3e år vid permanent sjukersättning. Vad jag fattat så kommer de som har permanent ersättning enligt de gamla reglerna inte att omprövas. Ring till din handläggare, eller ring växeln och fråga vart du ska vända dej för att få veta vad som gäller just dej.

Tidsbegränsad sjukersättning är helt borttagen from de nya reglerna. De som redan har tidsbegränsad sjukersättning får naturligtvis behålla den sjukperioden ut men sedan är det nog kört. Då är det endera rehabiliterin eller perament sjukersättning som man måste omprövas för. Fick iaf de beskedet av FK på mitt senaste avstämningemöte då jag tog upp frågan efter som en av mina nära vänner är i just den sitsen.
//Suss

Jag har precis fått en ny period med tidsbegränsad sjukersättning - from 2009 04 01 - 2010 09 30. Den 1 oktober är jag frisk enligt FK.
När jag frågade om jag kunde söka permanent sjukersättning efter det datum fick jag svaret att en frisk människa inte kan få sjukersättning - den är till för de sjuka.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

#10 vilken tur du har!
>>>Malum domesticum<<<

Så här lyder informationen på Försäkringskassans hemsida ang tidsbegränsad sjukersättning.
Fråga: tidsbegränsad sjukersättning
Svar: Den tidsbegränsade sjukersättningen upphörde som ersättningsform från den 1 juli 2008. Om man redan har tidsbegränsad sjukersättning behåller man sin ersättning resten av den period som beslutet gäller. Om arbetsförmågan fortfarande är nedsatt när perioden tar slut, finns det övergångsregler som innebär att man, efter ansökan, kan få tidsbegränsad sjukersättning i ytterligare maximalt 18 månader dock längst till och med december 2012. Du kan prova på att arbeta eller studera under tiden.
//Suss
#12 Fast det gäller väl inte förtidspension? Förlåt en virrig och trött människa nu på morgonen.
Jag har pension sedan slutet av 90-talet, så jag hoppas verkligen att detta inte gäller mig och andra i samma sits
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Om man har förtidspension så är den väl inte tidsbegränsad?
Alla som hade det som tidigare kallades förtidspension eller sjukpension får givetvis behålla den. Idag heter det ej tidbegränsad sjukersättning och numera får man också prova att komma tillbaka till arbetslivet utan att riskera att förlora sin ersättning, "tror" att man får tjäna upp till 40.000:- per år.
//Suss
Tack, Var lite orolig där.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

# 12
Jag fick till min stora förvåning en ny tidsbegränsad period fr o m den 1 juli 2008. Den skulle ha blivit permanent men läkaren hade skrivit ett ord fel i intyget så jag fick en tidsbegränsad istället. -Men du får permanent efter den i alla fall, sa min handläggare!
>>>Malum domesticum<<<
Jag blev "utslängd" från FK med motiveringen att jag kunde jobba 100% *vojne vojne* Jag frågade vad dem tycker jag skulle göra nu och dem svarade att jag får väl gå till Arbetsförmedlingen, så det gjorde jag. Jag gick dit och förklarade preci min situation och blev inskriven på rehab avdelningen. Lite trevligare än att gå på soc, och AF e vana vid detta laget. Ett litet alt bara. Lycka till!
Nina
Visst är det bra att det finns möjlighet till rehablitering,men ibland går det till överdrift med resurser till att tvinga ut folk som är sjuka istället för att se till att friska ungdomar har något att göra på dagarna i första hand.
~ mayolica ~
Nora kommun går back så det dånar om det (12milj) nu när alla som blivit av med sjukkassa går till soc..Undrar vad politikerna tänker med
Stod om det i tidningen idag!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag e själv så knäckt över min situation….. Vi är bara statistik, inget annat. Pengarna kommer ju från samma kassa i slutändan ändå…..
Jag hade tidbegr.sjuk peng. Prövades om och konstaterade att jag kunde jobba 25% (10tim/v) efter utredning på arbetslivsresurs där man fick praktisera och göra tester, b.la vilket yrke man skulle välja.
Och jag fick gå ner till 75% sjukers. och 25% faller bort genom att det är för lite att stämpla upp enligt facket. Men har fått något mer i bostadsbidrag-tillägg.Och mindre afa.
Och jag beräknas som arbetsför. Arbetfömedlingen har inget jobb eller praktik, inte ens på samhall.
Så här har jag gått i ca 1 år. Finns inget att göra mer än att försöka lyssna av i fall det finns någon som kan ge mig plats.. inte lätt när man har friska att tillgå.
Så är det för mig.. ha det så gott :0)

Usch nu fick ja ont i magen. Det här är nått som oroar mig nått enormt. Jag kommer aldrig bli godkänd för sjukbidrag och jag klarade knappt av skolan, hoppas på att få komma in på komvux till hösten men det är inte stor chans. Vad ska jag annars göra då? Fick sluta mitt extra jobb på en hamburgekedja då jag inte klarade av att jobba dom kortaste passen (4 timmar) fy vad framtiden skrämer mig.

# 21
Det kommer väl att bli något liknande för mig 25% alltså. Det är ju så dumt. Hur många vil anställa någon på 25% som dessutom är sjuk.
Som du skriver, man byter bidrag mot bidrag.
>>>Malum domesticum<<<
Jag känner inte till att det hänt än, men om Försäkringskassan vill sätta någon tillbaka i jobb så kräver de inte 100% av någon som varit sjukskriven en längre tid. Man får till en början arbetsträna. Har man inget jobb så ordnar ett ny start jobb fram. dvs något lättare jobb som tex. sy-verkstad eller dyl. Det kan kanske vara skönt att veta. För det första får man lära sig att ta sig till ett arbete först.
Jag har nyligen kommit upp i 50%, försäkringskassan vill ge mig ytterligare 1-1,5 år att komma upp i heltid. Något jag sagt att jag inte kan lova, men jag lovar att försöka om jag får tid på mig.
Alma
Ja du vad säger man… Själv har jag fram till April på mig att bli 100% frisk… Intressant… Haft helt sjukbidrag sen 2002… Sen har dom sagt att jag får vända mig till soc… Inte konstigt att mitt län har mest minskade sjukskrivningar i landet enligt dagstidningen idag… Nästa sida stod det om ökade socialbidragstagare, undra vad det beror på?…hmmmm
Har dock börjat studera ett ämne på distans 25% - Näringslära… I förhoppningar att kunna hitta ytterliga knep att förbättra hälsan, efter det ska jag läsa medicinsk grundkurs…
Vad mer kan man göra…
Jag kan inte annat än be om mirakler… Men även dom heligaste helgon gick med ständig värk och krämpor…
Bodil