Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2798 ggr
Crowone
0

Har jag fibromyalgi??

Hejsan!!

Är en tjej på 40+ som har jätteproblem med min stackars kropp.

Korsyggsvärken har blivit sämre och sämre med åren. Gick hos kiropraktor som fixar det för tillfället men det kommer alltid tillbaka. Det har kvittat om jag tränat eller inte, samma elände jämt.

Symtomen är exakt som hos en med "Breschtews" (stavning?), men läkarna säger inget om att det var nåt skumt med röntgenbilderna.

För några år sen fick jag domningar i vänster arm (konstant), och ilningar som gick ända ner i benen när jag böjde nacken framåt. Magnetröntgen gjordes och den visade på svullnader i vävnaden som tryckte på nerven i nacken.

Fick inga som helst svar på varför jag har svullnader som aldrig går bort.  !?!?

När jag började ett nytt jobb med plock på ett lager vid årsskiftet blev jag kraftigt sämre, och nu var det i högra armen. Den bara tvärdog!! Ingen känsel, värkte nåt kopiöst och nätterna var ett helvete.Kunde inte ens stänga handen på morgonen.

Blev av med jobbet (tack som f-n), fick ny magnetröntgen och medicinen diklofenak som är smärtstillande och inflammationsdämpande. Vid röntgentillfället hade armen blivit mkt bättre, och därav visade den inget nytt under solen.

Nu har jag efter ett par månader fått mer o mer ont, medicinen hjälper dåligt och nu till min fråga…..

Jag har fått ömma ställen på kroppen lite varstans. Det känns som blåmärken ungefär. Det flyttar sig och ibland bara skriker jag om min pojkvän kommer åt nåt ömt ställe. Mina muskler bränner om jag sitter vid datorn för länge men så har jag alltid varit vid statisk rörelse.

Är detta tecken på fibromyalgi?? Blåmärksöm, svullnader i kroppen som inte försvinner och brännande muskler??

Läkaren på vårdcentralen jag hade sist borde brännmärkas!! Men ska inte gå in på det här och nu…..

Hoppas på givande svar!!  Mvh Crowone

Rita-S
0

Hm, det kan va Dercums med , jag tänker på detta med at det känns som du har blåmärken överallt och svullnader som inte försvinner?
Men visst kan det även va Fibro. Eller båda, jag vet nog med folk som faktisk har båda. Som om inte det ena räckte..
Jag tycker iaf du skal få kollat upp detta ordentlig.

Och välkommen till sajten glömde jag nästan säga!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

alphinna
0

Jag håller med *1…. Det här måste du kolla upp så att du kan få hjälp. Man kan få en svullnadskänsla utan att det för den skull är svullet, brännande smärta osv om man har FMS……

Försök och få till en tid hos läkare som du har förtroende för …..och Välkommen önskar jag med

Crowone
0

Tack för ert välkomnande!!   Glad

Men vad är FMS?? förkortning på fibromyalgi eller?Dercum ska jag kolla vad det är för nåt på nätet.

Det är inte det att jag känner mig så svullen men röntgen visar att det finns inne i kroppen (skumt). Detta finns även runt/inuti ? bihålorna oxå, så jag har problem där med.  Har märkt att om det kommer mer ont i korsryggen och konstiga domningar, så är även näsan mer svullen. Går på starkaste kortisonsprayen redan.

Jag var ju hos läkaren för ca 2 månader sen och han som varit så trevlig och menat att "Det här ska vi gå till botten med"……var som förbytt. Helt plötsligt ville han inte hjälpa mig med nånting. Det var som om hans "kvot" för dagen var slut och han ville inte skicka mig vidare.    Dumma läkare!!!

I alla fall….läkaren skulle skicka mig vidare till Spenshult som är duktiga på ryggar, fibromyalgi och reumatism. För det krävde jag.

Idag ringde jag för det var så konstigt att det inte kommit nåt brev om en tid…….så visade det sig att han STRUNTAT i att göra remissen!!!   Jag blev sååååå lessen och förtvivlad att jag först blev arg som ett bi och sen grät jag.

Tjejen jag pratade med förstod mig sa hon, men va 17……två månaders väntan förgäves ju.

Så nu fick jag en ny tid imorgon halv elva hos en annan läkare på samma vårdcentral. Nu ska jag kräva minst 2 besök hos kiropraktorn och att de skickar mig vidare för att jag ska få nån slags diagnos.

PLEASE HÅLL TUMMARNA!!! Kram från Crowone

fibro
0

Jag håller tummar och tår Flört

alphinna
0

Det är förkortning på Fibromyalgi…..Jadu en del läkare blir man inte riktigt klok på. Bra att du sätter ner foten och talar om vad du vill ha. Hoppas nu att den här läkaren ska ha större kunskap och empati än den tidigare. Håller alla tummar och tår, ber hundarna hålla klorna också för dig så att det går bra imorgon och att du blir bemött på ett acceptabelt sätt och får den förståelse som du faktiskt förtjänar…..

Lycka till och hör av dig sen……

Crowone
0

Hahahaha!!!  Ni e för roliga!!!  Hålla både tummar och tår…….skulle jag allt velat se, Hihi!!!       TACK!!! och KRAM!

Rita-S
0

jag har en artikel om Dercums här på forumet, då många med Dercums felaktig först får diagnos Fibromyalgi, eller andra vägen om, det är mycket som är gemensamt mellan dessa två :)

Om läkaren fortsätter strunta i din remis kan du faktisk göra en själv med.
Du har rätt att skriva egenremiss.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

alphinna
0

*6…….*klättrar upp på skrivbordet såååååå……knyter tummarna i händerna…..sen upp med tårna…a men va sjutton då, sträckte visst en muskel aja *shit happends* sen in med tårna i munnen……eeeehhhhh har ju en fot kvar….???? äsch eftersom jag är så pratglad så får jag rum med en fot till nu såååååååå…..håller jag tummar och tår ser du det???

Skrattande

Crowone
0

*GAPFLABBAR FÖR FULLT*  Skrattande

mongu
0

#3 Men remitterar verkligen din VC till kiropraktor? Det är jag undrande över för det är inget som jag hört talas om tidigare att man kan få remiss till.

Utan det brukar va sånt man får fixa till själv och betala hela kostnaden själv med.

Hoppas du får bra bemötande av läkaren du ska till.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Crowone
0

Jodå!!  Just min vårdcentral har detta. Det var därför jag valde just denna från början.  Sen vet jag inte hur mkt billigare det kan bli för mig, men det återstår att se imorgon. =)

#7 Rita-S.

Kollade dercums men känner att den har fler olikheter än med fibromyalgi. Men däremot är bechterews (rätt stavat nu) oxå en sån sjukdom som ibland förväxlas med fibromyalgi.

Nu ska "särringen" sova….  Godnatt allihop!!!  och tack för lite skratt som fick min dag att sluta med ett leende ist för gråt.

Jag lovar skriva imorgon igen om hur det gått hos fajjbojj dokdojjn.

alphinna
0

*11………härligt och höra att gråten ersattes med ett leende…..man mår så mycket bättre då, lycka till……

Rita-S
0

#10 nu vet jag ju inte hur det är med Sverige, men i Norge kan man iaf få remis om så till akupunktur, men man får betala hela summan för behandling själv på fysioterapi, kiropraktor, akupunktur o så och högkostnadskortet gjälls inte på det. Jag fick dock betala den vanliga summan för kommunal fysioterapeut och kiropraktor på typ 150 kr per behandling så det var ju inte så att man blev totalruinerad för en behandling.

fibro
0

#7  ..mm..dercum är väldigt likt fibro..det påpekade jag för min läkare, tycker nästan jag har symtom som mer lutar åt dercum. Men hon bara flina och fråga " Vad är dercum"? Jag kastade åt henne en bunt papper jag skrivit ut från Reumatikerförbundets hemsida. Det skulle hon läsa på till nästa besök…får se om hon gjort det.

Så i sin egen okunskap gav hon mig diagnosen fibro. Jag är nästan 100 på att jag har en släng av båda, bad om remiss till reumatolog, vilket oxo min sjukgymnast tyckte jag borde få, men icke…hon har bestämt sig--det är fibro och det behöver ingen annan än hon konstatera. Punkt slut. Så jag tror jag går med mer än bara fibro…

Så jag pratade med reumatolog mottagningen här, men se egenremiss, det tar de INTE emot, det ska komma från läkare…

Så egenremiss funkar inte överallt tydligen och hur gör man då när man verkligen vill komma till reumatolog??

mongu
0

Akupunktur kan ofta sjukgymnaster ge. Då går det på högkostnadskortet.

Däremot får man vad jag vet inte kiropraktor eller naprapatbehandlingar med hjälp av remiss utan man får söka sig den hjälp själv.

Sen kan det va olika vad man har för läkare om h*n är med på noterna om andra behandlingar.

Vet inte vad en kiropraktor tar för behandlingar men för att antal år sen så sökte jag naprapat o då kostade besöket ca 400 kr. Det är nog 6 - 7 år sen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Crowone
0

Jahapp!!  Då var jag hemma igen efter läkarbesöket.

Rapport kommer här…..om ni nu klarar av att bända upp alla knutar och dylikt som uppkommit efter att ha hållt alla tummar och tår i alla möjliga konstiga riktningar, Hahahaha!!!

Jag fick en läkare som tog en hel timme på sig för min skull. (hoppla!).

Han förklarade hur illa det kan bli med kiropraktik. Inte så sällan man blir skadad av behandlingarna.  Så det "hoppade jag av".

Däremot sa han att jag har symptomen på fibro. Och nu har vi kommit överens att jag ska börja träna ryggmusklerna hos sjukgymnasten.

Först berättade jag att jag inte var bättre i ryggen ens då jag toktränade som värst för några år sen (tränar aldrig idag), men han förklarade att det hjälper inte ryggmusklerna ett skvatt om man inte kör just ryggträning……och jag kan köpa hans argument till viss del då jag vet att den träning jag gjorde då inte hjälpte min rygg. (cykling mest).

Jag ska strunta i smärtan nu när jag tränar enl honom. Jag tyckte det lät konstigt för jag har alltid hört att man inte ska pressa på om man känner smärta, men, men……  Klart att jag ska testa.

Jag måste ju sluta röka oxå för att få bättre cirkulation i kroppen…..hej å hå!! Jag vill ju sluta men har hitills inte fått den där "djävlar-anamma-känslan", men samtidigt vet jag ju att jag inte blir bättre av att sitta på min arbetslösa rumpa och bara låta tiden gå med kaffekopp i ena handen och cigg i andra.

Denna läkaren var så rolig för han sa att det mest ultimata för mig (på skämt) vore att skicka mig på ett års tokträning för ryggen i Amsterdam, Hahaha!  Med det menade han att jag skulle ta anabola och röka brajj. Anabola som hjälper muskelbygget och brajjet skulle få mig att slappna av mellan passen för återhämtningens skull. *ASG* Han fick mig verkligen att gapflabba……Jag förstår ju tanken men samtidigt såååå skrattretande att säga så till en som aldrig i hela sitt liv testat droger av någon som helst sort (förutom smärtstillare, alkohol och tobak då).

Så nu ska "särringen" sätta igång med träning minst 2 ggr i veckan för att bli starkare.

Vad tror ni om detta mina vänner??

Kram från Crowone

alphinna
0

*16…..Kravlar ner från skrivbordet, och trasslar ut tummar och tår såååååå och börjar läsa. Du får vänta lite med svar tills jag har läst färdigt. Du kan gå och fixa en balja kaffe så länge *flin*

Roligt och höra att du fick en läkare där kemin stämde mellan er. Självklart ska du träna och känna hur det känns. Vi reagerar ju olika på träning, en del kan cykla utan att få ont och en del inte, så det gäller och pröva sig fram. Men det jag har fått lära mig ang träning och det är att får man ont av något så ska man inte fortsätta pressa…..Att du skulle strunta i smärtan vid träning låter för mig helt galet och helt emot vad som sägs. Det är min högst personliga åsikt,

Har du fått någon tid för uppföljning????…..Testa dig fram och se vad som fungerar……

kram från en Täring till en annan……

Rita-S
0

Just det där med att ge sig om kroppen säger till med smärta tror jag nog gjäller "friska" folk som inte har muskelbesvär och som inte skal överdriva så dom får muskelskader. Om jag skulle lyda det själv skulle jag inte ens dricka vatten eller gå på toaletten vissa dagar exempelvis.
Men jag tycker det låter vettigt, men va fortfarande lite försiktig. även om man självklart kan prässa sig lite med fibron, så finns det ju fortfarande en gräns för hur mycket man orkar prässa, du får ta det lite lugnt om du känner det blir för mycket :)
Och bra du fick en läkare som du hadde roligt tilsammans med under din undersökning. Kjedja honom fast nu!

fibro
0

JAH!  äntliiigen får jag släppa det krampaktiga taget om tummar o tår….och titta, titta nu kommer t.o.m färgen tillbaka på dem Skrattande

Jättebra att du fick en läkare som kan allvar OCH humor..

Jag har då blivit avrådd att träna så det gör ont, men nuförtiden ska ju alla hålla på och idiotträna sig medvetslösa…nån konstig trend tror  jag, för inte kan det vara nyttigt….Lagom är bäst tror jag på.

Jag har oxo det där problemet med röka asså…men nu blossar jag bara hysteriskt när alphinna varit igång…*tjii fick hon hahaha*..

Så vi får sluta blossa tillsammans Flört.

Ha det bra nu..

Crowone
0

Jepp…kaffet fixat, hehe!! Vojne vojne, hur ska du få dina fingara å tår att bli raka igen????  kaffet hjälper säkert räta ut dom, hahaha!!

Vi kom överens om att ses till hösten (senast) igen.  Ja, jag tyckte ju oxå det lät lustigt med att ignorera smärtan. Men han hävdade att det aldrig är "farligt" att få ont i musklerna.  Tja, vad ska man tro?

Han menade att jag hade 2 val….. Antingen lägga mig ner på soffan och ge upp eller att ta tag i eländet och träna upp skiten. Och jag vill ju så gärna ta tag i det här. Så som man mår nu är ju ingen höjdare precis.

Jag måste nog helt enkelt bara "gilla läget" och planera in min vardag efter träningar.  Det var ju så jag gjorde förr när jag var så dutti sååå med träning, fniss!

Varför i jösse namn började jag röka igen för?????

Bara Dumt dumt dumt!

alphinna
0

18……Jag är ute efter styrketräning nu, men jag får nog ge mig lite där faktiskt….( *suck* hehe) Var ute på Fibromyalgiföreningens sida och läste om träning och här kommer länken ifall någon vill kolla….Man kan nog träna en hel del……Jag har ju hundar så jag är ute och går väldigt mycket…….

http://www.fibromyalgi.se/1/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1/188&group=art_art_grp-s1/1

Crowone
0

Tackar och niger för den sidan!!!  Kändes bra att läsa detta i nuläget.

Sparat den, så jag kan kolla då o då.

Kramis från Crowone som nu ska göra litta nytta i huset och krama min dotter som precis kom hem från skolavslutningen med mvg i både teckning och engelska.  =D

alphinna
0

*19 och 20….sällar mig till di däringa Täringarna ang röka….ska ni me på en rökpaus???? *tänder cigg och stoppar in 3 st för och va på den säkra sidan att få i mig så mycket som möjligt *host harkel*……Jahaja nu har en fått tji också *surar*….men lugn tanten bara lugn, det är inte kväller än….*flinar brett så löständerna glappar*

mongu
0

Ang. träning så kan och ska man nog pressa sig lite över gränsen. För att sen kunna utöka lite mera efterhand. Fast samtidigt så får man ju inte från en dag till en annan börja träna stenhårt.

Sunt förnuft som med allt annat.

Ha en bra dag! Mongu.

fibro
0

Jag ska få börja träna med maskinerna på sjukgymmet snart…ska bli kul att prova, har aldrig kört sånadära apparater…

Crowone
0

Fibro, Hoppas du gillar läget med skrot bättre än jag. En del blir alldeles till sig över "maskinträning"……..jag fattar inte ett smack!

För min del kommer det vara presiiiic så där tråkigt som med samhällskunskapen i skolan med en gammal möglig stofil till lärare.

Okej…..I'll go hang my self!!!

Nåja! Pms:et har talat……snart mer positiv, Hehe!  Flört

fibro
0

#26..  Rynkar på näsan  Okiii…what have I ever done to you….Rynkar på näsan

……hoppas du mår bättre snaaaaaart…Flört

alphinna
0

*26…..Jag testade maskinhopplat men jag fick så förbenat ont av det så det fick vara för min del….

Hallåååååå här nu alltså….du får väl vänta med och hänga dig tills du har testat hopplat för jösse namn….*flinar* istället för en gammal stofil så kan det ju va en ursnygg instruktör där som springer omkring och visar tvättbrädan……aja inte för att hopplat kanske blir roligare men va fasiken…utsikten blir ju bättre……….

Skrattande

Crowone
0

Jepp, det SKA göra ont enligt min nye…hrmm…."trevlige" läkare. En läkare som kört träning själv på elitnivå. Snacka om att man kommer ha krav på sig.

Låter ju fantastiskt kul, eller huuuur????   *ASG*

Pms:et lugnat sig nu, tack å lov! Hihi!!

Ska bli spännande och se hur dj-a ont jag kommer få av den här träningen. Men först ska ju sjukgymnasten höra av sig, och det har de inte gjort än.

Sen måste, måste, måste jag lägga ner rökningen……det är bara ett skit att va beroende av nåt så där. Har ju lagt av tidigare och det var jättesvårt för jag hade inte haft en rökfri dag på drygt 20 år den gången. Jag slutade år 2000 och var rökfri tills för 2 år sen, så jag vet att mkt av orklösheten jag har nu kommer bli mkt bättre bara jag slutar med eländet.

Så vad sägs tjejer?? Vågar ni som röker sluta röka med mig efter midsommar??   Mo Ha Ha!!

fibro
0

#29 …guuuu så sköööönt, hon e lugn för denna månad…Flört.

Jag är lite skeptsk till att jag kommer palla "skrotgympan", men det ska bli kul att prova iallafall…

Skrikandes Jag vill, jag vill, jag vill, jag vill vara med o fimpa röken!!!!!Skrikandes 

Hur gör vi???? Ska vi öppna en "FIMPA"- tråd kanske???? Det här ser jag fram emot, mycket bra initiativ…

alphinna
0

*29…….*suckar glatt och kryper fram ur garderoben, tanten är lugn ett tag nu*……

Bara och testa skroten så ser du….fasiken du kanske blir rena atleten ju.

VAAAAAAAAA?????? sluta röka??? hur i jösse namn ska det gå till då *skakar förvirrat på skallen* ni menar inte det va? *blink* eeeehhhhh jahaaaa……..*släpar mig ut förtvivlad, va fasen ska en göra det också nu*----------------->

fibro
0

#31… äääeehhh sluta sjåpa sig nu, det kommer gå såååå bra ska hon se…. *här kommer behövas myyyyyycke pepping*

Bestäm datum bara så köööör vi Glad

alphinna
0

*32…..Ja men herregud, ni fattar inte vad ni drar igång ju *suckar desperat och stoppar in 5 cigg i truten och DRAR*……Mina stackars hundars liv kan ju bli i fara….*ser chockad ut*. för och inte prata om dom små fina sommarflugorna *ser ännu mer chockad ut*…kommer ju och jaga livet ur dom små liven….eeeehhhhhh va???? jaha sluta sjåpa sig var det…..*suckar djupt och drar till köket i ett försök att stoppa in 5 cigg till i truten*…….

Skrattande

fibro
0

#33… hahahaha…hundarna kommer att äääälska sin matte ääääännu mer när hon får bättre kondis, ja flugorna, dem får du gärna jaga bäst du orkar, slå ihjäl dem bara….

passa på att dra in så många du kan nu, snart är det ööööver *kvittrar glatt, men rusar själv ut i panik med ett antal stinkande cig i truten..*

alphinna
0

*34….Jag visste det moahahahahaha. Ser dig nog …men för jösse namn inte hela paketet heller……Herregud slår mig för pannan och inser att det kan inte va sant alltså……JAG VILL INTE HA BÄTTRE KONDIS….är ju redan som en atlet i kroppen och kondis som en häst (aja må väl tillägga att det är nog en ganska gammal märr, avdankad och utsliten)………sen kan du sluta *kvittra glatt* jag kan ju för helsike bli på bra humör juuuuuuuu *surar* Flört

fibro
0

#35….surar?? du??????? Men vaffödådå???

Här komer en stoooooooooor tröstekraaaaaaam Skrikandes

alphinna
0

*36….Kan man göra annat än sura va??? Här kommer du intrallandes glad ihågen och meddelar bara så där rätt upp och ner att lilla krakiga jag numera ska vara rökfri???. Jag som har kämpat i så många år för och få i mig så mycket som möjligt…..Verkligen försökt och förpestat min omgivning så mycket som möjligt…..Men vänta du, ska fråga dig på den fjärde dagen av rökstoppet hur glad du är….Glad Själv kommer jag och vara strålande glad, för konsten att sluta kan ju bara vara en baggis…..

Skäms

fibro
0

#37…Guullpp *shiiiiit*…men mammaaa, det var inte jag som börjaaa..

Jaa, här har man ställt upp och betalt massa extra skatter och avgifter  till samhällskassan, verkligen försökt hålla fast i blossat för att vara schysst så de som inte har råd får blossa med mig…passiv rökning asså…starta morron med en balja kaffe och massa cig, sluta dagen likaså..osv, osv 

Nu ska man plötsligt ge upp det…hur ska kroppen reagera då….mammaaaa jag vet inte om jag viiiiiilll

**undrar om de andra fattar vår ironi…**

alphinna
0

*38…..moahahahaha jag vet inte om dom fattar det, vore ju hemskt om dom tror att det är på allvar ….Men det är det här som förgyller dagen……att skriva lite och ha roligt, få skratta så löständerna fladdrar.

Jag sitter nu här framför datorn och LEEEEEEEEEEEEEEER, kan man starta dagen på ett bättre sätt.

fibro
0

#39…Du har så rätt gumman Flört.

Tack för en toppenstart på dagen..

""vi ska uut på stan idag, mitt lilla fejjs o jag, trala-laa**

alphinna
0

*40 Tack själv vännen….Vi höres av. Ha det så sköj på stan Glad

Crowone
0

HERREGUD!!!! HaHaHa!!  Vilka tokar ni är.

Inte varit inne här på ett tag för nu börjar det ju närma sig midsommar….mkt att förbereda……..jag ska inte bara försöka sluta röka då, för jag ska förlova mig oxå, hehe!!

Jo jo….gubben vet inte vad han gett sig in i, den kraken *ASGARVAR*

Nyförlovad med en särring med fibro-symtom, röksugen utav helv-e och håret på ända dan efter……Huvva!!

Tänk om han RYMMER???  iiiiiiik !!!   Tyst

Ska jag kedja fast honom vid husvagnen på morgonen, eller redan natten innan???

Kram på er raringar!!  Crowone

alphinna
0

*42……Kan inte annat än asgarva, läser ditt inlägg ja det första alltså och sen kollar jag bland de sista svaren…..tycker nog att vi har hamnat lite utanför ämnet liksom hahahahaha

Men gud va roligt GRATTIS till att ni ska förlova er. Jag föreslår att du kedjar fast honom direkt på kvällen innan alltså…..sen får du väl göra upp ett schema på vilka tider han kan få lite friheter….men ta det varligt, man vet aldrig med dom *däringa från mars* vetdu…..

Sluta röka och förlova sig *hmhmhm* ja det ena förtar ju inte det andra. *flinar* Kastar över en lapp med journumret till mobila teamet inom psykiatrin*……

Kram påre Täring

fibro
0

OT: Kan inte låta bliiiiii…

#42…Men unga dam…skynda dig ut och kedja fast kapet NUUUUUU, dumt o chansa jöhh!! Man vet alldrig, kolla bara på alphinnas John Blund…smiter så fort han bara kommer åt…jooooodu…

Är han kvar till förlovningen så: GRATTIS, GRATTIS…Om inte så: Rök allt du hittar, helst flera på en gång…

alphinna
0

*44…..ja herregud nu kissade jag på mig av garv……ut med hundar sen lägga in en tråd om humor….deni tjejerSkrattande

fibro
0

#45…mamma, du e bäst  Kyss