Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3311 ggr
fibro
2009-06-10 12:37
0

Fästingbett!!!!

…huuuga..för 10 dagar sen hittade jag en oinbjuden liiiiten sketen fästing i knävecket…Förvånad

Jag fick bort otäckingen och sen hade jag inge besvär av bettet, syntes knappt. Nu är det ömt och en rodnad stor som en femkrona. Ine vet jag om jag har andra besvär sådär för de besvär man kan få är ju som fibrobesvär!! Och det har jag ju dagligen…Rynkar på näsan

Shit, va ska ja göra hörrni???

kajsa-kavat
2009-06-10 12:42
0

Man kan ju alltid ringa och fråga på sin Vårdcentral, det skulle jag göra.

TjockaBerta
2009-06-10 13:13
0

Ring!

>>>Malum domesticum<<<

alphinna
2009-06-10 14:06
0

Jag skulle också ringa, du kan ju få komma till en distriktsköterska som kollar hur det ser ut……Besvär efter ett fästingbett kan ju komma väldigt lång tid efteråt så har du ont ska du kolla (gör nu som mamma säger….) Glad

witch
2009-06-10 14:37
0

om man får rodnad ska man alltid göra ett borreliatest. gå till din vc!

fibro
2009-06-10 22:27
0

#3 ….jaajaa, mamma…jag ska bara….Flört

Ni har självklart rätt allihop, jag ska ringa direkt imorgon bitti när teletiden öppnar….

alphinna
2009-06-10 22:32
0

*5….Dutti kicka Glad

fibro
2009-06-10 22:35
0

#6 ..hahahahaha…du är ju sanslös, fortsätt så…Skrattande Skrattande

alphinna
2009-06-11 22:16
0

*7….Har du ringt om fästingen?????

fibro
2009-06-12 00:17
0

#8 …men mammaaa….

Jag ringde o jag ringde o jag ringde…upptaget hela, hela tden…sen var jag tvungen att åka till sjukgymnastik och sen hade e stängt…jööhhh

Ska försöka hinna ringa imorrn igen…

TjockaBerta
2009-06-12 00:47
0

Fy fy fy,

RiNG!

>>>Malum domesticum<<<

alphinna
2009-06-12 01:14
0

*9…ja men det är väl själva fn att en ska behöva göra allting åt ungarna nu för tiden *suck*…..ringer du inte imorgon så lovar jag dig att jag kommer och pratar med dig mellan fyra ögon…just det (flinar så stort att jag ta….jäklar där åkte löständerna ut)…..

fibro
2009-06-13 18:45
0

#9 …**himla tur asså, gör inte så ont när hon biter då**

Igår blev jag less på telekön, åkte upp till VC och kärringen i reception sa bara snofsigt: " Neej, du måste ringa innan vi tar emot, det går inte att bara komma hit inte". Asså, va tusan, jag stog ju där, men fick inte prata med nån läkare eller distrikta…Helt j***vla, fuc**ng unbeliveble asså…Sen var jag upptagen med flickans student…

IDAG, alldeles nyss, fick jag tag på sjukvården. Och det enda jag fick höra var: "Avvakta till måndag och ring din fam.läkare." Så de tar inte emot akut ens!!! FAAAN vad svårt det ska vara att få hjälp!!!

Och rodnaden brer ut sig, men är inte som en ring, den är avlång utefter hela knävecket nu och lite svullet och ömt…Helvete!! Gråter

TjockaBerta
2009-06-13 21:20
0

Snälla rara, åk in akut! Du måste ju åka in när det finns något att visa upp. Var nu inte lika envis som jag.

>>>Malum domesticum<<<

alphinna
2009-06-13 21:31
0

12…….om rodnaden är så stor och sjukvårdsupplysningen fick info om det och ber dig vänta…….då undrar jag om inte folket på upplysningen har hamnat på fel plats….Numera är det ju faktiskt så att man har rätt att åka in akut utan att ha ringt. Bara ett tips Rynkar på näsan

fibro
2009-06-13 21:44
0

** WOW!! Nu har jag 2 mammor här Skrattande **

Tack snälla för att ni bryr er! Att åka till akuten är tvärr inte så "bara" som det var förr. Här MÅSTE man ringa först såtillvida att man inte har huvve under armen eller nåt sånt…Men min sambo och jag ska åka in strax, tänker vägra åka därifrån förrän en läkare kollat bettet…

alphinna
2009-06-13 21:45
0

TJOHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO 15…..glöm bara inte och plocka fram huvudet under armen, kan uppfattas lite konstigt annars Hör av dig när du kommer hem……

fibro
2009-06-13 21:48
0

#16.. Hahahaha …jaaaadå men inte förrän en läare kollat bettet..

Jajamensann..rapport följer…..

fibro
2009-06-14 15:04
0

Här kommer rapporten:

Kom fram till lasarettet 21.00. Sköterskan i receptionen lyssnade på min historia, blev bestört över att jag inte fått komma in tidigare. 21.30 träffade vi läkaren och han konstaterade direkt boreliainfektion. Behandling med hög dos penicillin i 10 dagar ordinerades. Så snabbt gick det när man äntligen kom till rätt ställe!!!

Han sa även att det är ofta som patienter inte får vettigt bemötande just på vår egen VC, och det stämmer. Det är lönlöst att försöka få läkartid där. Jag listade mig på en annan VC för 2 mån sedan, men kön är jättelång, allla vill byta dit…

Jaja…nu vet vi iallafall…BORELIA Gråter

alphinna ..var jag dutti nu mamma, var jag det…???

alphinna
2009-06-14 15:59
0

*18……herregud säger jag bara. Alla har alltså ignorerat ett infekterat fästingbett …..som visade sig vara Borelia??????? Skrämmande. Tänk vilken himla tur att du åkte in och satte ner foten, så att du fick behandling….det är ju farliga saker det där med följdsjukdomar om det inte handskas på rätt sätt…….

Du var en riktigt *dutti kicka* som gjorde som vi sa…..sen att resultatet inte blev så roligt men nu har du fått behandling….Tänk va det däringa små äckliga krypen kan ställa till med….hugaligen

TjockaBerta
2009-06-14 17:26
0

Bra att du åkte. Hoppas du blir bra snart.

>>>Malum domesticum<<<

fibro
2009-06-15 15:58
0

#19 och #20 …Tack raringar..Flört

TjockaBerta
2009-06-15 17:53
0

Jag var och vaccinerade mig och två barn idag mot TBE. 950,-

Men det får det väl kosta då. Vi har massor av fästingar där vi brukar vara.

Borrelia finns det väl tyvärr inget vaccin mot ännu.

>>>Malum domesticum<<<

alphinna
2009-06-15 18:35
0

*22…sådana saker får kosta för konsekvensen  annars blir ju riktigt illa….Här där jag bor finns knappt några fästingar. Jag har plockat en fästing på en av hundarna, det är allt…….

mongu
2009-06-16 01:41
0

#22 Det är väl investerade pengar. Vi startade en vaccinering för några år sen. O är faktiskt väldigt nöjda med att va det.

Skulle aldrig förlåta mig själv om vi skulle bli sjuka i TBE och vi inte gjort vad vi kunnat.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
2009-06-16 08:48
0

#24 kan man köpa vaccinet på apoteket och sen gå till sköterska, eller måste man beställa tid hos sköterska som sen fixar fram vaccinet? Forsökte hitta nåt om det på apotekets hemsida men tyckte det var lite dårligt med infomration om det där.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
2009-06-16 11:51
0

Här i landstinget så är det på VC som man får vaccinet. Det finns där så man behöver inte hämta ut det själv innan.

Vi bor i ett så kallat riskområde och det brukar även va vissa tider då man bara kan gå till VC för vaccinering. Oftast då kvällstider.

Men man kan beställa tid när som helst.

Fast det kostar en del dels först en stickavg. som jag då inte minns just nu och sen då vaccinet. Stickavg. betalar man bara första gången de andra gångerna är det kostnad för vaccin.

Stickavg. ca 150Kr och sen vaccin ca. 250 kr per gång.

Men priser kan ju variera beroende på vart man bor hur det landstinget har valt att göra.

Här finns också en buss som åker runt med läkare och sköterskor och vaccinerar. Den utgår från Göteborg, nån privat klinik, sen besöker den olika orter runt om i vår region.

Om man väljer den får man köa utanför ICA.

Så Rita hör med din VC dom bör ha vaccinet hemma där.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
2009-06-16 16:04
0

men jag tyckte inte det var nåt farligt, vi har ju innkomst båda så den kosten kan vi bära. Tack då kollar jag med dom :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida