Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3293 ggr
ophelia
0

När magen inte vill

Brukar försöka att inte gnälla allt för mycket och för ofta eftersom det inte hjälper ändåRynkar på näsanMen just nu så tycker jag tillvaron är jättejobbig.Min mage har varit i olag ett bra tag nu.Så fort jag äter så mår jag illa.Detta håller i sig i flera timmar.Ja nästan tills det är dags för nästa måltid och så kör det igång igen.

Har nu skurit ner på portionerna så mycket jag kan men mår trots det illa.Var på apoteket för att kolla om det fans något mot illamåndet men där fick jag rådet att gå till doktorn.Vilket jag inte känner för.Där får man oftast svaret att du som har fibro kan få såna symtom.Kan tillägga att jag nu går ner i vikt vilket i och för sig är bra men lite orolig blir jag ju.

Tack för att jag fick gnälla av mig en stundSkäms

Rita-S
0

Jag hadde presis samma problem som dig. Låg mig gissa på att du mår illa, får magkramper i bland, du får springa fort i bland med, och att du inte kan hitta nåt mönster? ja det stämmer att detta kan höra med fibron. Ja, det finns inget mycket mediciner att ta för det, och ja det är väl i principen omöiligt att leva med detta tycker jag själv :(

För mig är det att dra ner på kolhydraterna som löste detta. Det kanske kan fungera även för dig?
Det tog under en vecka på lågkolhydrats kost innan jag märkte en dramatisk förbättring i magen själv!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

alphinna
0

Känner igen mig i det du skriver….av och till har jag det också. Tror dock inte att jag har det så besvärligt som du verkar ha……

Läser *2…råd och det är kanske nått som jag ska ta till mig, inte tänkt i dom banorna….

ophelia
0

Jodå Rita du har rätt i alltihop.Å med tanke på att mat är mitt yrke i botten och har en stor plats i familjesammankomster så är det s..t jobbigt.

Får kanske testa detta med lågkolhydratskost för att se hur det funkar.Något som oroar mig en del r att jag tappat vikt ganska fort nu på någon månad från 74.5 till 68.5 när jag innan inte gått ner ett gram trots tappra försök.

Rita-S
0

Ni får fundera hur ni vill göra, om ni vill prova, det kan jag inte besluta åt er Tungan ute

Men jag kan berätta vad jag gjorde.
jag beslöt att dom ingredienser jag köper, och dom färdiga maträtter jag köper får inte intehålla mer enn 5 gram kolhydrater per 100 gram/100ml.

Utöver det är det nolltolerans för socker för detta är den största boven för min mage. Sen är det nolltolerans för potatis.
Mjöl, ris, pasta utgår. Frukt med. Jag får snabb reaktion i magen av frukt.

Utöver detta äter jag presis det jag känner för av allt som innehåller mindre enn 5 gram per 100.
Man måste öka på fettet när man krymper kolhydraterna, kroppen behöver bränsle och får den inte det från kolhydrater måste den få det från fett i stället. Jag äter fett i form av äkta smör, fet fisk/fett kött, creme fraiche, turkisk yoghurt, någon vispgrädde, gräddfil exempelvis.

Men jag lyssnar på vad min kropp säger den vill jag skal äta av lagliga saker. Vill jag ha brüsselkål med creme fraiche brevid köttet så har jag det.
Tycker min kropp jag skal äta kött med lite smält smör på och kokat vitkål, ja då äter jag det.

På detta sätt tog det 4 dar innan jag registrerade att det hadde förbättrat sig, och innom en vecka var mästa borta, innom 2 var nästan allt helt borta.

jag är HUNGRIG igjen!
Jag kan äta utan att räkna ner tills jag kryper i hop och sen får springa snabbt.
Min mage mår BRA!
Jag kan gå ut och äta igjen!
Och det är bara fibrovärken som stoppar mitt sociala liv nu.

Några omställningsbesvär fick jag, men ajg blev förskonad för det värsta. lite huvudvärk och lite trött några dagar, men samtidig.. det är jag hela tiden av fibron. Ingen stor skillnad för mig där.
Och jag var villig att uthärda presis vad som helst när jag fjärde dagen upptäkte jag inte mådde illa av att äta. presis vad som helst!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

miffo
0

Känner igen det med magstrul. Jag är inne i en mycket strulig period nu, det hjälper nästan ingening vad jag än försöker med. Men en kolhydratreduseradkost kör jag sen ett år tillbaka. Har nyligen varit till läkare för utredning och de misstänker IBS.

Vad jag kan förstå så är det inte ovanligt att den går hand i hand med fibro

[Tassy]
0

Magstrul känns igen här med, fibromage, kronisk magkatarr och IBS var det här.

För min del hjälper det att reducera vitt mjöl, fett och äta rätt sorts fibrer, samt undvika saker som är onödigt jobbigt för magen.

ophelia
0

Ja det började med att jag inte kunde äta kakor eller annat sött.Fortsatte med brödet,därefter så var det paprika och starka kryddor till att i dag vara stort sett vad som helst.Små små portioner och mesig mat.Uahhhhh jag vill äta som vanligt igen.Mat är gooooottSkrikandes

fibro
0

#7  .. mmm…och det är så roooooligt o äta goood mat Skrattande

Gunbritt75
0

Hej !!

Jag tycker nog att man ska gå till doktorn om man gått ner så mkt på så kort tid när man samtidigt har andra symtom. Ofrivillig viktnedgång bör alltid kontrolleras oavsett om man har fibro eller inte.

Är man orolig så gå doktorn är till för oss också inte bara för värken.

Hoppas du mår bättre snart

Hälsn GB

ophelia
0

#9  Tack för omtanken, jo fortsätter det så är jag väl tvungen , men jag minskar mina mat portioner och tänker på vad jag stoppar i mig så kanske det blir bättre så småningomGlad