Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3011 ggr
fibro
2009-06-11 10:16
0

Synundersökning :(

Igår var jag på synundersökning för att kolla om jag behöver remiss till ögonläkare. (på vår ort går vi den lååånga vägen via optiker).

Tycker jag har så ont i och runt ögona allt som oftast..Har progressiva glasögon sen många år, tycker nog jag ser bra med dessa jag uppgradera till förra året.

Hon påstog då att synen blivit sämre igen…och att jag absolut inte ska sitta vid datorn med progressiva, utan ha terminalglasögon då. Så blanda hon då in fibron i det hela, ögonmuskler, skärpa, blabla, att den kan ju ha med fibron att göra.

Det hela slutade med att jag ska ha skarpare progressiva+terminal och prova innan hon skriver remiss. Kalaset kosta mig 5.000:- i oväntad utgift!!! Bäst att besvären försvinner !!!

Har någon av er fått sämre syn på så kort tid, värker det runt era ögon?? Berätta om era ögon, eran syn, gott folk Flört.

Jajaja, du med alphinna Glad

Rita-S
2009-06-11 10:50
0

Jag har inte så mycket besvär med ren värk där, men fibron påvärkar synet på mig. Vissa dagar har jag svårare att fokusera och resultatet på synundersökningen kan variera från gong till gong. Därav får jag gjärna ta två tre undersökningar i rad förens optikern kan veta hur han skal justera mina glas.
Jag vet inte helt medisinsk varför fibron påvärkar, men muskeln som hjälper ögat att fokusera är ju en muskel och fibro påvärkar ju musklerna så varför skal ögonmuskeln sparast typ.. Obestämd

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

fibro
2009-06-11 11:09
0

#1  Jaa, ögonmuskler prata hon länge och mycke om…som jag sen glömt när jag gick därirån Rynkar på näsan…. Oxo ett dilemma det där med minnet..

Det är ju bara så himla tråkigt om de inte blir bättre sen, känns ju som man bara kasta bort pengarna… Man har ju inte så mycket av det  som sjukskriven Rynkar på näsan

alphinna
2009-06-11 15:00
0

*2…Jag har också försämrad syn *dimsyn* vissa dagar….

fibro
2009-06-11 15:10
0

#3 …och det är ju så lagom kul om man MÅSTE iväg nånstans och bor som jag…måste ta bilen.

Jag har under ett halvår smekt både staket, garageväggar, andra bilar i farten..ren tur ingen människa skadats….

Så akta dig…jag kanske smeker dig oxo i trafiken *fniss*

alphinna
2009-06-11 15:15
0

*4…..Om jag ser en förvirrad Täring som far omkring i trafiken lite huller om buller så lovar jag att kasta mig ner i diket…..hehehe

Neee det är inte roligt med dimsynen, jag slutade köra bil för 10 år sedan pga detta….

mongu
2009-06-11 17:54
0

I såna lägen så är man ingen bra bilförare och ska väl heller inte ut på vägarna och köra.

Jag bor också så till att ska jag nånstans så är det bilen som gäller. Tyvärr så är det ett antal gånger då jag är tvungen att stanna hemma, just för att jag har dimsyn o inte är tillräckligt skärpt.

Skulle nåt inträffa och man kör bil och råkar skada nån då är det verkligen inte bra.

Då vi alla har eget ansvar för detta så gäller det att tänka till.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

alphinna
2009-06-11 18:42
0

*6…..Visst är det så att man måste tänka till då man vet att man är drabbad av just dimmsyn. Inget som man vet när det ska hända. jag kan sitta och läsa och sen helt plötsligt ser jag inte bokstäverna…..

Sen har vi ju medicin som också försämrar oss som bilförare, ja inte alla kanske men jag kände att dimmsyn tillsammans med medicin inte var en bra kombination för att köra bil…..så jag la av. Tänk va pengar jag sparat på det *skrattar*

fibro
2009-06-11 20:30
0

Klart man tänker sig för innan man sätter sig bakom ratten, är väl ingen totalidiot heller!!!

Men det är inte heller alldeles enkelt när man sitter där och plötsligt slår det bara till. Då ska man snyggt och smidigt lirka sig till ett "säkert" ställe och parkera, helst utan att åka på nåt. Kan ju inte gärna läna bilen mitt på gatan, eller kan man det?????

Sen är det bara och snällt vänta på att antingen anfallet går över eller nån kommer och hämtar en…

Inte fan åker jag hemifrån om jag har ett pågående anfall!!!

alphinna
2009-06-11 20:39
0

*8…..Det kan jag inte tänka mig att du skulle göra heller fibro, ja att köra om du inte visste att du fixar det. Var och en känner ju själv vad dom klarar av…..Jag hade ju en valmöjlighet eftersom jag bor så till att det går kommunala bussar här, trotts att jag bor på landet….

Totalidiot???? äru säker på det *skrattar* nääääää vet att du inte är det….

fibro
2009-06-11 20:57
0

#9… tack, mamma…

Och så får du mig att skratta igen..hahahahahah..

alphinna
2009-06-11 21:29
0

*10…..Kära dotter!!!!!! Det är ett nöje för ett gammalt modershjärta att höra sin totalidi…eeehhhhh fö´låt dotter skratta….*flinar stort så löständerna fladdrar*

voranna
2009-06-12 15:51
0

Visst påverkas synen.Dimsyn,bättre och sämre,vissa dagar.Fördelen är att spegelbilden blir lixom snällare!Tungan ute

alphinna
2009-06-12 16:22
0

*12…….hahaha den var bra. Har alltid undrat varför jag aldrig blir äldre utan fortfarande snygg som få….nu förstår jag varför…Tack gode gud för dimsyn Glad

fibro
2009-06-13 00:45
0

#12….Haahhaha. Fan va bra syn på saken…synd bara inte andra ser det oxo…Förvånad  najjjjsss