Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2373 ggr
Mamadragon
0

Nu börjar kampen?

Idag flyttas jag över till försäkringskassan för första ggn.

Hittills har jag lyckats hålla sjukskrivningarna inom ramen för de 14 dagar som företaget betalar, men idag så är dag 15 och papprena kommer väl intrillandes snart kan tänka. Efter allt man läst o hört, här och i tidningarna, så stålsätter jag min till max inför den kommande striden. För strid blir det väl? Eller??

Är det någon här som INTE haft några problem med FK?

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

mongu
0

Ja, jag tycker inte att jag haft problem med FK. Visst har jag fått göra FMU osv. men det har ändå inte varit några direkta oklarheter.

Fick min varaktiga sjukersättning 2007. Var inte glad alls för det för jag vill inget hellre än att jobba men det går inte alls.

Har även flera vänner som inte haft problem heller.

Men tyvärr vänner som har mycket problem med FK så jag har sett och ser båda delarna. Värst är det för några som blivit anmälda av andra och därmed mist ersättning. På felaktiga grunder, anonym anmälan! Så fegt.

Men jag hoppas att du inte ska få problem utan att det ska bli till det bästa för dig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annekstrand
0

ja har haft problem med FK i sex år dom är inte klara ännu

nim2
0

Jag har inte haft större strider …ännu…Är inne i en sjukskrivningsperiod just nu. Har 50% sjukersättning (eller vad det heter just nu) som inte är tidsbestämd. Nu sjuskriven 25% till, har just haft möte med FK. Då blev jag medveten om hur viktigt det är hur läkaren skriver intyget, det ska vara mycket detaljerat om varför man har arbetsoförmåga. Att det står värk eller bara några ord räcker det inte.

I mitt fall ringde faktisk FK först mig och sedan MIN läkare, sedan ringde de tillbaka och sa att jag skulle få sjukpenning även om intyget inte var ok. Andra kanske inte anstränger sig så mycket, jag har i alla fall haft tur med handläggarna och med min nuvarande läkare.

Ta inte ut allt elände i förskott, bara när man står inför fakta.

Lycka till

alphinna
0

Har inte heller haft problem med FK. Utan allt har fungerat bra. Du får inte förutsätta att det blir en massa problem för det kanske det inte blir…..på med en positiv attityd nu *skrattar*

Sara
0

Jag har inte haft problem med FK på något vis mer än vilka regler jag ska gå under (de som började juli -08 eller de gamla).

Något som är viktigt att framhålla är att det är tröttheten som är bland det svåraste. Smärta är en sak men tröttheten påverkar en så starkt att man praktiskt taget inte kan koncentrera sig och sköta jobbet. Tröttheten går inte att vila eller sova bort.

Sara

alphinna
0

Jag är inte speciellt trött men otroligt *orkeslös* På förmiddagrna har jag en del energi men eftermiddagarna är bedrövliga…..får tvinga mig till allt, annars blir jag sittandes. Så himla tråkigt

Sara
0

Jag tror det är bra att framhäva tröttheten just för FK. Smärta arbetar folk med dagligen men tröttheten kan tom göra det farligt att arbeta.

Så ett litet tips är att just framhäva hur trött man är. Flört Det du kallar orkeslöshet kanske någon annan kallar trötthet.

Sara

alphinna
0

*7…..ja visst kan det vara så att trötthet och orkeslöshet egentligen är samma sak…..

Mamadragon
0

Tja, just nu är jag för trött för att orka gå o lägga mig, så…

Nä jag ska försöka att inte oroa mig i onödan, speciellt när jag ser att det finns de som inte haft problem.

TjockaBerta
0

# 0

Mitt problem har varit att varje gång man får en ny handläggare, vilket händer rätt ofta, säger den nye att det den förre sagt är fel. Ingen tar på så sätt ansvar för det den har lovat eller sagt. Detta kan ske från en dag till en annan.

# 5

Min handläggare ringde häromdagen och sa att en ändring var på väg för oss som fått en ny period fr o m 1 juli 2008.

Nu ska vi omfattas av det gamla reglerna igen (!).

I alla fall tills de ändrar sig igen! Ha.

>>>Malum domesticum<<<

alphinna
0

*10…..Vad säger dom gamla reglerna då???. Jag har alltid fått höra att det man lovat ska man hålla, gäller visst inte alla *suck* Hinner du med i alla svängar egentligen, jag skulle bli yr i skallen av alla ändringar…*skrattar* Ja tur man kan skämta om eländet, men jag förstår att det *tär*……trotts allt

fibro
0

#10 Ja..vaddå? Hur är de gamla reglerna då??

Man kanske inte hinner få dem heller innan de ändrar, hahahaFörvånad

alphinna
0

*12…..moahahahaha kan det va så illa tror du

TjockaBerta
0

Jag skrattade faktiskt själv för jag talade med handläggaren och redde noga ut vad som gällde och varför. Dan därpå ringer hon upp mig och säger att de fått förhandsbesked om nya regler som ska omfatta mig.

Just det här att man ska hålla vad man lovat hade med det att göra.

Först var det sagt att vi som fick ny period skulle omfattas av de gamla reglerna och ha rätt till ytterligare en period. Sedan ändrade regeringen sig. Vi skulle inte få en ny period. Min skulle upphört vid årsskiftet. Då fick handläggarna skäll från alla de lovat. Och nu har visst regeringen tänkt till igen och insett att det inte var så smart. Så nu lutar det åt att de vars beslut är fattade före 1 juli 2008 ska omfattas av de gamla reglerna.

Ursäkta min förklaring, jag vet inte om den var till så stor hjälp. Det här är rörigt. Men som sagt, mycket kan hända på kort tid.

>>>Malum domesticum<<<

alphinna
0

*14…nja så rörigt var det inte hehehe utan jag greppar röda tråden. Ja man kan inte låta bli och le  mitt i all bedrövelse ibland och tur är väl det. En sak är då säker …jag skulle aldrig vilja jobba på FK…Hoppas nu att du får klarhet och vet vad som gäller för dig i framtiden…..

fibro
0

Skrikandes …JAG HATAR SÅNT HÄR BYRÅKRATPRAT… Skrikandes

Vem i allsindag har hitta på dessa tokerier…kan en frisk hjärna verkligen fatta när inte, iallafall min fibroförvirrade, skalle får in nåt, jag blir ba svettig ??

ååååååhhhhh…*river mig i håret*

Kyss kram på er

alphinna
0

*16…..Herregud rusar ut chockad innan hon sliter i mitt hår med, man vet aldrig-------------------------------->

SkrattandeSkrattande

Tesa66
0

Min sjukskrivning på ett år gick ut i maj och jag fick besked förra veckan att jag får en ny period på 18 månader för att jag omfattas av de gamla reglerna.. Min handläggare på FK har varit underbar och hjälpt o stöttat mej.Det finns änglar även där.Glad

fibro
0

#17…Hahaahaha, härligt med så skojjigt folk som du…meee like

SkrattandeSkrattandeFlört

#18….Kul att det funkar för nån nångång….Glad…var finns h*n…Skrattande

Mamadragon
0

Fick ett telefonsamtal från vår fackrepresentant på jobbt idag. Jag har tydligen rätt till ersättning från facket för förlorad inkomst Förvånad

Sen ska de ta upp mitt ärende på nästa fackmöte. Man kan visst få nån slags ersättning (beroende på ålder och skada) för sitt "handikapp"…

Hade jag ingen aaaaning om!

Coolt att de tog kontakt med MIG iaf, jag behövde inte leta i "avtalet" efter eventuell hjälp därifrån.

mongu
0

#20 Jag fick från AFA när jag varit sjukskriven ett visst antal dagar. Kommer inte ihåg hur många nu.

Sen om man har försäkringar via facket kan det ju finnas pengar att hämta där med.

Så det kan va idé att kolla med sitt fackförbund.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

alphinna
0

19…..Skulle tro att det finns lite humor där jaaaa

20….men gud va roligt och läsa att det verkligen fungerar med kommunikationen, annars är det ju vanligt att det blir en envägskommunikation, dom talar om vad man ska göra, och själv får man vackert hålla truten…….

fibro
0

#22…men kan du verkligen det???? hålla truten asså… den går ju i ett här iaf…SkrattandeSkrattande

(hoppas du tar det med din enorma motion humor nuFlört )

TjockaBerta
0

# 18

Det är de som fått en ny period fr o m 1 juli 2008 som reglerna ändrats fram och tillbaka för.

>>>Malum domesticum<<<

fibro
0

….tassskigt juh…Skrikandes

alphinna
0

*23…….nä nu jä……….moahahaha okey okey du har rätt, jag har vissa problem med truthållningen….

(klart som attan jag tar det med humor jadååååååå Skrattande)