Hög sänka?
Hejsan någon utav er som har hög sänka (SR inte snabb sänkan ccp) min Sr ligger på 58 nu, jag har såå ont i mina leder, händer, fötter axlar, nacke, skuldror, lår, höfter ja hela kroppen, vilket man oxå har vid fibro… men vid fibo har man väl inte hög sänka??? jag står på kortison nu 5 mg dagligen ska till reumatolog nu i januari får se vad dom säger där, är orolig för att sänkan aldrig går ned?? är det farligt??

Att du har hög sänka tyder på att du har pågående inflammationer i din kropp.
Du skriver att du tar kortison o då misstänker jag att din läkare har orsak till att ha satt in detta läkemedel.
Bra att du får komma till reumatolog så du kan få rätt behandling.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Vissa andra reumatiska sjukdomar ger ju hög sänka, fibro
gör ju inte det. Om man nu ska prata om "fördelar" så är
det ju ändå det då en normal sänka gör att man bara står
på ruta ett och man bara får en slaskdiagnos.
Hej o tack för era svar! idag har jag varit och träffat reumtologen i -falun, fick Fibro som diagnos trots min höga sänka vilket är lite underligt, men hon sa att mina leder ej var svullna o kändes fina och det gör mig glad! jag frågade om sänkan men då förklarade hon att om man tog 10 personer på gatan o tog sänkan på dom så skulle det vara konstigt om en av dom inte låg utanför gränsvärdet på 25, så jag är tydligen en sån person!
jag har ju fått hela kroppen undrsökt o kollad och dom kan inte hitta en orsak till sänkan! hur som heslt känns det skönt att ha sin diagnos på papper nu! jag behöver inte ha den städiga oron för farliga sjukdomar mer, men fibro är ju ett helvete det med, men man hamnar inte i rullstol!
Kämpa på!! det måste vi!!
#3 nej det är ju det, det är ju inte nån dödlig sjukdom iaf, vi får kanske va glad för allt som är positivt? :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Innan jag fick min diagnos 1998, hade jag väldigt hög sänka. Och blev av den anledningen skickad till Reumatologen, men dom hittade ingenting. Några år senare blev jag åter remitterad till Reumatologen för utredning,men då var sänkan bara lite förhöjd och är så än idag. Då fick jag min diagnos. Men varför sänkan är förhöjd kan man inte säga.
Ja visst är det konstigt med sänkan, jag frågade reumatologen om man hade hög sänka vid fibro, nej det har man inte svarade hon och ändå gav hon mig diagnosen!! är inte det lite konstigt?? hon motsäger ju sig själv, nej man är väl ett hopplöst fall :( och idag är jag sååå trött att jag skulle kunna stå och sova, och detta illamående gör mig galen!! är ni fler som mår kräk illa hela tiden?? magen är kollad o där hittade dom ingenting, är det en symtom på fibron kankse??

Hejsan! När jag har mer ont i kroppen mår jag illa också, det kör igång på sena eftermiddan och blir värre allteftersom. Jag tror det har med fibron att göra eftersom jag tycker det hänger ihop med hur mycket värk jag har. Ha det bra:)
Hejsan på er!! ja det där illamåendet gör mig galen, magen e kollad o det var så fint så sa läkarn, men det kan stämma att jag mår mer ilal vissa dagar pga av mer värk o trötthet, tom kräks ibland för man e helt slut *suck* jag hatar fibro och kommer aldrig att bli sams med mig själv och denna sjukdom, fy idag är jag gnällig :( sänkan hoppar upp o ner hela tiden från 42 till 46 nu igår, helt sjukt, men jag har gett upp nu, man får väl acceptera att det e kroppen min som e skum!!
sköt om er!!
Min sänka ligger på 59,8 och jag bara ligger. Jag är 13 år.
Ring till sjukhuset eller hälsocentralen och be dom om hjälp. Jag fick en otroligt bra medecin av dom. 
Hejsan #9 du är väldigt ung 13 år vad sa läkarna att det berodde på? min sänka håller sig runt 30-34 nu skönt att den gått ned. jag har minskat i vikt 10 kg och läkarn säger att man kan ha hög sänka av fetma, låter troligt eftersom den gick ned efter viktnedgången, men värken i kroppen är sig lik nästan sämre, har blivit remitterad till Skönvik i säter nu, någon som har varit där och kan berätta lite??
Fick även paraflex att ta till natten när jag är för spänd i kroppen, det kändes lite skillnad imorse faktiskt. Nu ska man ju ut i sysselsättning igen min sjukperod på FK går ut i feb 2010 får inte förlängt längre, och jag tycker det är hemskt att dom gör så mot oss fibro sjuka mfl…