Ang. sjukgymnaster...
Har en fråga till alla "fibrovänner"
Hur har ni blivit bemötta av sjukgymnaster?
Jag har mött tre olika sjukgymnaster som sagt till mej att Fibromyalgi inte är en sjukdom utan ett tillstånd, man kan bli fri ifrån det så då är det inte en sjukdom. Jag fick Fibro för fem år sen och är fortfarandet i det "tillståndet". Känns faktist kränkande och jag får inget förtroende för dessa sjukgymnaster som uttrycker sig så.
Visst vet jag att en del blir bättre, gäller dock tyvärr inte mej.
Man skulle kunna säga till en Cancersjuk person,
- Du är inte sjuk du befinner dej i ett tillstånd för du kan bli frisk…
Eller?
Dom två sjukgymnasterna jag gick till va inte sådan. Dom behandlade min sjukdom för det den var: Kronisk värk i kroppen. Dom sa inget negativt om nånting, bara forsökte ut olika behandlingar som förhoppningsvis skulle lindra eller även hjälpa. Alltid med en positivt bemötande!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Dom sjukgymnasterna anser jag har valt fel yrke här i livet, dom kanske sitter fast i det gamla sättet att se på den här sjukdomen….*sveda värk och brännkärring* Sök ny sjukgymnast
Jag hade en läkare på VC som behandlade mig så, han anmälde jag till patientnämnden, blev en utredning faktiskt sen slapp jag och se honom mer……

Sjukgymnaster är jättebra när det gäller att ex rehabilitera och träna upp styrka och rörelseförmåga efter arm- eller benbrott.
För övrigt vet de inte så mycket om varken mobilisering eller kroniska smärt-tillstånd. Jag tycker också att de flesta har svårt att lyssna på vad man säger utan stressar iväg med massa konstiga övningar och grejer som är helt fel vid fibro.
>>>Malum domesticum<<<
Jag fick direkt komma till företagets sjukgymnast, redan innan företagsläkaren ställt diagnosen. Han gjorde en grundlig undersökning av min rörlighet o "klämde o kände", för att avgöra vad jag skulle ha för eventuell träning. Jag blev fundersam över att jag fick så jättelite att göra i rörelseprogrammet. Svaret fick jag när jag skulle tala om vad läkaren kommit fram till. "sshhh, säg inget, låt mig gissa: Fibromyalgi, eller hur?" HAn hade utan att säga nåt testat mina tenderpoints och en del annat. Han hade mao gissat det ett par månader innan läkaren gjorde det *LoL*
Han erkände att han inte kunde så jättemycket om det men så fort han misstänkt det satte han sig o ringde runt till "såna som vet", som han uttryckte det.
Så nu anpassar vi träningen vecka för vecka alltefter hur jag mår, ibland lite gym, ibland simning, ibland bara flyta omkring i varmvattenbassängen… I väntan på att jag ska få komma till "fibromyalgiskola" till hösten, då lämnar han över mig dit tills vidare.
Tänk om det fanns fler som han 
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
Min sjukgymnast blev bestört då han hörde diagnosen jag fick. Han kan absoluuuut inte tro på det, ALL min värk kommer från ryggen vill han mena. Han tycker det ska konstateras av reumatolog och inte företagsläkaren. Det var nära han drog in bassängträningen för mig…
Ifs kanske han har rätt i det, det kanske ska konstateras av reumatolog, vet ni nåt om det???

Alla läkare kan inte ställa denna diagnos men varför skulle inte en företagsläkare kunna det, om nu en läkare på VC kan det????? Jag fick inte min diagnos av reumatologen. Har dom bara intresset och kunskapen och vissa läkare utanför sjukhuset har faktiskt det….Tror inte att en sjukgymnast har den kunskapen att ställa den diagnosen, och kan då heller inte gå emot den……
#5 i Norge ställs fibro diagnosen av reumatolog iaf, så det skulle nog inte skada om du talade med en?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Den ställs nog här också av Reumatolog om man hamnar hos en sådan eller som i mitt fall Smärtkliniken…..
Ibland är företagsläkare bättre än VC-läkarna. Vårdcentralerna har ofta tidpress och är dessutom inte alltid färdigutbildade. En företagsläkare har ALLTID pressen på sig från företaget att inte sjukskriva i onödan, så när han väl gör det är det ofta på välgrundade premisser. Sen finns naturligtvis undantagen på bägge ställena. Men "min" företagsläkare har iofs tämligen stor erfarenhet av FMS, på ett företag med 2000 anställda finns det ju en och annan… + att han inte är "revir-pinkande", han räds inte för att rådfråga andra el kolla med alternativa behandlingar utanför den "erkända" vården.
När jag ställde mig frågande till diagnosen, så vände han dataskärmen mot mig och visade allt han sökt o mailat osv angående mig. Coolt, tycker jag iallafall 
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"