hur vet jag...
Hur kan man veta om symptom stämmer när man kan läsa så olika, jag har letat efter triggerpunkter och hittat bilder som visar olika ställen. Det står också på vissa sidor att man ska trycka lätt, på andra att man ska trycka bestämt, med ett 4 kg-tryck. Jag har läst både att det ska göra väldigt ont, men även att det "räknas" om man antingen känner obehag eller smärta.
En läkare på VC har test-tryckt och då kände jag inget, men när jag själv trycker kan kan jag hitta onda punkter, så hur vet man? Har en rad andra symptom som stämmer och min mamma har fibromyalgi, hon fick sin diagnos först när hon var pensionär trots värk större delen av hennes liv. Jag vill helst veta tidigare om det är det jag har, är 40 år nu. Skulle kännas lättare med en diagnos när kroppen inte alltid klarar vad hjärnan vill.
Jag har täta urinträngningar, värk som flyttar runt, värk som kommer och går utan logisk orsak på olika ställen, hade förr migrän och ont i och bakom ögonen, outhärdlig växtvärkt som barn, tappar ord, torra slemhinnor, närminnesstörningar, tinnitus, dålig sömn, ont när jag gör nåt med armarna uppåt osv, men inte alltid och inte jätteont. enl läkaren borde jag ha symmetriks värk, har ont både här och där, men mer uttalat på ena sidan, läste nånstans att vissa har det så, men på andra sidor står att det ska va på bägge sidor.
Någon mer än jag som tycker det är en djungel av information att leta bland?
Nån som känner igen sig i mina symptom?

Jag fick min diagnos på Smärtklinik och där sa dom att man kan ha ont ganska ytligt mot en del som har ont längre in i kroppen. För att jag skulle känna dessa punkter så fick dom trycka ganska hårt…..De tre största kriterierna för denna sjukdom om jag har fattat det hela rätt är värk, trötthet och orkeslöshet……sen finns det en massa fler symtom men att dessa 3 är mest uttalat….
Själv tycker jag nästan att denna orkeslöshet är värst……Skulle behöva ett piller för den också……Alla har ju inte samma symtom utan det kan ju skifta en del…..
Ang Triggerpunkterna så känner jag inget alls där när jag eller läkare trycker där. Verkligen inget alls. Alltså, ingen känsel på de punkterna!!!!!!! Däremot får jag jätteont där en stund senare, typ tio minuter senare.
Enda gång jag känt nåt direkt var när sjukgymnasten klämde o kände över alla muskler o leder för att "kolla var jag hade mina svaga resp starka sidor)
Knepigt tycker jag, men det är väl så med allt som har med Fibro att göra :-) Knepigt, svårt att förklara, svårt att begripa, svårt att ha…
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
Tack för svaren, är inte så där väldigt orkeslös, men har märkt att orken minskat mer och mer och känner mig både mentalt och fysiskt kraftlös. Har liksom inte alls samma lust som förr att göra saker, ingen energi och när jag gör nåt tar kraften och lusten slut efter bara ett tag.
Men det har vänt lite nu för ja köpte en spikmatta. Känner plötsligt mycket mer energi och lust och värken minskar. Så en sån kan jag varmt rekommendera till alla som klarar att ligga på den, det känns ju en hel del.