Dag 1. Inga cigg.
Har hållt det lite hemligt… men nu e det allvar. Nu e det minsan slutrökt! Efter 9 år är det väl på tiden att sluta. Aldrig testat sluta innan, men nu j***ar ska det ske!
Sambon min kör samma race… från idag, inte nåt rökande..
/Jezzz

Önskar dig/ er lycka till med erat beslut, starkt
/Åsa
Lycka till!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tack… jag e beslutsam och envis.. hoppas dessa egenskaper hjälper mig :P
/Jezzz

De egenskaperna är de du måste lita på nu - jag tror de betyder allra mest :)
Tummar o tår hållna! Lycka till!
Dagen e snart över… har sovit en hel del… aktat mig för köket som är stället vi rökt på, och inte tagit ett bloss.. inte ens övervägt tanken.
Snart kommer min älskling hem med lite läsk o godis … det ska vi njuta av! (fast sen kommer det bli frukt mest, men idag är det lördag!)
/Jezzz

Vad duktiga ni är. Bra att ni tagit beslutet gemensamt. Skulle ju inte fungera att en fortsatte.
Bra med nya vanor, typ frukt. Jag har börjat pimpla rooibosthé. Görgott! Förut vart det gärna vin även mitt i veckan, men dels klarar jag inte alkohol som förr pga fibron, dels är det ju INTE bra med alkohol för ofta. Prova rooibosthé om du inte redan har det.
Roibos-té är underbart gott!!! har det hemma… yummmm….
Nu ligger jag i solen på tak-terassen, har släpat ut täcke o kuddar o ska ta en "nap" här ute… underbart!!!
Dag 2 har gått riktigt bra än sålänge iallafall!!!
/Jezzz

bravo, kul för dig, det kommer bli tufft men kämpa på och se framåt!!!
Lycka till

Lycka till! Ni klarar det! Styrkekramar!
Inne på dag 3 nu… har varit enklare än väntat än så länge, men ska bli intressant och se hur det blir nu när man ska jobba oxå…
/Jezzz

Lycka till Jezzz
// Nyfiken Jenny
Morronen idag var INTE att leka med… ojojoj… Irriterad??? NÄHÄÄÄÄ! (jo!!)
men det gick över efter ett tag… kändes dock som värsta pms-surandet…
Annars har det flutit på rätt ok… Jobbat på som vanligt. Upptäckt hur FASLIGT MÅNGA det är som röker när jag ska till o från jobbet!
Hemma nu… trött… ska slänga mig på sängen om inte alltför lång tid och sen ta itu med dag 4.. (dvs imorrn…)
/Jezzz
Bra jobbat, å du fixar det bara du e motiverad. Nikotintuggummina har hjälpt mig mycket, var ett och ett halvt år sen jag slutade. Bara fick sånt spel en dag och knycklade ihopa de cigg jag hade o slängde. Jag berättade inte för nån, inte ens min sambo. Men efter tre dagar förstod han. Tyvärr så har han fortsatt att röka, TROTS att han hela tiden gick o sa att "jag skulle bara säga till så skulle VI sluta". men han har fortsatt och får skylle sig själv att det inte blir så mycket kyssar o pussar. Det smakar sååååå äckligt, å jag fixar inte det.
Men som sagt blir det för jobbigt så prova med nikotontuggummi, nicorette fruktmint är allra godast.
Du fixar detta ska du se, de e bara å bestämma sig.
Stort lycka till!!!
Nina
Hoppas du ännu lyckats stå emot,jättebra gjort isåfall,Jag tror på dej/er att ni fixar det tillsamans och önskar lycka till.kramis
Jo´rå… det går vidare utan cigg…
Dock.. md ett undantag… men det tar jag. Jag klarar ännu inte morronhumöret… Och det negativa e väl oxå att jag inte klarar nikotintuggummi snus eller annat… för min mage… totalknas…
Så… med min erfarenhet om hur kasst jag kan falla psykiskt, samt att jag inte e helt stabil, så tar jag i värsta fall en halva på morronen… men det e fan inte gott längre! Men jag slipper mörda nån eller va destruktiv iallafall :P
Undanflykt? Nä, jag tycker inte det… Jag kommer lägga av med den halvan oxå. Som sagt: Cigg e inte gott längre…
Men men… Dag 4 är klar, dag 5 på g…
det går det går det gåååår….
/Jezzz

Klart det går! Du kan! Håller tummarna för er!

lycka till, vad duktig du är.
Tredje da´n och tredje veckan var värst fick jag höra när jag slutade för några år sen,men det var f-n inte så lätt dagarna däremellan heller.Då fanns inte nikotintuggummi annars hade jag nog haft hjälp av det,bara man inte blir beroende av dom istället!Jag tycker du är jätteduktig och din lilla halva på morgonen kommer du oxå att klara av att kyssa godbye snart.Bra ni är två som kan stötta varandra för det är jäkligt emellanåt,nikotin är ju beroendeframkallande!Nu kan jag inte ens ta en tagg till fest för jag tycker det smakar skunk och händer,kläder och hår stinker.Men ibörjan kunde jag bli till mej om någon framför mej på stan rökte,då gick jag bakom och andades djupt..he-he man blev lite knäpp.Men visst var det värt det,alla stålar det sas att man skulle spara har jag inte märkt nåt av.Skulle nog haft en sparbössa och lagt rökapengarna i så kanske jag suttit på Hawaii nu…hmm…f-n oxå!

Bara ett litet uppmuntrande inlägg!
Vill att det ska funka för er.
Hur har det gått för din sambo förresten? Tank på att irritationerna inte bara hänger på dej. Han kanske åxå mår skit å då blir det gnissel…om du fattar…
#19:
Tack för omtanken :)
Min sambo är klart lite grinig han oxå, men inte alls som jag… Han är mest orolig över att jag ska börja må psykiskt dåligt igen (med 9 års sjukskrivning, självskadebeteende, inläggningar o behandlingshem… är den oron befogad…). Han har jobbat rätt mkt nu sen vi slutade ch han tycker att det är mycket lättare att inte röka på jobbet. Men visst, han tar sin halva på kvällen/natten… men inte på morronen, det har han inget behov av. Han verkar hantera det bättre än jag …
Idag tex är det en skit-dag för mig… psykiskt rastlös och fysiskt en d***a fibro-smärta… Men jag har jobbat, det går alltid lättast där.
#18:
Anledningen till att jag inte kan ta nikotintuggummi eller dyl. är för att jag har pajat min mage/tarmar/magmun totalt pga anorexi och bulimi för många år sedan. Plåster rekomenderas inte det heller om man har reflux-besvär i den utsträckning jag har… så där får man va utan… har testat men icke, aldrig mer.. så ont jag fick av det… huuuaa… Inte snus heller tack…
…but I´m still fightiong, and so is my man… :)
/Jezzz

fy vad jag är stolt över dig!! Kämpa på tjejen, du kommer övervinna nikotin jä*eln… Hej heja heja…
Skickar styrke kramar…
Hoppas det fortsätter att gå bra för dej/er.Såg reklam på tv för en nässpray mot nikotinågren och tänkte på er direkt,men det kanske är lika illa för magen,det vet jag inte.Skickar jäklarannamakramar!
#22:
Jo, jag har sett den reklamen oxå… men det verkar som att alla nikotin-grejer (ävewn plåster…hmmm…) påverkar magen :S
Sluta-rökandet har väl gått sådär måste jag tyvärr erkänna. Jag OCH amor klarar oss väldigt bra att INTE röka när vi jobbar. (och amor jobbar ofta 12-13-timmars-pass…)
Men hemma e det svårare… Försöker att inte se det som ett totalt misslyckande, för det är det verkigen inte. Från att ha rökt alldeles föööör mycket (!!!!!) är vi nere i minsta möjliga typ… så lite bra känns det nog ändå…
Har varken ork eller energi att må dåligt över ett misslyckande… så jag ser det positiva i det istället… eller… jag försöker iallafall göra det…
/Jezzz

Det är tillåtet att misslyckas! Se det som en lärdom och ta nya tag!
Bra att du ser det positiva!
Du kommer att klara det.
Helt rätt att ta till sej det positiva!Bara att orka halvera behovet är ett stort framsteg.Jättebra gjort!!Första Majkramar till er båda

Hur går det, Jezzz? Tänker så på dig! Hoppas det går bra!
Ja hoppas det fortsatt går bra :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#26 #27 :
Glad jag blir att ni tänker på mig :)
Jag håller mig kvar nere på den lägre nivån av cigg-intaget :P Iallafall bättre än att röka lite drygt 1 paket om dagen :P Det håller sig stabilt och jag vänjer mig vid den låga nivån… alltid nåt iallafall :P
Kan väl erkänna att motivationen att sluta helt nu är lika med noll… men det är väl för jag har min extrema PMS typ och då är allting på noll… :S
Men men… det kommer en dag när jag minskar ytterligare ett steg eller lägger av hlt. Mår inge vidare nu så den dagen får vänta lite.
Men… jo, jag försöker ändå att se det positiva i det hela… och ciggen är faktiskt inte alls lika goda längre
/Jezzz

Styrkekram!

*pompoms och cheerleader-hopp*
Heja er!
Hoppas att du känner dej stolt och kommer ihåg att uppmuntra dej med en liten present av något slag.En blomma eller något till din målning eller vad som helst som bara är för dej och som du sen varje gång du tittar på den kommer att tänka på hur duktig du är!!kramis